تبیان، دستیار زندگی
میگوپلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون به صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با روش تهیه میگو پلو و 8 راز پخت آن


میگوپلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون به صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد.

میگو پلو

متخصصان تغذیه مصرف مرتب و هفتگی ماهی و انواع فراورده‌های دریایی را توصیه می‌کنند اما خیلی‌ها می‌گویند این مواد غذایی قیمت بالایی دارند و هر کسی نمی‌تواند از پس هزینه تهیه‌شان برآید در حالی ‌که میگوپلو یکی از انتخاب‌های مناسب است و البته این غذا مانند هر غذای دیگری اصولی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقدار کالری

مواد غذایی میگوپلو در مجموع 2000 کیلوکالری انرژی دارند و در صورت تقسیم آن‌ها میان 4 نفر، مقدار کالری دریافتی حاصل از خوردن این غذا برای هر نفر به 500 کیلوکالری خواهد رسید. بهتر است این غذا در وعده ناهار میل شود زیرا برای شام سنگین و پرکالری است.

همراه غذا

همراه غذا توصیه ما به شما، ترشی است. البته بهترین انواع ترشی‌ها، ترشی‌های تند هستند اما با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. نوشیدنی مناسب با این غذا نیز می‌تواند انواع شربت‌های خانگی از جمله شربت آب‌لیمو و شاتوت باشد.

طـرز تـهـیـه

* ابتدا میگوها را پاک کنید و بشویید و بگذارید آبشان کاملاً برود.

* در تابه‌ای بزرگ، پیاز را در 2 قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس میگوها را به آن بیفزایید و به آن نمک، زردچوبه و فلفل قرمز بزنید.

* پس از گذشت 2 تا 3 دقیقه، کشمش‌ها را اضافه کنید و با میگوها تفت دهید.

* سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد و در 2 قاشق غذاخوری روغن باقیمانده سرخ کنید و پس از سرخ شدن، مقداری گرد لیمو به آن‌ها بیفزایید.

* در مرحله دیگر، در قابلمه‌ای برنج را بجوشانید و آبکش کنید و سپس لا به لای برنج از مخلوط میگو و کشمش و سیب‌زمینی سرخ‌شده بریزید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا تمام مواد به پایان برسد. سپس بگذارید برنج 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. به این ترتیب غذای شما آماده خوردن خواهد بود.

مـواد لازم برای 4 نفر

میگو                                            300 گرم                      550 کیلوکالری

پیاز خردشده                                1 لیوان                         25 کیلوکالری

برنج                                             4 لیوان                        720 کیلوکالری

سیب‌زمینی متوسط                     2 عدد                          160 کیلوکالری

کشمش                                      9 قاشق غذاخوری        180 کیلوکالری

روغن کانولا                                   4 قاشق غذاخوری       360 کیلوکالری

گرد لیمو                                       به مقدار دلخواه             0  کیلوکالری

نمک، زردچوبه و فلفل قرمز           به مقدار دلخواه              0 کیلوکالری

قبل از ریختن سیب‌زمینی در میگوپلو حتماً آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید

زیرا در غیر این صورت، هنگام افزودن به غذا له خواهد شد

8 راز میگوپلو

میگوپلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون به صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد و از آنجا که از مخلوط برنج و سیب‌زمینی تشکیل شده است، قدرت سیرکنندگی زیادی دارد و می‌توان آن را به عنوان یک غذای راحت و خوشمزه برای میهمانی‌های خود برگزید اما برای تهیه میگوپلو باید به نکته‌های بسیاری توجه کرد:

1. میگویی که در این غذا استفاده می‌شود، به هیچ‌وجه نباید درشت باشد.

2. ادویه‌هایی که در تهیه میگوپلو استفاده می‌شود؛ زردچوبه، فلفل قرمز و گرد لیمو هستند که هنگام تهیه این غذا نباید فراموش شوند.

3. اگر میگوپلو دارای کشمش و سیب‌زمینی نگینی باشد، غذایی کاملاً ایرانی است.

4. قبل از ریختن سیب‌زمینی در میگوپلو حتماً آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید زیرا در غیر این صورت، هنگام افزودن به غذا له خواهد شد.

5. میگوپلو به شکل دم‌پختک میگو نیز تهیه می‌شود که در این روش، سیر و پیاز به محتویات افزوده و به جای سیب‌زمینی و کشمش، شوید به این غذا اضافه می‌شود.

6. بهتر است برای تفت دادن مواد غذایی از روغن کانولا استفاده کنید.

7. همراه این غذا بهتر است ترشی انبه تند بخورید نه شور و آن را با نوشیدنی مانند شربت شاتوت میل کنید. البته جنوبی‌ها این غذا را با نوشیدنی تقریباً سیاه رنگی میل می‌کنند که «زینتو» نام دارد و آب توتی شبیه به شاتوت است.

8. هنگام آماده کردن میگو اگر میگوی شور استفاده می‌کنید، بهتر است 2 تا 3 ساعت آن را در آب بخیسانید و اگر نوع تازه آن را مصرف می‌کنید، هنگام پاک کردن از دستکش استفاده کنید تا خارهای بدن این جانور باعث بروز حساسیت در شما نشود.

اگر اضافه وزن دارید

از حداقل روغن در تهیه این غذا استفاده کنید و مقدار غذایی که میل می‌کنید به اندازه باشد. مثلاً 5 تا 6 قاشق غذاخوری برنج سر صاف و 4 تا 5 عدد هم میگو میل کنید. البته برای آن که اشتهای شما گرفته شود، بهتر است قبل از خوردن غذا، سالاد کاهو میل کنید تا مقداری از حجم معده‌تان را بگیرد.

اگر کلسترول دارید

بهتر است روغن مورد استفاده‌تان روغن زیتون باشد و مواد اولیه این غذا را فقط به اندازه 1 تا 2 دقیقه تفت دهید. میگو به اندازه 3 تا 4 عدد میل کنید و شوید تازه در غذایتان بریزید. در ضمن، آب کرفس به همراه این غذا می‌تواند به کنترل چربی خون شما کمک کند. از آنجا که اضافه وزن یکی از عوامل بالابرنده کلسترول است، از پرخوری اجتناب کنید.

اگر یبوست دارید

بهتر است همراه این غذا از سبزی‌های برگ سبز تیره مانند سبزی خوردن استفاده یا برگ‌های تیره کاهو را بخورید. بهتر است برنجتان از نوع قهوه‌ای باشد و در کل فیبر دریافتیتان را افزایش دهید. البته نوشیدن مرتب آب نیز به کاهش شدت این مشکل کمک خواهد کرد بنابراین قبل و بعد از خوردن میگوپلو نیز یک لیوان آب بنوشید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - ساقی اخوان - سامان گلریز، مدرس آشپزی

مطالب مرتبط:

آشنایی با روش تهیه‌ی میـــگوی تــوپی

آشنایی با روش تهیه‌ی بورک میگو

آشنایی با روش تهیه‌ی بنیه میگو با سس تارتار

آشنایی با روش تهیه‌ی میگو پفکی

آشنایی با روش تهیه‌ی کتلت میگو با سس تمرهندی

روش تهیه‌ی میگو با سس تند

فارفاله میگو با سس قارچ

دو پیازه‌ی میگو

میگو با نان تُست

کوکوی میگو

ماكارونی قارچ و میگو

کباب میگو و سبزیجات

شنیسل میگو

کباب میگو

تست چینی میگو

پیتزای میگو با سُس مخصوص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.