راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 30720
  • دوشنبه 30/9/1383
  • تاريخ :

آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند


بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمی در تامین سلامتی بدن ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر می‌کنند این قبیل مواد خوراکی فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است؛ همچنین دارای برخی خواص ضد سرطانی است

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان های پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.

این دانه‌های خوراکی سرشار ازفسفر  هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می‌کند و نیز منبع سرشار ازمنیزیم  است که این عنصر نیز در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسید لینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد.

در ذیل تاثیرات مثبت برخی از این دانه‌ها ذکر شده است:

بادام زمینی :خوردنبادام زمینی  به مقدار 5 بار یا بیشتر در هفته و هر بار 28 گرم ، احتمال بروز دیابت نوع دوم را در زنان کاهش می‌دهد. بادام زمینی دارای مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌، منیزیم و فیبر غذایی است که همگی خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهند. همچنین حاوی فیبر و منیزیم است که باعش کاهش مقاومت انسولین می‌شوند. وجود چربی امگا - 3 نیز باعث حفظ سلامت سلول ها، نرمی پوست و نیز کاهش میزان کلسترول کلی در خون می‌شود. بادام زمینی منبع سرشاری از آهن، روی، ویتامین E، منیزیم و فولیک اسید است که تاثیر مهمی در مبارزه با مواد سرطان زا دارند.

گردو : بر اساس مطالعات انجام شده از سوی محققان ، گردو نه تنها کلسترول مضر را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود که معمولا عامل بروز بیماری های قلبی - عروقی هستند. گردو منبع ویتامین E، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم ، فولیک اسید وویتامین B6  است که در ساخت استخوان ها، تامین سلامت قلب و خون نقش مهمی دارند. روغن گردو نیز منبع غنی آلفا لینولئیک اسید (ALA) است که از گروه اسیدهای چرب غیراشباعاُمگا-3  می باشد.

بادام : سرشار از پروتئین و دارای ریزمغذی‌های مهمی از قبیل منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس،ویتامین B2، نیاسین  است . همچنین روغن بادام منبع غنیویتامین E  است که نقش ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارد. بادام شامل مقادیر زیادی کلسیم  است و نیز می‌تواند در بهبود رشد استخوانی و جلوگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشد. محققان کانادایی دریافته‌اند ، اگر افراد مبتلا به کلسترول بالا روزانه 30 گرم بادام مصرف ‌کنند، میزان کلسترول مضر خون خود را تا 4 درصد کاهش خواهند داد.

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
علی ب
سلام
عالی بود دوست دار شما هستم خداوند یارویاورتان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 26/9/1390 - 22:57
ناشناس
خوب بود ولی به اندازه كافی اطلاع رسانی فقط از اینترنت كافی نیست رضا امیدعلی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/9/1390 - 9:44
احسان حسين زاده
بسیار عالی و سودمند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/2/1390 - 10:7
کاظم رضوی
خوب است اما در بیماران مبتلا به بیماری کبد وعروق چه؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی> تغذیه مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=388 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/2/1390 - 16:37
سیما رضایی
اگر تشریحات بیشتر باشد بهتر خواهد بود چون زیاد مردم از فواید خشکبار بیخبر اند تشکر از مطالب مفید تان.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/8/1389 - 13:6
ناشناس
عالی بود در مورد خشکبارها واجیلها بیشتر توضیح بدهید متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/3/1389 - 16:19
حسام خوش پرست
خوب بود ولی میشه کاملتر کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 18/3/1389 - 23:9
مصطفی مسلم
سود مند است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 30/2/1389 - 19:50
اعظم سادات حسینی
متشکرم خیلی خوب بود ولی مغزهای دیگه مثل:فندق - پسته - انواع تخمه ها ذکر نشده بود ...دیگه جای بحث نداشت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/2/1389 - 18:46
ناشناس
درباره فندق توضیح دهید با تشكر از مطالبی كه ارائه
نمودهئید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/2/1389 - 11:5
مژگان
بسیار عالی است متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 23/12/1388 - 9:24
مهدی خوشباف
خوبه ولی در مورد شهرهایی که در زمینه خشکبار غنی هستند بیشتر مطلب بنویسید.مثل طرقبه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 24/11/1388 - 13:13
r محمدی
متشکر به طورکلی بفرماید باید تغذیه چه باشد وعوارض ایجاد دیابت درماه اخر چیست ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/10/1388 - 1:34
ناشناس
اطلاعات خوبی ارایه گردیده درصورت امکان مزایای کدو آجیلی .پسته.تخم آفتاب گردان .کشمش .فندق .و سایر اطلاعات بدهید متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/9/1388 - 9:46
محمد
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 9/9/1388 - 12:59
ناشناس
بسیار مفید واموزنده بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 18/3/1388 - 11:11
مریم محمدی
بسیار خوب بود و اگر ممکن است درباره مصرف آجیل در دوران باراری توضیح دهید. با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/2/1388 - 11:22
فاطمه قرباني
خیلی عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 8/1/1388 - 15:21
ياسمين مكوندي
باسلام ودرود به شما عزیزان كه وقت گرانبهای خودرابه این طریق دراختیارمامردم نهاده اید بسیارمطالب ارزنده وپرباری بودتابه حال پی این همه اطلاعات ارزنده نبرده بودم باتشكرفراوان -برایتان آرزوی سلامتی وروزهای پرازشادی رادارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/11/1387 - 12:6
فائزه موسوی
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/9/1387 - 14:41
ناشناس
خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/5/1387 - 7:20
sara
veryyyyyyyyyyyyyy goooooooooooooood
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 20/4/1387 - 10:41
ناشناس
عالی بودممنون فقط درموردنیازكودكان 2سال تا5سال به این موادبیشترتوضیح دهیدباتشكر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 30/2/1387 - 7:22
ناشناس
ممنون خیلی جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 29/2/1387 - 17:1
مریم احدی
میزان مصرف کالری و انرژی در رژیم های غذایی و مقدار جایگزینی (به جای میوه و غذا )خصوصآ در رژیمهای لاغری رابه طور کامل توضیح دهید.متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 30/1/1387 - 14:55
مليحه صحت
مطالبتان عالی بود فقط كمی بیشتر توضیح دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 9/1/1387 - 18:45
الناز
واقعا عالی بود مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 17/12/1386 - 22:59
محسن جاوداني
وقتی كه چند تا كارشناس ارشد غذایی تأیید می فرمایند واقعا عالیه. بیشتر و با ذكر منبع بنویسید چون واقعا برای مردم این مطالب مفید است . سپاسگزارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 4/12/1386 - 18:55
ناشناس
با تشكر مطلب جالبی بود . اگر با توجه به كالری بالا و مصرف نمك زیاد همراه آن به حداكثر مصرف مجاز روزانه از آنها برای گروههای سنی اشاره میشد بهتر بود . كارشناس تغذیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/11/1386 - 10:36
مجيد كريم پور مطلق
سلام
بعضی از پزشكان مصرف بادام و گردو را برای چرب خون ( كلسترول بالا ) مضر می دانند تا چه حد می توان به صحت مطالب ارائه شده اطمینان كرد . مادر من دارای كلسترول بالا ( 400 ) است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/11/1386 - 8:31