تبیان، دستیار زندگی
برای تقویت حافظه انجام بازی های فکری و مصرف این نوشیدنی ها توصیه می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 نوشیدنی‌ برای تقویت و سلامت مغز


برای تقویت حافظه انجام بازی‌های فکری و مصرف این نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود...

برخی از نوشیدنی‌ها باعث تقویت مغز می‌شود. این نوشیدنی‌ها تولید خاص یک شرکت ویژه نیست بلکه نوشیدنی‌های طبیعی است که مصرف آن برای سالم نگه داشتن مغز توصیه می‌شود. برای تقویت حافظه انجام بازی‌های فکری و مصرف این نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود:

آب انار

آب انار
این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌های منحصر به فرد است که علاوه بر بهبود حافظه، قدرت‌ شناختی فرد را نیز افزایش می‌دهد. نوشیدن روزی یک لیوان آب انار مفید است.

چای
چای سیاه یا سبز، در تقویت عملکرد مغز موثر است. «EGCG» موجود در چای سبز علاوه بر تقویت حافظه باعث افزایش روند تولید سلول‌های مغز نیز می‌شود. چای سرشار از آنتی اکسیدان است.

شکلات داغ

فلاوونوئید کاکائو، دیواره رگ‌های خون را شل می‌کند و در کاهش فشارخون نقش دارد. این امر باعث می‌شود اثر تخریبی کمتری روی مغز ایجاد شود. مصرف یک فنجان شکلات داغ می‌تواند خطر بروز سکته را کاهش دهد.

چای دارچین و زردچوبه
دارچین حاوی دو نوع ترکیب پروآنتوسیانین و سینامالدئید است که میزان پروتئین‌های T در مغز را کاهش می‌دهد. پروتئین‌های T رسوب مغزی ایجاد می‌کند که در بیماری اختلال حافظه نقش دارد. زردچوبه به علت داشتن ماده فعال به نام کورکومین مانع از پیشرفت این اختلال می‌شود. برای کسب نتیجه مطلوب مقدار کمی روغن زیتون نیز به این نوشیدنی اضافه کنید. روغن زیتون حاوی ترکیبی است که از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند.

آب معمولی
علاوه بر اینکه ۷۰درصد بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد، برای دفع سموم و حفظ شادابی پوست، بدن نیاز به آب دارد. به همین دلیل است زمانی که بدنتان دچار کمبود آب می‌شود، نمی‌توانید درست فکر کنید و دچار سردرد می‌شوید.

آب چغندر، هویج، سیب

آب سیب، هویج و چغندر قرمز
نوشیدنی مخلوط این ۳ماده، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و موادمعدنی است.

چغندر، میزان تولید اکسیدنیتریک را در مغز افزایش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

هویج حاوی بتاکاروتن است که نه فقط برای چشم مفید است بلکه از استحاله مغز نیز جلوگیری می‌کند.

سیب از بروز بیماری استحاله عصب از جمله آلزایمر پیشگیری می‌کند.

شیر نارگیل
تمامی مواد موجود در نارگیل برای بدن به ویژه مغز مفید است. اختلال حافظه را می‌توان با مصرف این نوشیدنی به تأخیر انداخت. این نوشیدنی علاوه بر ایجاد تعادل الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها و موادمعدنی، روند خون رسانی به مغز را بهبود می‌دهد.

شیر
بر اساس مطالعه ای که در مجله بین المللی لبنیات به چاپ رسید، نوشیدن یک لیوان شیر در روز نه تنها بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، بلکه بر عملکرد مغز و سلامت روانی نیز تاثیر بسزایی دارد. محققان دریافتند افراد بزرگسالی که به میزان کافی شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که شیر نمی خورند، از امتیاز بالاتری در تست های مربوط به عملکرد مغز و حافظه برخوردارند. برای انجام این تحقیق در آمریکا، بیش از 900 زن و مرد بین سنین 23 تا 98 سال در آزمون های مغزی از جمله مهارت های بینایی، گویایی و حافظه قرار گرفتند.

نقش شیر و لبنیات در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی این عضو مهم، به ویژه در مورد جمعیت سالمند هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده غذایی ارزشمند از اختلال عملکرد مغز و بروز برخی مشکلات روانی پیشگیری می نماید

نتایج نشان داد افرادی که حداقل یک لیوان شیر در روز می نوشند، در تست های مربوط به عملکرد مغز موفق تر عمل می کنند. بالاترین امتیاز به کسانی اختصاص داشت که بیشترین میزان شیر و فرآورده های لبنی را مصرف می نمودند.
نقش شیر و لبنیات در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی این عضو مهم، به ویژه در مورد جمعیت سالمند هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده غذایی ارزشمند از اختلال عملکرد مغز و بروز برخی مشکلات روانی پیشگیری می نماید. 
بر اساس دستورالعمل تغذیه و رژیم غذایی امریکا در سال 2010، افراد بزرگسال باید روزانه 3 لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی بنوشند. این میزان تامین کننده 9 ماده مغذی ضروری بدن از جمله کلسیم است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
باشگاه خبرنگاران
سیمرغ

مطالب مرتبط:
آبمیوه هایی برای تسکین سردرد
10 نوشیدنی پُر ویتامین و سالم
نوشیدنی‌های ادرارآور
3 نوشیدنی مناسب برای چاق شدن
یک نوشیدنی فوق‌العاده برای صبح‌ها
آب‌میوه‌های تسکین‌دهنده‌ی سردرد
سلامتی را بنوشید
دانستنی‌هایی درباره‌ی نوشیدنی‌ها
نوشیدنی‌های گرم برای روزهای سرد
با نوشیدنی‌هایی که باعث لاغری می‌شوند آشنا شوید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.