تبیان، دستیار زندگی
مصرف مداوم گوجه‌ فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می ‌دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید مصرف یک سبزی پرخاصیت

گوجه فرنگی

با مصرف گوجه فرنگی با چاقی و بیماری ها مبارزه کنید.

گوجه ‌فرنگی و سرطان

مصرف مداوم گوجه‌ فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می ‌دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی نشان داده مصرف گوجه ‌فرنگی پخته می ‌تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند. این پژوهشگران می ‌گویند: "ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه ‌فرنگی به ویژه گوجه ‌فرنگی که همراه با دانه ‌ها و پوست آن پخته شده باشد، می ‌تواند پیشرفت تومورهای پروستات و عوامل التهابی مرتبط با این فرآیند را کاهش دهد.

این دانشمندان برای دستیابی به این نتایج، روی موش‌ های آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده، مراحل پیشرفت تومور پروستات انسان را شبیه ‌سازی کردند. سپس این موش‌ ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به میزان 10 درصد از رژیم غذایی روزانه خود گوجه ‌فرنگی پخته دریافت می ‌کرد و در رژیم غذایی گروه دوم گوجه ‌فرنگی وجود نداشت. نتایج این تحقیقات نشان داد که نمونه‌ های آزمایشگاهی گروه اول 11 تا 67 درصد بیشتر از موش‌ های گروه دوم زنده ماندند و تومور بسیار آهسته و به کندی مراحل تکامل خود را طی کرد. همچنین بیشترین فعالیت آنتی‌ اکسیدانی و کمترین سطح التهاب در آن ها مشاهده شد.

گوجه فرنگی، کنترل وزن

گوجه‌ فرنگی و تناسب اندام

گوجه ‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر زیاد، مواد قندی کم و کالری کمی که دارد در کنترل وزن موثر است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می‌ توانند از گوجه ‌فرنگی استفاده کنند. همچنین بررسی‌ ها نشان داده است گوجه ‌فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی به کنترل وزن کمک می‌ کند. پیشتر مشخص شده بود که گیاه خواران و افرادی که زیاد میوه و سبزی مصرف می ‌کنند در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی ‌شان زیاد از غذاهای فرآوری شده استفاده می ‌کنند، لاغرتر هستند. اکنون محققان دریافته ‌‏اند که این موضوع تنها به علت پایین بودن کالری سبزی و میوه ‌ها نیست بلکه لیکوپن موجود در سبزی‌ ها و میوه ‌ها با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند. پژوهشگران انگلیسی با بررسی تاثیر مصرف نان غنی شده با سبزی ‌ها بر 17 زن 18 تا 35 ساله دارای وزن طبیعی، دریافتند بین افرادی که نان‌ های غنی شده با پنیر خامه‌ ای، هویج و گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، آن هایی که نان دارای گوجه ‌فرنگی مصرف کردند، بیشتر احساس سیری می ‌کردند.

رب گوجه فرنگی

گوجه ‌فرنگی و پوست

مصرف گوجه ‌فرنگی پخته توانایی بدن در مقابله با پرتوهای ماورای بنفش خورشید را افزایش داده و مانند ضد آفتاب از پوست محافظت می ‌کند. افرادی که دچار سوختگی‌ های پوستی می‌ شوند، می ‌توانند با مصرف گوجه‌ فرنگی پخته، توانایی بدن را در ترمیم این سوختگی ها افزایش دهند. همچنین استفاده از گوجه ‌فرنگی می‌ تواند در ایجاد طراوت پوست موثر باشد و از چین‌ وچروک‌ های زود هنگام پوست جلوگیری کند. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد آنتی اکسیدان موثر در گوجه فرنگی به نام لیکوپن به صورت خام سخت‌‌ تر جذب شده و مورد استفاده بدن قرار می ‌گیرد وعمل پختن جذب این ماده را در بدن ساده ‌تر می ‌کند.

گوجه ‌فرنگی و جراحی

آنتی ‌اکسیدان موجود در گوجه ‌فرنگی از بروز دردهای پس از جراحی ‌های شکمی جلوگیری می‌ کند. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه‌ فرنگی از آن است، از ترشح دسته‌ ای از پروتئین‌ ها که در تشکیل بافت ‌های غیرطبیعی و چسبنده‌ داخل شکم نقش دارند، جلوگیری می ‌کند. تحقیقات نشان می ‌دهد رژیم غذایی که درآن گوجه ‌فرنگی یا محصولات تهیه شده از آن به مقدار زیادی گنجانده شده باشد، راهی مطلوب برای کنترل تشکیل این بافت‌ های شکمی ‌است. زمانی که این بافت‎ ها داخل شکم تشکیل می‌ شوند بیشتر سبب اتصال غیرطبیعی دو ارگان یا بخش‌ هایی از آن ها به یکدیگر خواهند شد. این بافت‌ ها باعث یک سری دردهای شکمی ‌و حتی انسداد روده و مثانه و در زنان نیز سبب نازایی می ‌شوند. آنتی اکسیدان گوجه ‌فرنگی حتی در سس گوجه ‌فرنگی هم به میزان فراوانی وجود دارد. این آنتی اکسیدان اثرات خوبی هم در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان دارد.

دکتـر خدیـجه رحمـانی متخصص تغذیه، عضو هیات علمی انستیتو

تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

گوجه ‌فرنگی؛ قلب سبزی ‌ها

نقش آنتی اکسیدان ها در پیش گیری از...

آب گوجه فرنگی برای پیشگیری از پوکی استخوان

قرص گوجه‌فرنگی از سكته جلوگیری می‌كند

مروری بر خواص گوجه ‌فرنگی

رب گوجه فرنگی و نکات بهداشتی آن

خواص درمانی و غذایی گوجه ‌فرنگى

برای دریافت لیكوپن، گوجه فرنگی پخته مصرف كنید

فرآورده های گوجه فرنگی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.