تبیان، دستیار زندگی
نوشابه‌های گازدار به جزئی تقریبا جدانشدنی از سفره‌ها تبدیل شده، البته استفاده از دوغ در سال‌های اخیر، رشد خوبی داشته، اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشابه استخوان را نابود می‌كند

کولا

نوشابه‌های گازدار به جزئی تقریبا جدانشدنی از سفره‌ها تبدیل شده، البته استفاده از دوغ در سال‌های اخیر، رشد خوبی داشته، اما به موازات آن  انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های جدیدتر هم به بازار آمده‌اند تا از رقابت جا نمانند.

نمونه‌ای از این نوشابه‌های رنگارنگ، نوشابه‌های كولادار(نوشابه های سیاه) است. تا كنون در مورد خطر نوشابه‌های گازدار معمولی، كه حاوی سودا یا كربنات سدیم هستند، هشدارهای زیادی منتشر شده، اما در مورد كولا و خطرهای احتمالی آن، آگاهی كمتری داریم.

به تازگی مطالعه‌ای در نشریه «تغذیه بالینی آمریكا» منتشر شده كه نشان‌دهنده تاثیر مخرب كولا بر سلامت استخوان‌های زنان است.

در مطالعه این محققان در دانشگاه تافتس، بیش از 2 هزار و 500 زن و مرد با متوسط سن 60 سال بررسی شده اند؛ گروهی از این افراد روزانه 5 وعده انواع نوشابه‌های گازدار را مصرف می‌كردند كه حداقل 4 نوبت آن، حاوی كولا بوده است.

ارزیابی وضعیت تراكم استخوانی این افراد در سه نقطه از استخوان لگن نشان داد، استخوان زنانی كه طرفدار سر سخت این نوشابه‌ها بوده‌اند، حاوی مواد معدنی كمتری در مقایسه با سایر زنان است.

این نتایج بعد از آن به دست آمد كه اثر سن، قطع قاعدگی و ورود به مرحله یائسگی و میزان كلسیم و ویتامین D دریافتی، بر روی تراكم استخوانی این افراد حذف شده بود. بنابراین می‌توان گفت جدا از این عوامل، مصرف نوشابه‌های حاوی سودا و كولا، می‌تواند موجب بالا رفتن احتمال كاهش تراكم استخوانی در زنان شود.

هنوز دلیل واقعی چنین تاثیر مخربی شناخته نشده، اما این محققان 3 توجیه احتمالی را برای این تاثیر ارائه كرده‌اند:

اولین و ساده‌ترین توجیه این است كه:

افرادی كه به مصرف این نوع نوشابه‌ها علاقه ی بیشتری دارند، قاعدتا نیاز خود را به مایعات، با این نوشابه‌ها تامین می‌كنند، بنابراین كمتر به سراغ نوشیدنی‌های سالم‌تر، كه حاوی كلسیم و ویتامین D بیشتری هستند، می‌روند.

توجیه دوم این است كه:

احتمالا کاهش تراکم استخوانی به دلیل وجود "كافئینی" است كه در نوشابه‌های كولادار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از این رابطه مصرف بیش از اندازه كافئین با پوكی استخوان در مطالعات قبلی مشخص شده بود.

و توجیه سوم این که:

توجیه سوم این محققان به وجود ماده دیگری به نام "اسید فسفریك" در نوشابه‌های گازدار برمی‌گردد. این اسید برای خنثی شدن، به كلسیم دریافتی از مواد غذایی متصل‌شده و مانع جذب آن می‌شود، بنابراین نیاز بدن به مصرف كلسیم چند برابر می‌شود، این در حالی است كه اغلب افراد همان مقدار توصیه‌شده برای دریافت روزانه ی كلسیم را هم به زحمت دریافت می‌كنند.

البته در نوشیدنی‌هایی مثل شیر و دوغ نیز تا اندازه‌ای اسید فسفریك وجود دارد، اما فرق آنها با نوشابه‌های گازدار در این است كه لبنیات، همزمان كلسیم نیز دارند و این از كمبود كلسیم ناشی از اختلال جذب آن پیشگیری می‌كند.

كمبود دریافت كلسیم یا اختلال در جذب آن، منجر به كاهش تراكم مواد معدنی موجود در استخوان‌ها و بروز بیماری پوكی استخوان می‌شود. در این بیماری، چنان كه از اسم آن پیداست، استخوان‌ها نرم و شكننده شده و با كوچك ترین ضربه و فشار، ممكن است دچار شكستگی شوند. این امر موجب ناتوانی‌های حركتی در زنان سالمند شده و كیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از آنجا كه این بیماری درمان مؤثری ندارد و هیچ علامت مشخصه‌ای هم ندارد كه بتوان زودتر از وجود آن مطلع شد، كارشناسان تغذیه توصیه می‌كنند در رژیم غذایی خود دقیق باشید تا بتوانید از این بیماری پیشگیری کنید.

نیاز بدن به كلسیم و ویتامین D ، در گروه‌های سنی مختلف و وضعیت‌های گوناگون زندگی مثل بارداری و شیردهی، متفاوت است، اما به‌طور معمول گفته می‌شود اگر فرد بزرگسالی نتواند از طریق تغذیه صحیح، روزی 1000 تا 1200 میلی‌گرم كلسیم دریافت كند، باید با مشورت پزشك خود، از مكمل‌های حاوی این ماده معدنی استفاده كند تا بتواند در برابر ابتلا به پوكی استخوان، از خود محافظت كند.

روزنامه همشهری
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.