تبیان، دستیار زندگی
در هر یک از مراحل رشد جنین ریزمغذی‌های خاصی اهمیت بیشتری دارند. در مقاله قبل تلاش کردیم شما را با ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن جنین تا حدود دو ماهگی آشنا کنیم. ادامه آن را در این مقاله با هم پیش می‌گیریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در ماه دوم و سوم بارداری چه بخوریم؟


در هر یک از مراحل رشد جنین ریزمغذی‌های خاصی اهمیت بیشتری دارند. در مقاله قبل تلاش کردیم شما
را با ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن جنین تا حدود دو ماهگی آشنا کنیم. ادامه آن را در این مقاله با هم پیش می‌گیریم.

بارداری

رشد مناسب جنین در رحم مادر مستلزم تغذیه کافی و مناسب توسط مادر باردار می‌باشد. برای این منظور لازم است تا مادران باردار با روند رشد جنین خود آشنایی داشته باشند و مواد مغذی مورد نیاز وی را در مراحل مختلف رشد او تامین نمایند. در هر یک از مراحل رشد جنین ریزمغذی‌های خاصی اهمیت بیشتری دارند. در مقاله قبل تلاش کردیم شما را با ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن جنین تا حدود دو ماهگی آشنا کنیم. ادامه آن را در این مقاله با هم پیش می‌گیریم.

ماه دوم بارداری، زمان تشکیل استخوان

50 تا 60 روز پس از تخمک‌گذاری، اعضا شروع به استخوانی شدن می‌کنند، در این زمان باید به ریزمغذی‌های مورد نیاز برای تشکیل استخوان توجه ویژه نمود. برای ساخت مناسب استخوان، علاوه بر توجه به پروتئین که ماتریکس آلی استخوان را تشکیل می‌دهد، به ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی نیز نیاز می‌باشد.

1.ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد استخوانی عبارت‌اند از: ریبوفلاوین، اسیدفولیک، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K.

2.مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مطلوب استخوان به شرح زیر است: کلسیم، فسفر، مس، آهن، روی، منیزیم، منگنز، فلوراید، بور.

از جمله ویتامین‌های بسیار مهم در تشکیل استخوان ویتامین D می‌باشد که در روغن کبد ماهی کاد، ماهی سالمون، ماهی ساردین، شیر غنی‌شده با ویتامین دی، چربی شیر، جگر، زرده تخم‌مرغ به وفور یافت می‌شود. همچنین ویتامین K در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تامین این ویتامین می‌توانید از مواد غذایی چون: اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیا سبز، سبزیجات برگ سبز، روغن‌های گیاهی، روغن سویا، سبوس گندم و جگر کمک بگیرید.

61 تا 68 روز پس از تخمک‌گذاری، توده مغز به سرعت تقسیم می‌شود. برای رشد مناسب مغز فولات، ید، کولین، امگا 3 و ویتامین D را فراموش نکنید

ماه دوم بارداری، لزوم توجه به ویتامین B و ید

61 تا 68 روز پس از تخمک‌گذاری، توده مغز به سرعت تقسیم می‌شود. برای رشد مناسب مغز فولات، ید، کولین، امگا 3 و ویتامین D را فراموش نکنید. ماهی‌های اقیانوسی سرشار از ید هستند و ماهی ساردین از جمله ماهی‌هایی است که ید بالایی دارد. همچنین به منظور تامین ید مورد نیاز در رژیم غذایی نمک یددار بهترین گزینه می‌باشد.

در این مرحله رشد و تکامل اجزای صورت انجام می‌شود. برای رشد مناسب صورت ویتامین B را مورد توجه قرار دهید. این ویتامین به طور عمده در حبوبات، دانه کامل غلات، جوانه گندم، سیب‌زمینی، سبزیجات برگ سبز، گوشت اندام‌ها، تخم پرندگان، ماهی، ماکیان و شیر وجود دارد.

رشد ناخن‌ها در این ایام صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که شروع به رشد از جوانه ناخن می‌کنند. در این مرحله رفلاکس ها در سطح پوست پیشرفت می‌کند و جنین امواج متعدد را از محیط خارج از رحم دریافت می‌کند. همچنین رشد تیروئید و پانکراس کامل می‌شود. برای غده تیروئید لزوم توجه به ید مشخص می‌شود.

ماه سوم، ویتامین A را فراموش نکنید

در 14 هفتگی، درون قفسه سینه صدای قلب با ابزار قابل‌ردیابی است. برای رشد ریه‌ها، ویتامین A مورد نیاز است. در 16 هفتگی، میلین سازی در اعصاب شروع می‌شود. میلین ماده چربی است که اطراف فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند. برای ساخت مناسب میلین آهن را در رژیم غذایی خود مورد توجه قرار دهید.

منبع آهن

چگونه می‌توانید جذب آهن از منابع غذایی را افزایش دهید؟

1. برای جذب آهن، بهتر است در اکثر غذاهای خود حداقل مقدار کمی از گوشت مرغ، ماهی، یا گوشت قرمز استفاده نمایید؛ زیرا گوشت‌ها علاوه بر اینکه خود سرشار از آهن می‌باشند؛ دارای فاکتوری می‌باشند که جذب آهن در منابع گیاهی را افزایش می‌دهند.

2. در کنار غذای خود حتماً از منابع ویتامین C استفاده نمایید؛ زیرا ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می‌شود. به این منظور می‌توانید از آب لیموترش تازه یا آب نارنج تازه در کنار غذای خود استفاده نمایید. یا بعد از صرف غذا از کمی آب پرتقال استفاده کنید.

3. همراه منابع گیاهی سرشار از آهن مانند حبوبات (عدس، ماش، لوبیا قرمز، لوبیاچیتی و ...) و سبزیجات (لوبیا سبز، اسفناج، سیب‌زمینی با پوست و ...) و میوه‌های خشک از منابع سرشار از کلسیم مانند شیر و ماست استفاده ننمایید؛ زیرا کلسیم با آهن غیر هِم که از منابع گیاهی می‌باشد تداخل دارد.

4. مصرف چای و قهوه را کاهش دهید و در صورت مصرف با فاصله 2 ساعت از وعده غذایی اصلی یا میان‌وعده حاوی آهن مصرف نمایید.

5. از مواد غذایی غنی‌شده با آهن مانند نان غنی‌شده با آهن یا ماکارونی غنی‌شده با آهن استفاده نمایید.

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ماه اول و دوم بارداری چه بخوریم؟

غذاهای ممنوعه برای مامان‌های آینده

باورهای رایج در مورد تغذیه‌ی خانم‌های باردار

5 ویتامین و ماده‌ی معدنی ضروری برای خانم‌های باردار

نیازهای غذایی زنان باردار

بهترین و بدترین میان وعده‌ها در دوران بارداری

بارداری با طعم میوه و سبزیجات

همه چیز در مورد تغذیه‌ی مناسب در زمان بارداری

دانستنی‌های مفید در بارداری

تغذیه سالم در دوران بارداری (1)

تغذیه سالم در دوران بارداری (2)

3 خوراکی برای سه ماه اول بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.