تبیان، دستیار زندگی
اجازه بدهید گل آفتاب‌گردان را گل عاشق بنامیم. گلی زردگون اما عاشق آفتاب. از دل چنین گل عاشقی تخمه‌هایی به عمل می‌آید که سرشار از مواد مغذی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 دلیل خوب برای خوردن تخمه آفتاب‌گردان


اجازه بدهید گل آفتاب‌گردان را گل عاشق بنامیم. گلی زردگون اما عاشق آفتاب. از دل چنین گل عاشقی تخمه‌هایی به عمل می‌آید که سرشار از مواد مغذی است.

تخمه آفتاب‌گردان

تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است که در این مورد آخر می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت شود.

این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند. برای آشنایی بیشتر با تخمه های عاشق‌ترین گل دنیا با ما همراه باشید.

1- تخمه آفتاب‌گردان به شما انرژی می‌دهد

یک مشت تخمه‌ی آفتاب‌گردان 55 درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که تخمه آفتاب‌گردان حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) و اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 و ویتامین‌های دیگر گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها باعث می‌شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدرات‌های کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد.

ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش

جذب آن می‌شوند

تخمه آفتاب‌گردان

2- تخمه آفتاب‌گردان میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد

تخمه های آفتاب‌گردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی، به ویژه به صورت اسید لینولئیک هستند که یک اسید چرب امگا 6 محسوب می‌شود.

از این گذشته در این تخمه‌ها حدود 20 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو نیز وجود دارد. این اسیدهای چرب، زمانی که در تعادل با امگا 3 ها قرار بگیرند برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند.

تخمه‌های آفتاب‌گردان سرشار از فیتواسترول‌ها هستند؛ یعنی در هر فنجان حدود 270 میلی گرم. این ترکیبات ساختاری شبیه به کلسترول دارند و با کلسترول بد خون (LDL) مقابله می‌کنند. در واقع ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن می‌شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع دفع می‌شود.

تخمه آفتاب‌گردان

3- تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از منیزیم است

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود، اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، ضدالتهاب است، باعث کاهش وزن می‌شود، از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله کند.

4- تخمه‌ی آفتاب‌گردان باعث تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می‌شود

تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E محسوب می‌شود. یک مشت از این تخمه‌ها 90 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا را خنثی می‌کند.

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم

یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود

نتیجه‌ی مطالعاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد ویتامین E سطح التهاب‌ها را کاهش می‌دهد.

تخمه‌ی آفتاب‌گردان برای رشد کودکان و همچنین برای زنان باردار بسیار خوب است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: masantenaturelle

مطالب مرتبط:

مغزها، منبع خوبی از کلسیم

5 دلیل برای مصرف تخمه کدوتنبل

ارزش غذایی تخمه‌ها

خواص مفید تخمه‌ کدو

آشنایی با خواص تخمه آفتابگردان

تخم کتان و خواص آن

بادام انرژی بخش و تسکین دهنده است

خواص بادام هندی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.