جنین در حال رشد، برای شکل‌گیری و رشد استخوان‌ها، قلب، اعصاب ، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد. اگر در طی دورهی بارداری کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت کلسیم در دوران بارداری


جنین در حال رشد، برای شکل‌گیری و رشد استخوان‌ها، قلب، اعصاب ، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد.

اگر در طی دورهی بارداری  کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر کسب می‌کند که این امر ممکن است سلامتی مادر را به خطر بیاندازد.

مادر گرامی، در دوران بارداری به مقدار کافی از شیر و لبنیات ، انواع ماهی ، سبزیجات سبز رنگ ، آجیل و خشکبار استفاده کنید تا کلسیم مورد نیاز جنین خود را فراهم کنید. همچنین در صورت تشخیص پزشک می توانید از مکمل کلسیم نیز استفاده کنید.

طبق نظر متخصصان تغذیه هر خانم باردار باید 1200 میلی‌گرم کلسیم به‌طور روزانه دریافت کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد به‌طور کلی 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز روزانه‌ی مادر را در طی دوران بارداری تامین می‌کند؛ زیرا کودک شما نمی‌تواند بیش از این مقدار جذب کند. بنابراین مادر باید 4 وعده لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم در طی روز دریافت کند.البته خانم های بارداری که سن آنها زیر 18 سال است، باید روزانه 1300 میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا پایان دوره‌ی شیردهی  نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان  مبتلا نشود.


چه مواد غذایی ، بهترین منابع کلسیم هستند؟

<از بهترین="" منابع="" کلسیم="" لبنیات="" مثل="">شیر ، ماست، پنیر، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی  به ویژه ماهی تن ، کیلکا و ساردین است. سایر منابع کلسیم شامل : سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ  ، اسفناج ، کرفس ، جعفری و نیز شلغم  ، هویج  ، زیتون ، پرتقال  ، انگور ، توت فرنگی  ، خرمالو  ، کشمش ،  بادام ، پسته ، بادام زمینی  ، گردو  و حبوبات  است.


مقدار کلسیم موجود در برخی منابع آن :


مقدار کلسیم


ماده غذایی

414 میلی‌گرم

یک لیوان ماست کم چرب

352 میلی‌گرم

یک لیوان شیر بدون چربی

300 میلی‌گرم

90 گرم ماهی ساردین

211 میلی‌گرم

90 گرم ماهی کنسرو شده‌ی سالمون

202 میلی‌گرم

30 گرم پنیر چدار

166 میلی‌گرم

120 گرم سویا


آیا مادر باید از مکمل غذایی کلسیم در طی دوران بارداری استفاده کند؟

یک مولتی ویتامین خوب شامل 150 تا 200 میلی‌گرم کلسیم است. شما می توانید قرص‌های حاوی کلسیم را مورد آزمایش قرار دهید. اگر به برچسب قرص کلسیم کربنات توجه کنید در می‌یابید که این نوع قرص خیلی راحت‌تر به وسیله‌ی بدن جذب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرص های کلسیم اینجا را  کلیک کنید .

یک عدد قرص کلسیم را داخل یک لیوان سرکه قرار دهید. اگر بعد از گذشت ده دقیقه قرص حل نشد، یک قرص دیگر را امتحان کنید.

به برچسب روی قرص‌ها توجه کنید؛ چرا که در مطالعات اخیر ثابت شده است که برخی از مکمل‌های کلسیم طبیعی ممکن است دارای مقادیر کمی سرب باشند که می‌تواند برای کودک در حال رشد مضر باشد.

منبع : ماهنامه تغذیه و سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.