تبیان، دستیار زندگی
در بیمارانی که علائم سنگ های صفراوی را نشان می دهند استفاده از یک سری تست های تشخیصی می تواند کمک کننده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشخیص و درمان سنگ های صفراوی

در قسمت اول این مطلب راجع به "علائم و علل سنگ های صفراوی" و در قسمت دوم آن راجع به "عوارض سنگ های صفراوی"  توضیحات کاملی داده شد، حالا ادامه ی مطلب ...

تشخیص

در بیمارانی که علائم سنگ های صفراوی را نشان می دهند استفاده از یک سری تست های تشخیصی می تواند کمک کننده باشد. علاوه بر آن که در بعضی از افراد در هنگام استفاده از این تست ها بدون داشتن علائم اولیه، گاهی اوقات سنگ های صفراوی به طور اتفاقی تشخیص داده می شوند.

آزمایشات و مراحلی که برای تشخیص سنگ های صفراوی به کار می روند عبارت هستند از:

* آزمایش تصویربرداری از کیسه صفرا. ممکن است دکتر آزمایش اولتراسوند شکمی یا CT اسکن را برای تصویربرداری از کیسه صفرا پیشنهاد کند. این تصاویر برای پیدا کردن نشانه های سنگ های صفراوی آنالیز می شوند.

ercp

* آزمایش کنترل مجرای صفرا برای سنگ های صفراوی. در این آزمایش از رنگ های خاص برای نمایش مجراهای صفرا در تصویر استفاده می شود تا در صورت انسداد مجرا به وسیله سنگ، پزشک آن را تشخیص دهد. این آزمایش ها می تواند شامل:

اسکن HIDA) hepatobiliary iminodiacetic acid)

، (MRI) magnetic resonance imaging)

و ERCP) endoscopic retrograde cholangiopancreatography) باشد. اگر سنگ های صفراوی با تست ERCP مشاهده شوند این امکان وجود دارد که حین انجام آزمایش برداشته شوند.

* آزمایش خون برای تشخیص عوارض. آزمایش خون می تواند عفونت، زردی، پانکراتیت یا دیگر عوارض به وجود آمده به وسیله ی سنگ های صفراوی را مشخص کند.

درمان و دارو ها

سنگ های صفراوی که هیچ نشانه و علائمی نداشته اند( مثل مواردی که به طور اتفاقی طی یک سی تی اسکن یا اولتراسوند برای بررسی مشکلاتی دیگر شناخته می شوند) معمولا به درمان نیازی ندارند.

ممکن است پزشک تان به شما توصیه کند که در مورد علائم سنگ های صفراوی مثل درد شدید در ناحیه بالای راست شکم هوشیار باشید. اگر علائم و نشانه های سنگ های صفراوی ظهور نماید آن گاه  می توانید درمان را شروع کنید. اما سنگ های صفراوی که علائمی ندارند اغلب به درمان نیاز پیدا نمی کنند.

روش درمان آن دسته از سنگ های صفراوی که علائم بیماری در آن ها ظهور یافته اند:

برداشتن کیسه صفرا

* جراحی برداشت کیسه صفرا(کوله سیستکتومی):هنگامی که سنگ های صفراوی مکررا به وجود آیند ممکن است پزشک تان جراحی برداشت کیسه صفرا(cholecystectomy) را توصیه کند.

هنگامی که کیسه صفرا برداشته شود، صفرا به جای ذخیره شدن در کیسه صفرا، مستقیما از کبد به روده کوچک جریان می یابد.

شما برای زندگی به کیسه صفرا نیاز ندارید و برداشت آن در توانایی گوارش غذا تاثیری نخواهد داشت، اما می تواند باعث اسهال شود.

* تجویز دارو برای تجزیه ی سنگ ها: داروهای خوراکی ممکن است در منحل کردن سنگ های صفراوی کمک کننده باشد. اما از بین بردن سنگ های صفراوی با این روش ممکن است ماه ها تا سال ها به طول انجامد.

یک درمان تجربی تزریق مستقیم داروهای سنگ های صفراوی به کیسه صفرا است که ممکن است اثر سریع تری در از بین بردن آن ها داشته باشد. آزمایشاتی برای مشخص کردن اثربخشی و ایمنی این فرآیند در حال اجرا هستند.

داروهای سنگ های صفراوی معمولا متداول نیستند و بیشتر برای افرادی که نمی توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند استفاده می شوند.

درمان های جایگزین

در کنار درمان طبی و جراحی برای سنگ های صفراوی توجه به رعایت رژیم غذایی می تواند شما را در درمان سنگ کیسه صفرا کمک نماید.

اگر مبتلا به سنگ های صفراوی بدون علائم هستید، باید  در مورد بروز درد و دیگر علائم سنگ های صفراوی در آینده پیگیر باشید. به همین علت برخی از مردم به روش های طب جایگزین و تکمیلی در مراقبت سنگ های صفراوی گرایش می یابند. اما بدین نکته توجه داشته باشید که هیچ روش درمانی جایگزینی برای مراقبت یا از بین بردن سنگ های صفراوی اثبات نشده است.

اگر چه برخی از درمان های جایگزین ممکن است در کاهش خطر عوارض این سنگ ها کمک کننده باشند.

توصیه می شود که از پزشک تان در مورد این که کدام روش برای شما ایمن تر است سئوال کنید. این موارد عبارت هستند از:

رژیم پُرفیبر

* پیروی از یک رژیم غذایی پُرفیبر حاوی چربی های سالم:  یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات را رعایت فرمایید.

غذاهای پُرفیبر می تواند در پیشگیری از تشکیل سنگ های دیگر کمک کننده باشند.

هم چنین چربی های سالم غیراشباع در رژیم نیز اثرگذار هستند. غذاهایی که شامل چربی های غیراشباع هستند شامل ماهی، دانه ها و مغزهای گیاهی می باشند.

* مصرف مکمل ویتامینی: افرادی که مقدار کافی ویتامین C، ویتامین E و کلسیم دریافت نمی کنند در معرض خطر سنگ های صفراوی هستند. اما شواهد کافی مبنی بر این که مکمل حاوی این ویتامین ها می تواند از سنگ های صفراوی پیشگیری کند وجود ندارند. لذا در مورد فواید و خطرات مکمل های ویتامینی از پزشک تان سوال کنید.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که مطمئن ترین و ایمن ترین روش برای دریافت ویتامین ها، مصرف غذاهای حاوی آن ویتامین ها است.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com  مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

چگونه بفهمیم بیماری کیسه صفرا داریم؟

کیسه‌ صفرا و بیماری های آن

جلوگیری از تشکیل سنگ های صفراوی

رژیم غذائی در سنگ های کیسه صفرا (1) و (2)

گیاهان دارویی مفید برای کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.