تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبل، درباره انواع هپاتیت و عوامل ایجاد کننده ی هپاتیت C مطالبی را برای شما بیان کردیم. حال علایم و راه های تشخیص آن را می گوییم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علایم هپاتیت C

کبد سالم و کبد بیمار

در مطلب قبل، درباره انواع هپاتیت و عوامل ایجاد کننده ی هپاتیت C مطالبی را برای شما بیان کردیم. حال علایم و راه های تشخیص آن را می گوییم.

علایم این بیماری کدام است؟

علایم هپاتیت C نیز مانند بقیه هپاتیت ها می باشد.

قابل ذکر است که از نظر شدت بیماری دو نوع هپاتیت داریم:

الف- هپاتیت حاد:

هپاتیت حاد یعنی فرد در طی چند هفته اخیر مبتلا به ویروس هپاتیت شده است. هپاتیت حاد در بیشتر مواقع بدون علامت است و اگر علامتی هم داشته باشد علامت آن مانند بقیه هپاتیت ها می باشد؛ یعنی زرد شدن قسمت بالای شکم که تا حدی به پشت ادامه دارد، پُر رنگ شدن ادرار، کم رنگ شدن مدفوع، تهوع و استفراغ، ممکن است یک تب ملایم هم وجود داشته باشد.

البته این علایم را در هپاتیت C کم تر می بینیم، چون اکثر مواقع علایم همراه با زردی نمی باشد و وقتی همراه با زردی نباشد ممکن است مثلا به عنوان یک سرماخوردگی تلقی شود و اهمیتی به آن ندهند، بعد از مدتی هم، مرحله حاد هپاتیت خوب می شود.

ولی علامت مشخصی که در سرماخوردگی دیده نمی شود، زرد شدن بیمار می باشد.

بعضی وقت ها حدود 50 سال طول می کشد که هپاتیت C کبد را طوری از بین ببرد که باعث ایجاد علامت شود و مدتی که در حال تخریب کبد است، متاسفانه هیچ علامتی ندارد و این از بدترین خصوصیات هپاتیت C است، یعنی علایم وقتی ظاهر می شوند که تقریبا همه کبد از بین رفته و کار از کار گذشته باشد که به این مرحله، «سیروز» گفته می شود.

ب- هپاتیت مزمن:

هپاتیت مزمن بعد از طی شدن مرحله حاد و مرحله تخریب کبد است. سیروز کبدی موقعی بروز می کند که کبد دیگر کار نمی کند و نارسایی کبدی به وجود آمده است.

در این مرحله بیماران دچار آب آوردن شکم می شوند، ممکن است خون استفراغ کنند و زردی خیلی شدید پیدا کنند، معمولا در حالت گیجی و منگی هستند و حتی ممکن است به حالت کُما هم بروند. خیلی راحت خونریزی می کنند و در صورت خونریزی، خون این افراد بند نمی آید.

اگر علایم بیماری به این مرحله رسیده باشد، متاسفانه هپاتیت C قابل درمان نمی باشد، مگر با پیوند کبد.

راه های تشخیص این بیماری کدام است؟

همان طور که گفته شد تا مرحله از بین رفتن کامل سلول های کبدی، متاسفانه این بیماری هیچ علامتی ندارد. بنابراین تنها راه تشخیص، پاراکلینیکی می باشد. ممکن است بیمار به مرحله سیروز کبدی برسد و سپس این علایم را مشاهده کند که آن موقع برای درمان خیلی دیر است. بنابراین تنها و بهترین راه تشخیص فقط آزمایشگاهی است که می تواند در درمان به موقع کمک کند. البته ممکن است در آزمایش هم آنزیم های کبدی بالا نباشند، ولی فرد هپاتیت C داشته باشد.

آزمایش تشخیصی مخصوص هپاتیت C (HCVAb) می باشد، البته آزمایشات دقیق تری نیز وجود دارد مانند تست PCR یا تست Riba.

در مطلب بعدی، درباره ی راه های درمان این بیماری و عواقب عدم درمان به موقع آن، برای شما صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد...

دکتر شاهین مرآت- فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد

رییس واحد تحقیقات هپاتیت C مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه تهران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

*مطالب مرتبط:

الفبای هپاتیت

هپاتیت، معضل جهانی

داوری ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

هپاتیت C

علایم و تشخیص بیماری هپاتیت B

كبد ، پالایشگاه بدن

عوامل مخرب کبد

هجوم ویروس ها به كبد

مواد غذایی مفید برای کبد

رژیم درمانی در هپاتیت

کبد و بیماری های آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.