تبیان، دستیار زندگی
یک بررسی جدید نشان می‌دهد استرس ناشی از بیکاری ممکن است کارکرد دستگاه ایمنی را در افراد سالم دچار اختلال کند، اما یافتن شغل هم می‌تواند دوباره قدرت دفاعی بدن را بازگرداند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر بیکاری بر قدرت دفاعی بدن

یک بررسی جدید نشان می‌دهد استرس ناشی از بیکاری ممکن است کارکرد دستگاه ایمنی را در افراد سالم دچار اختلال کند، اما یافتن شغل هم می‌تواند دوباره قدرت دفاعی بدن را بازگرداند.

بیکاری

به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهش‌های قبلی تاثیر استرس مزمن را در اختلال کارکرد ایمنی و خطر عفونت و سایر بیماری‌ها اثبات کرده بودند، اما در مورد اینکه پس از فروکش کردن استرس، در دستگاه ایمنی چه رخ می‌دهد، چیزی نمی‌دانستند.

در بررسی جدیدی که در دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو بر روی 100 نفر بزرگسال شاغل و 100 نفر بزرگسال بیکار بین سنین 29 تا 45 برای چهار ماه انجام شد، پژوهشگران هر ماه نمونه‌های خون این افراد را جمع می‌کردند تا از لحاظ میزان سلول‌های "کشنده طبیعی"(یکی از سلول‌های دفاعی بدن)، شاخصی از قدرت دستگاه ایمنی آنها را اندازه‌گیری کنند.

این پژوهشگران دریافتند که به طور کلی در گروه بیکاران فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی از گروه شاغلان کمتر است.

با این حال 25 درصد افراد بیکار تحت آزمایش در طول دوران بررسی کار پیدا کردند و سلو‌ل‌های کشنده طبیعی آنها مجددا به حالت عادی بازگشت.

دکتر فرانسیس کوهن و همکارانش که این بررسی را انجام داده‌اند، در نشریه پزشکی روان‌تنی اعلام ‌کردند:‌ "ما اعتقاد داریم که این اولین بررسی در انسان‌هاست که بازیابی کارکرد ایمنی را پس از پایان یک استرس‌ مزمن ثابت می‌کند."

استرس مزمن ممکن است که کارکرد ایمنی را از طریق اثراتش بر دستگاه عصبی مختل کند.

غده‌های آدرنال، هورمون نور‌اپی‌نفرین را در پاسخ به استرس آزاد می‌کنند و در آزمایشگاه نشان داده شده که نوراپی‌نفرین سلول‌های کشنده طبیعی را کاهش می دهد.

اما یافته‌های اخیر بیانگر آن است که دستگاه ایمنی در مواجهه با استرس دراز مدت "مقاوم" است و می‌تواند در صورت رفع عامل استرس‌زا کارکرد عادی خود را به دست آورد. در این بررسی دستگاه ایمنی مشارکت‌کنندگان، در اولین ماه اشتغال به کار جدید دوباره به حالت عادی بازگشت.

به گفته این پژوهشگران بررسی‌های بیشتری باید انجام شود تا بازیابی عملکرد طبیعی دستگاه ایمنی را پس از انواع مختلف استرس‌زاها بررسی کند و مشخص کند بازیابی کارکرد ایمنی چگونه رخ می دهد.

* مطالب مرتبط:

راه کارهای کاهش استرس

استرس و خشكی دهان

عوامل ایجاد كننده ی استرس و راه های مقابله با آن

استرس تان را خودتان کنترل کنید!

پیامد استرس چیست؟

قدرت ایمنی بدن و طول عمر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.