تبیان، دستیار زندگی
مصرف منظم و بیش از حد گوشت قرمز خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. این در حالی است که منابع دیگر پروتئین این خطر را کاهش می‌دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف بیش از حد گوشت قرمز باعث سکته‌ی مغزی می‌شود


مصرف منظم و بیش از حد گوشت قرمز خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. این در حالی است که منابع دیگر پروتئین این خطر را کاهش می‌دهند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز بخش عمده‌ای از برنامه‌ی غذایی زندگی مدرن امروزی را به خود اختصاص داده است، به دلیل این که بر اساس یک باور اشتباه مردم تصور می‌کنند گوشت قرمز برای به خصوص مردها ضروری است.

این تصور وجود دارد که مردها بیشتر از زن‌ها به گوشت قرمز نیاز دارند و برای همین مصرف گوشت قرمز در بین مردم و به ویژه در کشورهای ثروتمند بیشتر شده است.

محققان دانشگاه هاروارد نتایج دو پژوهش گسترده را جمع آوری کرده و از نزدیک تغذیه‌ی 84010 زنِ بین 30 تا 55 سال و 150 مرد بین 40 تا 75 ساله را به ترتیب به مدت 26 و 25 سال مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد هر چه مصرف گوشت قرمز بیشتر می‌شود خطر سکته‌ی مغزی نیز افزایش می‌یابد.

جذب پروتئین از طریق مصرف محصولات لبنی خطر سکته‌ی مغزی را بین 10 تا 11 درصد کاهش می‌دهد

محققان با در نظر گرفتن این که در هر وعده مصرف گوشت بین 110 تا 170 گرم گوشت مصرف می‌شود به این نتیجه رسیدند افرادی که روزانه دو وعده گوشت قرمز می‌خورند، به میزان 28 درصد بیشتر در معرض خطر سکته‌ی مغزی قرار می‌گیرند. در مورد زن‌ها این احتمال 19 درصد تخمین زده شده است.

در عوض محققان مشاهده کردند مصرف گوشت سفید به جای گوشت قرمز خطر سکته‌ی مغزی را به میزان 27 درصد کاهش می‌دهد و جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی این خطر را 17 درصد کاهش می‌دهد.

مصرف ماهی نیز همین تأثیر را دارد و در نهایت این که جذب پروتئین از طریق مصرف محصولات لبنی خطر سکته‌ی مغزی را بین 10 تا 11 درصد کاهش می‌دهد.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

مصرف زیاد گوشت قرمز، عمر را کوتاه می‌کند

گوشت بخورید، ولی به اندازه

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در سکته مغزی

سدی قوی در مقابل سکته مغزی

7 ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از سکته

نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

مواظب رگ‌هایتان باشید!

غذاهای مفید و مضر در سکته مغزی

سکته‌ی مغزی؛ عامل مصیبت ماندگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.