تبیان، دستیار زندگی
همواره‌ فهم‌ ودرك‌ حقایق‌ قرآن‌ برای‌ انسان‌ آگاه‌ وخواهان‌ كشف‌ واقعیات‌ِ حیات‌ِفرازمانی‌ِ انسان‌، مطلبی‌ بوده‌ كه‌ اورا به‌ دنبال‌ تفسیر آن‌ كشانده‌ است‌. زوایای‌ آشكاروپنهان‌ قرآن‌، تفسیری‌ از زبان‌ صاحبان‌ درك‌ آن‌ حقایق‌ می‌ خواهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هادی باش تا حیات جاوید یابی!

سوره‌های مائده؛ اعراف؛‌ انفال

قرآن

اشاره

همواره‌ فهم‌ ودرك‌ حقایق‌ قرآن‌ برای‌ انسان‌ آگاه‌ وخواهان‌ كشف‌ واقعیات‌ِ حیات‌ِفرازمانی‌ِ انسان‌، مطلبی‌ بوده‌ كه‌ اورا به‌ دنبال‌ تفسیر آن‌ كشانده‌ است‌. زوایای‌ آشكاروپنهان‌ قرآن‌، تفسیری‌ از زبان‌ صاحبان‌ درك‌ آن‌ حقایق‌ می‌ خواهد. اینان‌ كسی‌ جزمعصومان‌ از عترت‌ پیامبر خدا نیستند، آنانی‌ كه‌ پیامبر گرامی‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ هم‌ردیف‌قرآن‌ معرفی‌ نمود.

این سلسله، مجموعه‌ای‌ از تفسیر سالار شهیدان‌ علیه‌السلام در باره‌ برخی‌ از آیات‌ قرآنی‌است‌ كه‌ بی‌ گفت‌گو، شنیدن‌ تفسیر قرآنی‌ از عزیز عرش‌ وارض‌ بسی‌ شیرین‌ است‌. در آغازسخنانی‌ چند از امام‌ علیه‌السلام پیرامون‌ جایگاه‌ قرآن‌ در حیات‌ انسان‌، وقرآن‌ وخانه‌ وحی‌حسینی‌، فضل‌ قرائت‌ قرآن‌ وابعاد مختلف‌ قرآن‌ را بررسی‌ خواهیم‌ نمود.

سورة‌ مائده‌

سورة‌  "مائده‌" پنجمین‌ سورة‌ قرآن‌ كریم‌ ودارای‌ صدوبیست‌ آیه‌ است‌. این‌ سوره‌مدنی‌ است‌ ودر فضل‌ قرائت‌ آن‌ پیامبر گرامی‌ اسلام‌ فرموده‌ است‌: هر كس‌ این‌ سوره‌ راقرائت‌ كند به‌ عدد هر یهودی‌ ونصرانی‌ كه‌ در دنیا زندگی‌ كرده‌ است‌ ده‌ برابر حسنه‌ وده‌ گناه‌او بخشوده‌ وده‌ رتبه‌ بهشتی‌ به‌ او عنایت‌ می‌شود.

(الیوم‌ اكملت‌ لكم‌ دینكم‌ واتممت‌ علیكم‌ نعمتی‌ ورضیت‌ لكم‌ الاسلام‌ دینا.)

امروز برای‌ شما دینتان‌ را كامل‌ كردم‌ ونعمت‌ را به‌ نهایت‌ رساندم‌ وراضی‌ به‌گزینش‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ دین‌ برای‌ شما شدم‌

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در باره‌ شأن‌ نزول‌ آیه‌ خطاب‌ به‌ مردمی‌ كه‌ در  "منی‌" اجتماع‌ كرده‌بودند فرمود:

انشدكم‌ الله‌ اتعلمون‌ ان‌َّ رسول‌ الله‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نصبه‌ یوم‌ غدیر خم‌ فنادی‌ له‌ بالولایه‌وقال‌ لیبلغ‌ الشاهد الغائب‌.

قالوا: الّلهم‌ نعم‌.

قسم‌ می‌دهم‌ شما را به‌ خدا، آیا می‌دانید كه‌ پیامبر خدا در روز غدیر خم‌ او را به‌جانشینی‌ خود نصب‌ كرد و ولایت‌ او را فریاد كشید وفرمود حاضران‌ به‌ غائبان‌ اطلاع‌رسانند.

گفتند: خدا را گواه‌ می‌گیریم‌ كه‌ اینطور است‌.

(من‌ احیاها فكانما احیا الناس‌ جمیعاً)

اگر كسی‌ انسانی‌ را حیاتی‌ دوباره‌ بخشد گویا تمام‌ انسانیت‌ را زنده‌ كرده‌ است‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در بارة‌ مراد از حیات‌ می‌فرماید:

ای‌: ومن‌ احیاها وارشدها عن‌ الكفر الی‌ ایمان‌ فكانّما احیا الناس‌ جمیعا من‌ قبل‌ان‌ یقتلهم‌ بسیوف‌ الحدید.

مراد این‌ است‌ كه‌ اگر كسی‌ انسانی‌ را هدایت‌ كرد واو را از راه‌ كفر وبی‌ ایمانی‌ به‌سوی‌ ایمان‌ آورد گویا تمام‌ انسانیت‌ را قبل‌ از آن‌ كه‌ با شمشیر بكشند دو باره‌ زندگانی‌بخشیده‌ است‌.

در باره‌ زندگانی‌ بخشیده‌ است‌.

(الا ان‌ حزب‌ الله‌ هم‌ الغالبون‌)؛ بدانید بی‌ گمان‌ فقط‌ حزب‌ خدا پیروز است‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در باره‌ آنان‌ كه‌ حزب‌ خدایند می‌فرماید:

نحن‌ حزب‌ الله‌ الغالبون‌ وعترة‌ رسول‌ الله‌ الاقربون‌ واهل‌ بیته‌ الطیبون‌ واحدالثقلین‌ الذین‌ جعلنا رسول‌ الله‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ثانی‌ كتاب‌ الله‌ - تبارك‌ وتعالی‌ -؛ ما همان‌ حزب‌خدای‌ پیروزیم‌ وهمان‌ فرزندان‌ نزدیك‌ پیامبر خدا. ما اهل‌ بیت‌ معصوم‌ او هستیم‌ ویكی‌از دو وزنة‌ گرانقدری‌ كه‌ پیامبر خداصلی‌الله‌علیه‌و‌آله ما را بعد از كتاب‌ خدای‌ متعال‌ معرفی‌ نمود.

هر كس‌ سوره‌ مائده راقرائت‌ كند به‌ عدد هر یهودی‌ ونصرانی‌ كه‌ در دنیا زندگی‌ كرده‌ است‌ ده‌ برابر حسنه‌ وده‌ گناه‌او بخشوده‌ وده‌ رتبه‌ بهشتی‌ به‌ او عنایت‌ می‌شود.

سورة‌ اعراف‌

سورة‌ اعراف‌ هفتمین‌ سورة‌ قرآن‌ كریم‌ ودارای‌ دویست‌ وشش‌ آیه‌ است‌. این‌ سوره‌مكی‌ است‌ هرچند بعضی‌ از مفسرین‌ می‌گویند یك‌ آیة‌ آن‌ مدنی‌ است‌.

ودر فضل‌ قرائت‌ آن‌، پیامبر گرامی‌ اسلام‌ می‌گوید: هر كس‌ این‌ سوره‌ را قرائت‌ كندخداوند میان‌ او وابلیس‌ جدایی‌ اندازد وحضرت‌ آدم‌ او را در روز قیامت‌ شفاعت‌ كند.

قرآن

(والذین‌ كذّبوا بآیاتنا سنستدرجهم‌ من‌ حیث‌ لایعلمون‌)؛ وكسانی‌ كه‌ آیات‌ ماراتكذیب‌ می‌كنند به‌ زودی‌ بدون‌ اینكه‌ بدانند آنان‌ رابه‌ تدریج‌ گرفتار مجازاتشان‌می‌گردانیم‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام دربارة‌ كیفیت‌ الاستدراج‌ من‌ الله‌ سبحانه‌ لعبده‌ ان‌ یسبغ‌ علیه‌النعم‌ ویسلبه‌ الشكر؛ به‌ تدریج‌ گرفتار كردن‌ از خداوند سبحان‌ اینگونه‌ است‌ كه‌ به‌بنده‌اش‌ نعمات‌های‌ بی‌ شمار وگوارا می‌دهد واز او توفیق‌ شكر وسپاس‌ را می‌گیرد.

سورة‌ انفال‌

سورة‌ انفال‌ هشتمین‌ سورة‌ قرآن‌ كریم‌ ودارای‌ هفتاد وپنج‌ آیه‌ است‌، این‌ سوره‌ به‌جز هفت‌ آیه‌ همگی‌ مدنی‌ است‌. امام‌ صادق‌ علیه‌السلام در فضل‌ قرائت‌ این‌ سوره‌ می‌فرماید:

هر كس‌ این‌ سوره‌ را در هر ماه‌ بخواند هیچگاه‌ دچار نفاق‌ نشود واز شیعیان‌ واقعی‌امیر المؤمنین‌ علیه‌السلام خواهد بود واز هدایای‌ بهشتی‌ به‌ همراه‌ شیعیان‌ ایشان‌ روزی‌ می‌خوردآن‌ گاه‌ كه‌ دیگران‌ در حال‌ حساب‌ رسی‌ می‌باشند.

(اولوا الارحام‌ بعضهم‌ اولی‌ ببعض‌ فی‌ كتاب‌ الله‌)؛ خویشاوندان‌ برخی‌ از برخی‌دیگر مقدم‌ می‌باشند واین‌ قانون‌ الهی‌ است‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام می‌فرمایند: وقتی‌ این‌ آیه‌ نازل‌ شد از پیامبر خدا در بارة‌ مراد آیه‌سوال‌ كردم‌، وایشان‌ فرمودند:

ولله ما عنی‌" بها غیركم‌ وانتم‌ اولو الارحام‌؛ فاذا مِت‌ُّ فابوك‌ علی‌ُّ اولی‌ بی‌وبمكانی‌، فاذا مضی‌ ابوك‌ فاخوك‌ الحسن‌؛ فاذا مضی‌" الحسن‌ فانت‌ اولی‌ به‌.

سوگند به‌ خدا آنان‌ تنها شما هستید، شما آن‌ خویشان‌ می‌باشید، آن‌ گاه‌ كه‌ من‌ ازدنیا رفتم‌ پدرت‌ علی‌ سزاوارترین‌ فرد به‌ مقام‌ من‌ است‌ وبعد از او برادرت‌ حسن‌ شایسته‌ترین‌ فرد به‌ مقام‌ او و بعد از برادرت‌ تو لا یق‌ترین‌ فرد برای‌ كسب‌ مقام‌ وجایگاه‌ اومی‌باشی‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام از پیامبر خداصلی‌الله‌علیه‌و‌آله سؤال‌ می‌كنند.

وكسانی‌ كه‌ آیات‌ ماراتكذیب‌ می‌كنند به‌ زودی‌ بدون‌ اینكه‌ بدانند آنان‌ رابه‌ تدریج‌ گرفتار مجازاتشان‌می‌گردانیم‌.

قلت‌: یارسول‌ الله‌! فمن‌ بعدی‌ اولی‌ بی‌؟

چه‌ كسی‌ بعد ازمن‌ سزاوار ترین‌ به‌ كسی‌ مقام‌ ومنزلت‌ من‌ است‌؟

پیامبر گرامی‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پاسخ‌ می‌دهد:

فقال‌: ابنك‌ علی‌ُّ اولی‌ بك‌ من‌ بعدك‌، فاذا مضی‌ فابنه‌ محمد اولی‌ به‌ من‌ بعده‌،فاذا مضی‌ محمد فابنه‌ جعفر اولی‌ به‌ بمكانه‌ من‌ بعده‌، فاذا مضی‌ جعفر فابنه‌ موسی‌ اولی‌به‌ من‌ بعده‌، فاذا مضی‌ موسی‌ فابنه‌ علی‌ّ اولی‌ به‌ من‌ بعده‌، فاذا مضی‌ علی‌ فابنه‌ محمداولی‌ به‌ من‌ بعده‌، فاذا مضی‌ محمد فابنه‌ علی‌ّ اولی‌ به‌ بعده‌، فاذا مضی‌ علی‌ّ فابنه‌ الحسن‌اولی‌ به‌ من‌ بعده‌،فاذا مضی‌ الحسن‌ وقعت‌ الغیبه‌ فی‌ التاسع‌ من‌ ولدك‌ فهذه‌ الائمة‌التسعة‌ من‌ صلبك‌ اعطاهم‌ الله‌ علمی‌ وفهمی‌ طینتهم‌ من‌ طینتی‌ ما لقوم‌ یؤذوننی‌فیهم‌؟!لا انالهم‌ الله‌ شفاعتی‌.

بعد از تو فرزندت‌ علی‌ سزاوارترین‌ به‌ كسب‌ مقام‌ توست‌ وبعد از ایشان‌ ـ به‌ ترتیب‌فرزندش‌ محمد وسپس‌ موسی‌ وعلی‌ ومحمد وعلی‌ وحسن‌ است‌ وآن‌ گاه‌ كه‌ حیات‌ ایشان‌سپری‌ شود غیبت‌ نهمین‌ فرد از نسل‌ تو آغاز می‌شود اینان‌ نه‌ امامی‌ میباشند كه‌ از تبارتواند خداوند به‌ آنان‌ علم‌ وفهم‌ مرا اعطا نمود است‌، سرشت‌ آنان‌ از سرشت‌ من‌ است‌، چراگروهی‌ به‌ آنان‌ آزار می‌رسانند. خداوند آنهارا هرگز به‌ شفاعت‌ من‌ نمی‌رساند.

غلامعلی‌ صفائی‌ بوشهری‌

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری