تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که دیابت بارداری به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند بهتر است آن را جدی گرفته و به هر ترتیبی از بروز آن جلوگیری کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیابت بارداری: توصیه های غذایی


از آنجایی که دیابت بارداری به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند بهتر است آن را جدی گرفته و به هر ترتیبی از بروز آن جلوگیری کرد.


دیابت بارداری

دیابت بارداری همانگونه که از نامش پیدا است در دوران بارداری ایجاد می‌شود و در اکثر موارد بعد از زایمان و پایان بارداری از بین می‌رود. بدون شک هیچ زنی نمی‌تواند خود را در حاشیه‌ی امن ببیند؛ اما می‌توان با عمل کردن به توصیه‌های ساده، خطر ابتلا به این مشکل را کاهش داد. از آن جایی که دیابت بارداری به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند بهتر است آن را جدی گرفته و به هر ترتیبی از بروز آن جلوگیری کرد. در این مطلب چند توصیه برای کاهش خطر ابتلا به این نوع دیابت ارائه می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

مراقب وزن تان باشید

درست است که در دوره‌ی بارداری همه‌ی خانم‌ها چند کیلو چاق می‌شوند اما لازم است که این افزایش وزن، کنترل شده باشد. چون اضافه وزن تاثیر مستقیمی روی بالا رفتن قند خون خواهد داشت؛ البته منظورمان این نیست که خانم‌های باردار برای کنترل وزن خود رژیم بگیرند؛ اما باید غذاهای سالم، مقوی و مناسب مصرف کنند. رژیم غذایی خانم‌های باردار باید حاوی حداقل یک ماده‌ی غذایی از هر 4 گروه غذایی یعنی محصولات لبنی، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت و غلات باشد. قرار نیست رژیم لاغری بگیرید اما لازم است با تغذیه‌ی درست و مناسب مراقب افزایش وزنتان باشید.

سر ساعت مشخصی غذا میل کنید

متخصصان توصیه می‌کنند که ساعت مشخصی را برای خوردن غذا و میان وعده داشته باشید و تا حد امکان سر این ساعت مشخص غذا میل کنید. عمل غذا خوردن در یک ساعت مشخص به بدن این امکان را می‌دهد که بهتر نیازهای خود را کنترل کند.

تشنگی زیاد و شدید در برخی موارد نشان‌دهنده‌ی ابتلا به دیابت بارداری است. اگر تصور می‌کنید که عطش شما زیاد است مصرف آب را افزایش دهید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را برای بررسی قند خون تان انجام دهید

حجم غذایتان را کنترل کنید

برخی از خانم‌ها در طول بارداری اشتهای زیادی پیدا می‌کنند و به راحتی می‌توانند تمام محتویات بشقاب‌شان را بخورند و حتی از سهم همسر یا فرزندان نیز بی‌بهره نمی‌مانند. برای پیشگیری از پرخوری و افزایش خطر بروز دیابت بارداری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و به اندازه غذا بخورید.

کمی ورزش کنید

این آیتم ربطی به تغذیه ندارد اما از آنجایی که ورزش کردن برای پیشگیری از چاقی مفید است در اینجا گنجانده شده است؛ البته منظورمان انجام ورزش‌های سخت و سنگین نیست. چون این قبیل ورزش‌ها خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند. تحرک بدنی شما باید به گونه‌ای باشد که سرحال و روی فرم بمانید. پیاده‌روی، شنا، دوچرخه ثابت و هر ورزش سبک دیگری که شما را به کمی تحرک وا بدارد برایتان خوب است. به این ترتیب متابولیسم بدن تان را تحریک کرده و از بی‌تحرکی و چاقی بیش از اندازه دور خواهید ماند.

پروتئین مصرف کنید

پروتئین‌ها بیشتر از قندها شما را سیر می‌کنند و به این ترتیب میل به مصرف میان‌وعده‌های شیرین یا چرب کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد مواد غذایی چرب و شیرین شما را به سوی اضافه وزن و دیابت بارداری سوق می‌دهد.

بارداری

غلات، میوه‌ها و سبزیجات را در الویت قرار دهید

غلات، میوه‌ها و سبزیجات برای ایجاد سیری زودهنگام و طولانی مدت موثر هستند.

توجه داشته باشید که مصرف غلات به جای مصرف مواد غذایی چرب و خیلی شیرین برای سلامت نوزاد شما نیز بهتر خواهد بود. این مواد غذایی حاوی فیبرهای غذایی هستند و از بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.

از مصرف مواد قندی و شیرین بپرهیزید

بدون شک مصرف قند به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای دیابت بارداری شود. لازم است که از مصرف زیادی نوشیدنی‌های گازدار، دسرهای خامه ای و شیرین، شکلات‌های سفید، کمپوت‌های خیلی شیرین و دیگر ترکیبات غذایی تهیه شده از قندهای تصفیه شده بپرهیزید. متاسفانه نوزادان مادرهایی که قند زیادی مصرف می‌کنند با خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت و چاقی مفرط و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی در دوران بزرگسالی مواجه می‌شوند.

از مصرف پروبیوتیک‌ها غافل نشوید

نتایج پژوهشی که روی 207 زن انجام شده است نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها خطر ابتلا به دیابت را در ابتدای بارداری کاهش می‌دهند. مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها خطر ابتلا به این مشکل را به دو سوم کاهش می‌دهند.

پروتئین‌ها بیشتر از قندها شما را سیر می‌کنند و به این ترتیب میل به مصرف میان‌وعده‌های شیرین یا چرب کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد مواد غذایی چرب و شیرین شما را به سوی اضافه وزن و دیابت بارداری سوق می‌دهد

تشنه نمانید

تشنگی زیاد و شدید در برخی موارد نشان‌دهنده‌ی ابتلا به دیابت بارداری است. اگر تصور می‌کنید که عطش شما زیاد است مصرف آب را افزایش دهید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را برای بررسی قند خون تان انجام دهید.

با متخصص تغذیه مشورت کنید

اگر از ابتلا به دیابت بارداری می‌ترسید یا این که به این مشکل گرفتار شده‌اید و خودتان نمی‌توانید به تنهایی برنامه‌ی غذایی مناسبی برای خود آماده کنید یا این که می‌خواهید از کیفیت رژیم غذایی دوران بارداری‌تان مطمئن شوید بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه راه حل و راهنمایی‌های مناسبی برای شما خواهد داشت.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

می خواهید بچه دار شوید؟ ناگت نخورید

دردسرهای زنان چاق در دوران بارداری

ارتباط تغذیه مادر با دیابت کودک

تغذیه در دیابت حاملگی  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.