تبیان، دستیار زندگی
بسته‌های خوراکی و تنقلات، غذاهای آماده و همه آن چیزهایی که این روزها می‌شود از سوپرمارکت‌ها خرید و خیلی زود و سریع خورد، هر کدام از این ها ممکن است کودک شما را بیش فعال، پرخاشگر یا کم تمرکز کند. این یافته جدید محققان انگلیسی در دانشگاه ساوت‌همپتون است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار درباره مصرف تنقلات رنگی

بسته‌های خوراکی و تنقلات، غذاهای آماده و همه آن چیزهایی که این روزها می‌شود از سوپرمارکت‌ها خرید و خیلی زود و سریع خورد، هر کدام از این ها ممکن است کودک شما را بیش فعال، پرخاشگر یا کم تمرکز کند.

پسر بچه ای در حال خوردن آب نبات چوبی

این یافته جدید محققان انگلیسی در دانشگاه ساوت‌همپتون است که البته هنوز گزارش آن در یک نشریه علمی منتشر نشده‌است.

پیش از این، محققان در همین دانشگاه، سعی کرده‌ بودند اثر خوراکی‌های با رنگ مصنوعی را با اثر حذف این خوراکی‌ها مقایسه کنند و نتیجه‌گیری آنها این بود که وقتی کودکان آبمیوه با رنگ مصنوعی می‌نوشند، بیشتر احتمال دارد که «بیش‌فعال» شوند.

رنگ‌های مصنوعی موجود در خوراکی های رنگی، می‌تواند زمینه اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی و پرخاشگری را در کودکان به وجود آورد.

بی‌بی‌سی گزارش داده‌است این بار این گروه تحقیقاتی، اثر این رنگ‌های مصنوعی را مستقیما روی گروه‌هایی از بچه‌های 3 ساله و 8 ساله بررسی کرده‌اند. از جزئیات این مطالعه، فعلا همین قدر می‌دانیم که مقدار رنگ مصرفی بچه‌ها به صورت معمول تخمین زده شده و همان به شکل آزمایشی به این بچه‌ها داده شده‌ است.

نتیجه، تایید مطالعه قبلی است و به این ترتیب می‌توان با اطمینان بالایی گفت وجود این نوع رنگ‌ها می‌تواند زمینه اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی و پرخاشگری را به وجود آورد.

هنوز نتایج این مطالعه از سوی مقامات رسمی انگلستان یا مقامات بین‌المللی تایید یا رد نشده‌است.

اداره استانداردهای غذایی انگلستان اعلام کرده‌است قبل از پذیرفته شدن مقاله این محققان در یک نشریه علمی معتبر، هیچ قضاوتی در مورد آن نخواهد کرد و طبعا هیچ تصمیمی هم درباره ممنوع کردن استفاده از رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی گرفته نخواهد شد.

با این حال محققان مستقل در انگلستان، با انتشار فهرست رنگ‌های مصنوعی خوراکی که این گروه تحقیقاتی روی آن کار کرده و زیان‌های آن را معرفی کرده، موافقند. آنها می‌گویند درست است که هنوز این یافته‌ها در هیچ نشریه علمی چاپ نشده و این یافته‌ها از سوی دانشمندان دیگر ارزیابی و صحت آن تایید نشده، اما والدین می‌توانند با حذف این گونه خوراکی ها و نیز استفاده بیشتر از مواد غذایی و خوراکی‌های خانگی، سلامت رفتاری کودک خود را تا حد زیادی تامین کنند.

به ویژه این که حذف این خوراکی‌های «رنگ‌شده»، هیچ کمبودی در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند، چون خوراکی‌های با رنگ مصنوعی، عموما ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند.

یک فایده مهم دیگر این نوع تحقیقات آن است که پدر و مادرها را تشویق می‌کند موقع خرید خوراکی های رنگارنگ، نگاهی هم به جدول اطلاعات تغذیه‌ای و نیز «مواد تشکیل‌دهنده» آن روی بسته بیندازند. به این ترتیب اولین قدم را برای نزدیک شدن به یک برنامه غذایی سالم، برای خود و کودکانشان، برداشته‌اند.

فرنوش صفوی‌فر

*مطالب مرتبط :

تنقلات،عامل اصلی سوء تغذیه در کودکان

كودكان بیش فعال

نقش چربی اُمگا-3 در بهبود بیش فعالی کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.