راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 13744
  • سه شنبه 27/5/1383
  • تاريخ :

اثر آنتی اكسیدان های عسل

ارزش غذایی عسل بر كسی پوشیده نیست . گذشته از آن عسل دارای خواص و مواد دارویی ارزشمندی است كه بررسی ها ، هر روز ابعاد گسترده تری از آن را روشن می سازد.

عسل فرآورده ای است كه از مصرف شهد گیاهان مختلف توسط زنبور عسل و تغییرات آن در بدن زنبور، در شانه ی موجود در كندو ایجاد می شود.

تحقیقات جدید مدارك بیشتری را مبنی بر سودمند بودن عسل ارائه می كنند. متخصصین علوم تغذیه در دانشگاه كالیفرنیا دریافته اند كه سطح آنتی اكسیدان های بدن، در افرادی كه روزانه چند قاشق سوپ خوری عسل می خورند بالا می رود.

یك محقق در امر تغذیه می گوید: با مصرف عسل ، سیستم دفاعی بدن در برابر استرس اكسیداتیو ناشی از رادیكال های آزاد افزایش می یابد، لذا می توان عسل را در یك برنامه غذائی سالم جای داد.

كودكان كمتر از یك سال نباید عسل بخورند زیرا ممكن است به طور مناسب آن را هضم نكنند.

درحالی كه شهرت این ماده به عنوان یك شیرینی فاسد شونده باعث می شود به ندرت به عنوان یك غذای سالم در نظر گرفته شود ، مدت طولانی است كه بحث در باره اثرات شفابخش آن در جریان است. برخی افراد از آن برای درمان زخم استفاده می كنند.

محققان در حال ارزیابی اثر عسل بر سطح آنتی اكسیدان های بدن هستند كه به نظر می رسد بدن را از مضرات محیط مانند دود سیگار و مواد شیمیائی حفاظت می كنند.

در یك تحقیق جدید از 25 نفر خواسته شد بسته به میزان وزنشان ، هر روز و به مدت یك ماه بین 4 تا 10 قاشق سوپ خوری عسل گیاه گندم سیاه بخورند.

این عده عسل را تقریبا به هر شكلی كه می توانستند خوردند، ولی به صورت پخته یا حل شده در چای نبایستی مصرف می شد.

برخی عسل را بر روی نان تست یا با موز و كره بادام زمینی مصرف می كردند، اما بسیاری هم به سادگی قاشق عسل را در دهان می گذاشتند.

دانشمندان دریافتند سطوح آنتی اكسیدان های بدن در افرادی كه عسل خورده بودند افزایش یافته است.

متخصصان معتقدند آنتی اكسیدان ها از صدمات سلولی ایجاد شده توسط مولكول هایی به نام رادیكال های آزاد جلوگیری می كنند.

غذاهای غنی از آنتی اكسیدان ها از اثرات تخریبی رادیكال های آزاد می كاهند و در نتیجه احتمال بیماری هائی همچون سرطان و حمله قلبی را كاهش می دهند.

Nicki J.Engeseth متخصص دیگر در زمینه عسل ، از دانشگاه ایلی نویز كه به مطالعه آنتی اكسیدان ها و عسل پرداخته، می گوید یافته های یك مطالعه جدید نشان می دهند كه حتی اگر 80 درصد عسل قند باشد، باز هم سالم است.

عسل مملو از تركیبات مختلفی است كه فعالیت بیولوژیك قوی دارند و حتی ممكن است خواص میكروب كشی نیز داشته باشد.

عطر و رنگ این ماده غذایی بستگی به نوع گل هایی دارد كه گرده افشانی آنها توسط زنبور عسل صورت می گیرد و محققان نمی دانند كه آیا برخی از انواع برای خوردن سالمترند یا خیر؟

در مورد این مطالعه عسل گندم سیاه به دست آمده از گیاه فوق ، یك عسل قهوه ای تیره بوده و عطر تند مشخصی دارد.

همچنین موادی با محتوای قند و كربوهیدرات بالا در عسل وجود دارند. اما افرادی كه در مطالعه بالا شركت داشتند، در مدت یك ماه كه تحت عسل درمانی بودند اضافه وزن پیدا نكردند.

در پاسخ به این سوال كه آیا عسل بر عادات غذا خوردن آنها تاثیری داشت یا نه ، اكثراً اظهار داشتند كه با مصرف عسل به عنوان صبحانه احساس پرتری داشتند.

به نظر می رسد عسل ، معده را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و قطعا تمایل زیاد افراد به محصولات شیرین را فرو می نشاند.

در رابطه با افزایش حفرات دندانی ، مطالعات نشان می دهد با آن كه عسل چسبنده و شیرین است ، عامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان محسوب نمی شود.

اما نبایستی افراد عسل را جایگزین میوه و سبزی كنند، اما اگر می خواهند چای خود را با قند شیرین كنند ، به جای آن از عسل استفاده كنند.

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
رزا
مطلب نوشته شده راجع به عسل بسیار بسیار کم و ناقص بود وفاید عسل خیلی خیلی بیشتر از آنچکه شما نوشته اید هست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/5/1390 - 9:53
ناشناس
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 10/1/1390 - 16:15
کامیار
عالی بود خیلی خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 28/6/1388 - 11:58
علی تقی نزاد
بسیار عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 11/12/1387 - 15:21
hade22
خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/8/1387 - 8:23
ایمان دوستی
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 27/7/1387 - 22:22
صدیقه پورمهدیقلی
خیلی مطلب مفیدی است ممنونم که به افزایش منابع علمی فارسی موجود دراینترنت کمک می کنید ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 20/2/1387 - 18:1
ناشناس
بسيار خوب بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/5/1386 - 14:36
Nasim
عالي
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/4/1386 - 20:38
ناشناس

سلام عليكم باتشكر ازشما بسيار عالي بود.
20/4/86
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/4/1386 - 11:5
ناشناس
من از عسل بر روي زخم عميقي که دردستم ايجاد شده بود استفاده کردم .ومعجزه آن را ديدم به اعتقاد من تمام گياهاني که در قرآن از آنان ياد شده خواصي فراتر ازيک خوراکي دارند کاش محققين ما در اين باره تلاش ميکردند من آماده همکاري با ايشان هستم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 22/9/1385 - 18:48