تبیان، دستیار زندگی
حضرت استاد علامه عسکری سال 1353 ه.ق (در حالی که 21 سال بیشتر نداشت) در مدرسه میرزای شیرازی بزرگ(ره) برای اولین بار به منبر رفتند. بزرگان علمای سامرا در مجلس حاضر بودند،حضرت علامه در آغاز صحبت آیه نفر را تلاوت کردند پس از تلاوت آیه حضرت علامه خطاب به حاضری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا می دانید که آیه نَفَر نسخ شده ؟!

آیا می دانید که آیه نَفَر نسخ شده ؟!

خاطراتی از  دوران طلبگی مرحوم علامه عسکری(ره)

خاطره ای از اولین منبر

حضرت استاد علامه عسکری در سال 1353 ه.ق که از قم به سامرا برگشتند(در حالی که 21 سال بیشتر نداشت) در مدرسه میرزای شیرازی بزرگ(ره) برای اولین بار به منبر رفتند.

بزرگان علمای سامرا در مجلس حاضر بودند،علمایی نظیر حضرت آیت الله میرزا حبیب الله اشتهاردی، آیت الله میرزا محمود شیرازی، آیت الله سید حسن شاهرودی و آیت الله حاج شیخ ذبیح الله محلاتی، حضرت علامه در آغاز صحبت آیه نفر را تلاوت کردند:«فلو لا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم»(توبه /122) : از هر گروهی از آنان ،طائفه ای کوچ نمی کند تا در دین(و معارف اسلامی) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟).پس از تلاوت آیه حضرت علامه خطاب به حاضرین کرده و فرمود: آیا می دانید این آیه نسخ شده و چنین شده«فلو لا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیدخلوا المدارس و یدرسوا فیها و یدرسوا الی آن یموتوا: چرا از هر طائفه گروهی نمی روند تا وارد مدرسه های علمیه شوند و درس بخوانند و درس بدهند تا بمیرند». حاضرین در جلسه تعجب کردند چرا که بدیهی است این آیه نسخ نشده است! سپس حضرت علامه سخنانشان را تکمیل کردند به اینکه حوزه چیست؟ و چه وظائفی بر عهده حوزه هاست؟ و چه انتظاری از حوزه ها می رود و نیازهای جامعه چیست؟(1)

وقف طلبگی

طلبه باید تمامی وقتش را صرف طلبگی کند و به تهذیب و تحصیل و تحقیق بپردازد، زمانی که طلبه شدم با انگشتم روی پیشانی ام نوشتم وقف اهل بیت(ع) و می دانید جنس وقفی را در غیر مکان وقف شده نمی شود استفاده کرد، من عمرم را وقف دفاع از اهل بیت (ع) و شیعیانش نمودم.(2)

خاطره ای از تالیف «معالم المدرستین»

در دوران طاغوت سردمداران حکومت، قصد تخریب دین و حوزه های دینی را داشتند در همین راستا کتابها و مقالات گوناگونی را نشر می دادند و از جمله آنها کتابی درباره«تشکیک در خمس» چاپ و نشر شد، این کتاب را آوردند تا من به شبهاتش پاسخ بدهم وقتی کتاب را مطالعه کردم متوجه شدم اصل این تشکیک از کسروی است. او می گفت که امام صادق(ع) چون به خلافت نرسید( العیاذ بالله) خمس را اختراع کرد. برای پاسخ گویی به شبهات این کتاب به مشهد مشرف شدم و به امام رضا علیه السلام توسل کردم، پس از آن دست به قلم برده و کتاب معالم المدرستین را نوشتم.(3)

.................................................................................................

پی نوشت ها:

1- کتاب مرزدار مکتب اهل بیت(علیه السلام)- تالیف محمد باقر ادیبی لاریجانی- ص 187

2- به نقل از علامه عسکری، همان، ص 257

3- به نقل از علامه عسکری ، همان ، ص 193

تهیه و تنظیم برای تبیان: سید کریم قاسم زاده- گروه حوزه علمیه