تبیان، دستیار زندگی
بستنی سالم نه تنها قسمتی از انرژی و پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌كند، بلكه ویتامین‌های ضروری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستنی‌های جدید بی‌خطر نیستند

بستنی

بستنی سالم نه تنها قسمتی از انرژی و پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌كند، بلكه ویتامین‌های ضروری و مفید را نیز به بدن می‌رساند.

در عین حال، اگر بستنی بدون افزودنی‌های غیرمجاز رنگی و از نوع پاستوریزه باشد، به دلیل آنکه حاوی مواد لبنی است، تامین‌کننده کلسیم بدن نیز خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می‌شود بستنی در رژیم غذایی روزانه کودکان، به ویژه گروهی که به اندازه کافی شیر نمی‌خورند، قرار گیرد. البته به افراد چاق یا كسانی كه زمینه چاقی دارند، توصیه می‌كنم در مصرف بستنی احتیاط كنند.

در عین حال، بستنی‌هایی كه از خارج وارد می‌شوند، ممكن است تاریخ مصرفشان گذشته باشد. در مورد استاندارد بودن مواد اولیه این محصولات هم نمی توان صد درصد مطمئن بود.

در مورد بستنی‌های جدید که چند سالی است در بین جوانان و نوجوانان رواج پیدا کرده است هم باید گفت که این بستنی‌ها به دلیل حجم زیاد و کالری بالا، خطر اضافه وزن و چاقی را به شدت افزایش می‌دهند و به همین دلیل باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد. حتی بسیاری از این بستنی‌ها افزودنی‌هایی مانند خامه و شکلات دارند که موجب پرکالری‌تر شدن بستنی می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بستنی‌‌های پاستوریزه کارخانه‌ای، مطمئن‌تر و سالم‌تر هستند.

بستنی از قند، خامه و شیر پرچرب تهیه می‌شود و حاوی انرژی زیادی است. همچنین در انواعی از بستنی‌ها که شیرینی نیز به آن اضافه می‌شود، این انرژی به چند برابر می‌رسد، از این رو مصرف زیاد آن موجب بروز چاقی خواهد شد.

بستنی باید بعد از غذای اصلی مصرف شود تا موجب احساس سیری در فرد نشده و به برنامه غذایی او لطمه ای نزند.

دکتر ضیاءالدین مظهری - متخصص تغذیه

*مطالب مرتبط:

ارزش غذایی بستنی

خصوصیات یك بستنی خوب

سردرد ناگهانی با خوردن بستنی

ارزش غذایی شیر و لبنیات

بستنی سنتی باعث تب مالت می شود

بستنی‌های ممنوعه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.