تبیان، دستیار زندگی
چند وقتی است که دلتان می‌خواهد بچه‌دار شوید اما هنوز قسمت نشده است؟ باید بدانید که برای پدر یا مادر شدن باید تغییراتی در تغذیه و سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. برای آشنایی بیشتر با این تغییرات با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 توصیه برای بالا بردن قدرت باروری‌تان


چند وقتی است که دلتان می‌خواهد بچه‌دار شوید اما هنوز قسمت نشده است؟ باید بدانید که برای پدر یا مادر شدن باید تغییراتی در تغذیه و سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. برای آشنایی بیشتر با این تغییرات با ما همراه باشید.

باروری

١- بفرمایید میوه و سبزیجات به میزان زیاد

نتایج یک پژوهش اسپانیایی نشان می‌دهد اسپرم مردانی که میوه و سبزیجات زیاد و گوشت و محصولات لبنی کمتری مصرف می‌کنند از کیفیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این محققان بر این عقیده‌اند که مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند میزان اسپرم و قدرت باروری را افزایش ‌دهد.

٢ و ٣- تغذیه‌ی سالم داشته باشید و چند کیلوی اضافه را آب کنید

بر اساس نتایج پژوهش‌های آمریکایی خانم‌هایی که رژیم غذایی‌شان حاوی چربی‌های ترانس کمتری است و در عوض چربی‌های اشباع‌نشده‌ی مونو، پروتئین‌های گیاهی، مولتی‌ویتامین‌ها و آهن بیشتری جذب می‌کنند قدرت باروری بیشتری دارند. نتایج این پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد که اضافه‌وزن و چاقی نیز مانع از باروری می‌شود. برای همین اگر می‌خواهید قدرت باروری‌تان بیشتر شود چند کیلو اضافه را با تغذیه‌ی سالم و ورزش آب کنید.‌

٤- باک اسیدفولیک‌تان را پر کنید

اسیدفولیک و آهن تأثیر زیادی در باروری دارند. اسیدفولیک یکی از عناصر اصلی ساختار DNA و تبدیل برخی از اسیدهای آمینه به ترکیبات دیگر می‌باشد. مواد غذایی سرشار از اسیدفولیک مانند اسفناج، لوبیا، پرتقال، توت‌فرنگی و عدس در شروع بارداری و بعد از آن تأثیر دارد. بعلاوه این ویتامین می‌تواند از ناهنجاری لوله عصبی نیز پیشگیری کند.  سبزیجات سرشار از آهن به ویژه اسفناج، حبوبات، آجیل‌ها و دانه‌ها نیز برای افزایش قدرت باروری افرادی که بیشتر رژیم گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند لازم است.

٥- از مصرف الکل بپرهیزید

آب، این مایه‌ی حیات، بدن را هیدراته می‌کند یعنی آب آن را تامین می‌کند و برای حفظ سلامت عمومی و همچنین باروری لازم است. اما نیازی به گفتن نیست که اگر می‌خواهید هر چه زودتر فرزندی در آغوش بگیرید باید دور و بر نوشیدنی‌های الکلی را خطر قرمز بکشید.

اسپرم مردانی که میوه و سبزیجات زیاد و گوشت و محصولات لبنی کمتری

مصرف می‌کنند از کیفیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این محققان بر این

عقیده‌اند که مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند میزان اسپرم

و قدرت باروری را افزایش ‌دهد

محققان سوئدی روی ارتباط بین الکل و ناباروری بیش از 7000 زن بین 18 تا 28 سال بررسی‌هایی انجام دادند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ناباروری قرار می‌گیرند. نتایج یک پژوهش هندی نیز نشان می‌دهد که  مصرف طولانی مدت الکل روی حجم اسپرم و منی دانه‌ها تأثیر گذاشته و جنبندگی و تعداد منی دانه‌ها را کاهش می‌دهد.

٦- دانه‌های کامل را دریابید

جو، برنج قهوه‌ای و کلا دانه‌های کامل قند خون را به تدریج بالا می‌برند و به این ترتیب انسولین به آرامی ترشح می‌شود. برعکس مواد غذایی دیگری مانند شیرینی‌جات، پیتزاها، کیک، سرخ کردنی‌ها، برنج سفید و غیره به یک‌باره باعث ترشح انسولین می‌شوند. انسولین زیاد هم باعث برهم زدن هورمون‌های باروری می‌شود. خانم‌هایی که دچار سندرم پلی کیستیک هستند باید بیشتر حواسشان باشد به خاطر اینکه این سندرم عامل بیشتر ناباروری‌های رحمی است. خانم‌های مبتلا به این سندرم معمولاً حالت مقاومت به انسولین نیز دارند برای همین لازم است که قندهای دیر جذب را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند.

چربی های اشباع نشده مونو

٧- چربی‌های مفید مصرف کنید

بر خلاف باورهایی که بین مردم رواج پیدا کرده است همه‌ی چربی‌ها مضر نیستند. چربی‌های اشباع‌نشده‌ی مونو که در روغن زیتون، بادام، دانه‌ی کنجد و تخمه‌ی کدوتنبل وجود دارد حساسیت بدن نسبت به انسولین را کاهش داده و التهاب‌ها را کم می‌کنند. برای همین هم قدرت باروری را بالا می‌برند.

اما باید بدانید که چربی‌های ترانس قدرت باروری را کاهش می‌دهند. به خاطر اینکه التهاب‌های بدن و حالت مقاومت به انسولین را تشدید می‌کنند. این دو عامل نیز کار تخمک‌گذاری و باروری را مختل می‌کنند.

٨- از آلودگی دور باشید

البته در کلان‌شهرهای ایران این حرف بیشتر شبیه شوخی است اما باید بدانید که قرار گرفتن در معرض گازهای خارج شده از اگزوز ماشین‌ها روی اسپرم تأثیر می‌گذارد. به عقیده‌ی محققان گازهای موجود در هوا روی کیفیت اسپرم و قدرت جنبندگی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارند. برای همین توصیه می‌کنیم هنگام رانندگی شیشه‌ی اتومبیلتان را بالا بکشید، موقع پیاده‌روی خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی را انتخاب کنید و هنگامی که پشت چراغ قرمز هستید ماشینتان را خاموش کنید تا آلودگی هوا کمتر شود.

٩- لپ تاپ را روی زانوهایتان نگذارید

محققان دمای بیضه‌های 29 مردی را که لپ تاپ را روی زانوهایشان می‌گذاشتند اندازه گرفته آن را بالای 2.7 درجه سانتی‌گراد تخمین زدند. محققان معتقدند که گرما و دمای بالا در این نقطه از بدن آقایان قدرت باروری آن‌ها را کاهش می‌دهد. خوشبختانه راه حل ساده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد: اینکه لپ تاپ را روی پاهایتان قرار ندهید و از یک میز استفاده کنید.

١٠- روابط زناشویی منظمی داشته باشید

برای افزایش میزان و منی دانه‌ها باید روابط زناشویی منظمی داشته باشید. به عقیده‌ی متخصصان داشتن روابط جنسی منظم خطر آسیب به DNA اسپرم را کاهش داده و شکل منی دانه‌ها و جنبندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. اگر دنبال بچه‌دار شدن هستید حتماً در دوره‌ی تخمک‌گذاری روابط منظمی داشته باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تاثیر تغذیه بر باروری مردان

برای افزایش باروری چه باید خورد؟

4 راهکار تغذیه‌ای برای افزایش قوای جنسی

تـغذیه و باروری

خوراکی‌هایی برای افزایش باروری

غذاهایی برای افزایش قدرت باروری

نقش تغذیه صحیح و فعالیت بدنی در باروری زنان

درمان ناباروری مردان با غذا

تاثیر رژیم غذایی بر باروری

چاقی مسبب نازایی در زنان و مردان

تاثیر تغذیه بر افزایش باروری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.