راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • کاکائوی تلخ برای قلب مفیده
    کاکائوی تلخ برای قلب مفیده
    تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که کاکائوی تلخ برای سرخرگ ‌ها مفید است و جریان خون را در آنها تسهیل می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه شنبه 25 مارس (5 فروردین) در کنوانسیون سالانه کالج متخصصان قلب آمریکا در نیویورک پژوهشگران دانشگاه ...
  • مصرف کاکائو گردش خون را در مغز تسهیل می کند
    مصرف کاکائو گردش خون را در مغز تسهیل...
    کاکائو حاوی مقادیر فراوانی از فلاونوئیدها است که می‌تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندام ها کمک کند. گرچه بسیاری از مردم بدون توجه به خواص کاکائو و فقط به علت طعم مطبوعش آن را مصرف می‌کنند، اما اعتقاد به خوا...
  • كاكائو از بروز حملات قلبی پیشگیری می كند
    كاكائو از بروز حملات قلبی پیشگیری می...
    طی مطالعاتی، تأثیر كاكائو در پیشگیری از حملات قلبی بررسی شد. محققین به این نتیجه رسیدند كه خوردن كاكائو با كاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی مرتبط است. تمامی گیاهان ، رنگدانه هایی دارند كه می توانند از بروز بیماریها جلوگیری كن...
  • تعداد بازديد :
  • 14794
  • يکشنبه 20/5/1387
  • تاريخ :

حقایقی درباره شیرکاکائو و شیرهای طعم دار

انواع شیر

* آیا شیر طعم دار، به اندازه ی شیر معمولی مغذی است؟

- بله، شیر طعم دار نیز مانند شیر معمولی، دارای 9 ماده مغذی ضروری است که شامل کلسیم، پروتئین، ویتامین های D، A، B12،  B2، B3 و پتاسیم و فسفر می باشد. این شیر در مقایسه با نوشیدنی هایی مثل نوشابه های گازدار و آب میوه های مصنوعی، دارای قند و کالری کمتری است.

* آیا شیرهای طعم داری که دارای قند اضافی هستند، باعث بروز اختلال «بیش فعالی» در کودکان می شوند؟

- نوشابه های گازدار یا آب میوه های مصنوعی، تقریباً دو برابر شیرهای طعم دار دارای قند هستند. علاوه بر این، انجمن پزشکی و آکادمی طب اطفال آمریکا و اداره غذا و دارو، ارتباطی بین مصرف شکر و بروز مشکلات رفتاری در کودکان پیدا نکرده اند.

* آیا شیرهای طعم دار، چربی و کالری زیادی دارند؟

- شیرهای طعم دار نیز انواع مختلفی دارند مثل شیر کم چرب و بدون چربی. به عنوان مثال یک لیوان شیر طعم دار کم چرب فقط 5/2 گرم چربی دارد که برابر همان مقدار چربی شیر معمولی است.

* آیا شیرهای طعم دار باعث پوسیدگی دندان می شوند؟

- مواد موجود در شیر کاکائو خیلی کمتر از نوشابه های گازدار و خوراکی های شیرین و چسبناک باعث پوسیدگی دندان می شوند.

نوشیدن مایعاتی مثل شیرهای طعم دار، دهان را خیلی سریع تر تمیز می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد، کاکائوی موجود در شیر کاکائو، دندان ها را از پوسیدگی حفظ می کند.

شیرکاکائو

* آیا شیرکاکائو دارای کافئین زیادی است؟

- خیر. مقدار کافئین موجود در شیر کاکائو برابر است با مقداری که در نوشیدنی های بدون کافئین وجود دارد. 240 میلی لیتر (یک لیوان) شیر کاکائو دارای 2 تا 7 میلی گرم کافئین است. نوشابه های سیاه (کولا) 10 برابر شیرکاکائو، کافئین دارند.

براساس مطالعات جدید، مقدار کافئین موجود در شیر کاکائو خیلی کمتر از آن حدی است که بتواند تاثیر مخربی بر رفتار کودک داشته باشد.

* آیا شیرهای طعم دار فقط مخصوص کودکان است؟

- مسلما خیر. شیر طعم دار در عین حال که نیاز فرد به خوردن غذاهای شیرین را برآورده می کند، دریافت کلسیم و 8 ماده مغذی دیگر را افزایش می دهد.

شیر طعم دار

نتایج تحقیقات دانشمندان

تحقیقات دانشمندان نشان داده که شیرهای طعم دار، نوشیدنی سالمی برای بچه ها و بزرگسالان هستند. برای انتخاب یک نوشیدنی سالم، یک تحقیق بر روی 4000 کودک و بزرگسال بین سنین 5 تا 17 سال انجام شد. نتایج این تحقیق به شرح زیر بود:

1- کودکانی که شیرهای طعم دار مصرف کرده بودند، نسبت به آنهایی که نخورده بودند، مواد مغذی بیشتری دریافت کرده بودند.

2- کودکانی که شیر کاکائو یا شیر طعم دار نوشیده بودند، نسبت به آنهایی که شیر طعم دار نخورده بودند، کلسیم بیشتری دریافت کرده بودند.

3- کودکانی که شیر کاکائو یا شیر طعم دار نوشیده بودند، در کل، شیر بیشتری مصرف کرده بودند.

4- مطالعات قبلی نشان می دهد کودکان و بزرگسالانی که بیشتر نوشیدنی های مصنوعی (مثل آب میوه های مصنوعی و نوشابه های گازدار) می نوشند، ویتامین های B2، فولات، A، C و کلسیم و فسفر کمتری دریافت می کنند.

نیره ولدخانی- کارشناس علوم تغذیه

*مطالب مرتبط:

چگونه كلسیم لازم را تأمین كنیم؟

 برای سلامت قلبتان،‌ شیر بخورید

شیر پرچرب یا كم چرب؟

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از...

مصرف شیر و لبنیات را فراموش نکنید

تأثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا

دانستنی های خرید و نگهداری لبنیات

انواع تقلب در شیر و لبنیات

شیرکاکائو بهتر است یا شیر؟

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
اشتبا نكنید‌‌؛شیر كاكائو خاصیت چندانی نداره.....شیر خالصش مفیده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/6/1390 - 12:7
ناشناس
خیلی ممنون از راهنماییاتون درباره ی نوشیدنی ها بیشتر توضیح دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 17/8/1389 - 12:27
دیانا
آخیش خیالم راحت شد من عاشق شیرکاکائو هستمولی همیشه ازخوردنش احساس بدی داشتم حالا با خیال راحت میخورم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/5/1389 - 18:40
سارا ووووووووو
ضرورت منیزیم در جذب کلسیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 7/4/1389 - 0:52
ناشناس
مطلب خوبی بود ولی بر اساس کتب طب قدیم هرگونه میوه یا ماده دیگری با شیر مخلوط بشه باعث فاسد شدن شیر و زیان به بدن میشه شیر فقط با عسل میتونه مخلوط و مصرف بشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 23/3/1389 - 17:42
مصطفی یوسفی
خیلی خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 25/9/1388 - 17:29
زهره
در تهیه مقاله به من کمک کرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/8/1387 - 17:19
سپیده س
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/5/1387 - 18:38
پویا حسینی
خسته نباشید و کارتان را ادامه بدهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 23:19
ناشناس
سلام همیشه عکس نوشته های بالا را در روزنامه های سلامت خوانده بودم که شیر کاکائو مضر است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 10:57
ناشناس
ما که از صفهای طولانی شیر در شهرمون کلافه هستیم وکاکایو رو تنها میخوریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/5/1387 - 0:46
mohammad200752
سلام با عرض خسته مطلب برای بنده مفید بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/5/1387 - 19:3
ناشناس
سركار خانم ولدخانی
با تشكر از شما
مطالبتان بسیار آموزنده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/5/1387 - 10:42
ناشناس
با سلام و خسته نباشید مطلب خوب و قابل فهم بود ولی چنانچه مواد مصنوعی برای طعمدار كردن شیر به كار نبرند و مواد طبیعی باشد لطفاً توضیح دهید كه كدام صحیح است مواد مصنوعی است یا طبیعی
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > تغذیه مطرح نمایید. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/5/1387 - 10:24