تبیان، دستیار زندگی
در طی قرون متمادی، مدینه بستر حوادث مهمی بوده، اما مهم‌ترین و شورانگیزترین حادثه تاریخی این شهر، در دوره اقامت 10 ساله رسول‌الله ‌از هجرت تا وفات‌ در آن بوده است كه در این 10 سال، سرنوشت اسلام رقم خورد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیمای شهر پیامبر

سیمای مدینه

كتاب «سیمای مدینه، تاریخ شهر مدینه با نگاهی به زندگانی پیامبراكرم(ص)» تالیف محمد صحتی سردرودی منتشر و روانه بازار نشر شد.

در طی قرون متمادی، مدینه بستر حوادث مهمی بوده، اما مهم‌ترین و شورانگیزترین حادثه تاریخی این شهر، در دوره اقامت 10 ساله رسول‌الله(ص) ـ‌از هجرت تا وفات‌ـ در آن بوده است كه در این 10 سال، سرنوشت اسلام رقم خورد و احكام آسمانی قرآن از مرزهای محدود جزیرةالعرب گذشت و صدای پیامبر(ص) به گوش مردمان جهان رسید. حكومت الهی به دست آن حضرت تشكیل شد و عدالت اجتماعی اسلام تحقق یافت و دین حقیقی خدا كه همانا اسلام است در اولین دهه مبارك هجرت، به عنوان نعمتی الهی به مرتبه كمال و اكمال رسید و به مردم عرضه شد.

ماجراها و وقایع 10 ساله حضور نورانی پیامبر(ص) در مدینه منوره، همچنین حوادث بعد از رحلت آن حضرت، در تواریخ به تفصیل نقل شده است. مولف كتاب در این اثر، به مهمترین حوادث 10 ساله آخر عمر شریف پیغمبر در مدینه، اشاره كوتاهی می‌كند.

براساس مطالب كتاب، نخستین اقدام مهم اجتماعی، تاریخی و عبادی پیامبر در مدینه، ساختن مسجدالنبی بود. زمین مسجد، همان زمینی بود كه شتر پیامبر در آن زانو زد و آن متعلق به دو طفل یتیم بود. رسول خدا(ص) آن زمین را به 10 دینار از سرپرست آن دو كودك خریداری كرد و مسجد را در آن بنا نهاد و در اطراف آن، خانه‌های همسران پیامبر ساخته شد.

حضرت رسول اكرم(ص) پیامبر توحید و وحدت و محبت و برادری بود. او دل‌های از هم رمیده را به همدیگر انس و الفت داد و دشمنی‌ها را به دوستی و مودت تبدیل كرد و از اجتماع پراكنده عرب، جامعه‌ای متحد و نمونه ساخت

پیغمبر(ص) و همه مسلمانان در ساختن این مسجد تاریخی شركت كردند. این مسجد پس از مسجدالحرام، مشهورترین و مقدس‌ترین مسجد در تاریخ اسلام و در بین مسلمانان به شمار می‌رود.

حضرت رسول اكرم(ص) پیامبر توحید و وحدت و محبت و برادری بود. او دل‌های از هم رمیده و متخاصم را به همدیگر انس و الفت داد و دشمنی‌ها را به دوستی و مودت تبدیل كرد و از اجتماع پراكنده عرب، جامعه‌ای متحد و نمونه ساخت.

نخستین كار در این راه، ایجاد پیوند برادری در میان یاران خود بود. گروه انصار (اهل مدینه كه از پیامبر دعوت كرده، به آن حضرت و یاران مهاجرش پناه داده، به حمایت آنان برخاستند) مركب از دو قبیله اوس و خزرج بودند كه با هم عداوت دیرینه‌ای داشتند. اما هر دو قبیله مسلمان شده بودند و از پیامبر و مهاجران پشتیبانی می‌كردند. از طرفی مهاجران، پیامبر را از خود می‌دانستند و انصار به حمایت خود از پیامبر افتخار می‌كردند.

همین گروه گرایی‌ها و اختلافات جزیی، ممكن بود به مناقشات شدید و مخاصمات خطرناكی منجر شود. رسول گرامی(ص) برای جلوگیری از بروز چنین پیشامدهایی و نیز برای تربیت و پرورش امت واحده اسلامی، 300 نفر از مهاجر و انصار را با یكدیگر برادر كرد و فرمود: «تاخوا فی‌الله اخوین اخوین؛ دو تا دو تا در راه خدا با همدیگر برادر شوید!»

از دیگر حوادث سال‌های اول هجری می‌توان به پیمان سیاسی بین مسلمانان و كفار، تغییر قبله، روزه‌داری در اسلام، جنگ بدر، پیوند خجسته و مبارك فاطمه زهرا(س) با علی مرتضی(ع) (قهرمان نهضت توحیدی)، میلاد حسنین علیهم‌السلام نیز اشاره داشت.

كتاب حاضر در هفت فصل سامان یافته است. در انتظار نور، در محضر محمد(ص)، پس از رسول خدا(ص)، بقیع، آثار تاریخی و فرهنگی، رجال و دانشمندان مدینه، در صد سال اخیر، عناوین هفتگانه این اثرند.

چاپ نخست كتاب «سیمای مدینه، تاریخ شهر مدینه با نگاهی به زندگانی پیامبراكرم(ص)» در شمارگان 1200 نسخه، 256 صفحه و بهای 40000 ریال راهی بازار نشر شد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی