تبیان، دستیار زندگی
ماست یکی از بهترین لبنیات و سرشار از کلسیم است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، علاوه بر شیر و پنیر حتماً روزی یکی، دو پیاله ماست کم‌چرب خورده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 سۆال ماستی!


ماست یکی از بهترین لبنیات و سرشار از کلسیم است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، علاوه بر شیر و پنیر حتماً روزی یکی، دو پیاله ماست کم‌چرب خورده شود.

ماست

تاکنون تحقیقات فراوانی درباره مزایا و خواص گوناگون ماست انجام شده و محققان به نتیجه‌های جالبی هم رسیده‌اند. اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد این محصول لبنی پرخاصیت افزایش دهید، نگاهی به این 6 پرسش و پاسخ بیندازید.

1- آیا مصرف ماست باعث کاهش کلسترول می‌شود؟

مصرف روزانه و منظم ماست کم‌چرب یا بدون چربی، می‌تواند از افزایش کلسترول خون پیشگیری کند. هنوز ثابت نشده خوردن ماست می‌تواند باعث پایین آمدن کلسترول خون هم بشود اما محققان می‌گویند همین که یک محصول لبنی که بر پایه پروتئین و چربی حیوانی تولید می‌شود، باعث افزایش کلسترول خون نشود، باعث می‌شود بتوان مصرف آن را به عنوان محصولی مفید و قابل اطمینان به تمام مردم جامعه پیشنهاد کرد.

2- آیا مصرف ماست باعث کاهش فشارخون می‌شود؟

نتیجه تحقیقات جدیدی که روی 5 هزار اسپانیایی در طول 2 سال انجام شد، نشان داد احتمال ابتلا به فشارخون بالا در افرادی که روزانه 2 تا 3 وعده شیر یا ماست کم‌چرب مصرف می‌کنند، نسبت به گروهی که شیر و ماست در برنامه غذایی‌شان جایی ندارد، 50 درصد کمتر است.

3- آیا مصرف ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند مشکل عدم تحمل به لاکتوز را از بین ببرد؟

ماست‌های پروبیوتیک مانند دیگر محصولات پروبیوتیک، دارای میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک هستند ولی ماست‌های ساده این باکتری‌ها را ندارند. یکی از مهم‌ترین فواید مصرف این محصولات، کاهش عوارض عدم تحمل به لاکتوز است بنابراین افرادی که به لاکتوز موجود در شیر، ماست و سایر محصولات لبنی حساسیت دارند و مثلاً با خوردن شیر نفخ می‌کنند، می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی محصولات پروبیوتیک را مصرف کنند.

ممکن است فردی دچار عدم تحمل لاکتوز شیر باشد اما با مصرف ماست، مشکلی

پیدا نکند. پس اگر دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستید، ابتدا ماست‌های معمولی

را امتحان کنید و در صورتی که با مصرف آن‌ها هم دچار مشکل شدید، سراغ ماست‌های پروبیوتیک بروید

متخصصان تغذیه آمریکایی می‌گویند اگر افراد دچار عدم تحمل لاکتوز، 2 تا 3 وعده ماست پروبیوتیک در روز مصرف کنند، نه‌تنها مشکل نفخ پیدا نمی‌کنند بلکه از خواص محصولات لبنی مانند کلسیم، پروتئین مرغوب و ویتامین‌های 2‌B و 12‌B هم بهره‌مند خواهند شد.

4- آیا هضم ماست از شیر راحت‌تر است؟

تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند هضم لاکتوز موجود در ماست به علت تخمیری که در فرآیند تولید روی آن انجام می‌شود، بسیار ساده‌تر از هضم لاکتوز موجود در شیر است بنابراین ممکن است فردی دچار عدم تحمل لاکتوز شیر باشد اما با مصرف ماست، مشکلی پیدا نکند. پس اگر دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستید، ابتدا ماست‌های معمولی را امتحان کنید و در صورتی که با مصرف آن‌ها هم دچار مشکل شدید، سراغ ماست‌های پروبیوتیک بروید. ماست می‌تواند باکتری‌های مضر را از روده‌ها خارج و در نتیجه هضم و جذب غذا را آسان‌تر کند.

5- آیا مصرف ماست می‌تواند باعث درمان اسهال شود؟

مصرف ماست برای رفع اسهال از گذشته‌های دور میان مردم خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی رواج بسیاری داشته است. محققان می‌گویند مصرف خوراکی‌های تخمیری مانند ماست می‌تواند به درمان سریع‌تر اسهال، به خصوص در کودکان، کمک کند. آن‌ها معتقدند باکتری‌های فعال موجود در ماست‌های پروبیوتیک، نقش مهمی در درمان سریع‌تر اسهال دارد.

6- مصرف ماست برای سرماخورده‌ها خوب است؟

معمولاً برای بیشتر افرادی که سرما می‌خورند، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود اما آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب دستگاه گوارش را هم از بین ببرند. به همین دلیل اگر سرما خورده‌اید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، برای حفظ تعادل باکتری‌های خوب بدنتان، مصرف روزانه ماست کم‌چرب را فراموش نکنید. ماست، حاوی باکتری‌های خوب و مفید برای بدن است و این باکتری‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می‌شوند و از عفونت ادراری پیشگیری می‌کنند و جلوی ترش کردن مداوم را می‌گیرند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - لیلی افروغ

مطالب مرتبط:

کاهش فشار خون با ماست

ماست معمولی یا پروبیوتیک!؟

همه چیز درباره پروبیوتیک‌ها (1)

همه چیز درباره پروبیوتیک‌ها (2)

همه چیز درباره پروبیوتیک‌ها (3)

تاثیر ماست بر سلامت روده

فواید گوناگون انواع ماست

ماست برای اسهال نوزادان مفید است

خواص ماست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.