تبیان، دستیار زندگی
این روزها جوانان علاقه ی شدیدی به مدگرایی پبدا کرده اند و البته برخی هم خودنمایی به شیوه خودآزاری جنسی را ملاک خود قرار دادند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودنمایی به شیوه ی خودآزاری !

این روزها جوانان علاقه ی شدیدی به مدگرایی پیدا کرده اند و البته برخی هم خودنمایی به شیوه خودآزاری جنسی را ملاک خود قرار دادند!

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
خالکوبی

گرچه مولوی در شاهكار ادبی خود مثنوی معنوی، خالكوبی یا همان «كبودی زنی» را طریق و عادت قزوینیان توصیف كرده، اما اكنون خالكوبی مرزهای قزوین را در نوردیده و شمایلی جهانی پیدا كرده است.
 اگر خالكوبی روز و روزگاری بر چانه و یا پیشانی مادر بزرگ های ساده و مهربان و یا بر دستان و كتف های مردانه پدر بزرگ ها نقش می بست، امروز مجال ظهور را بر روی بازوان و كتف های جوانانی یافته كه برای رفع التهاب دوران بلوغ و جوانی دست به این كار می زنند.
خالكوبی كه امروز دیگر «تاتو» نامیده می شود، مانند هر پدیده در عصر مدرن، دچار اقتضائات جدید شده و اكنون دیگر آن رذالت گذشته را ندارد و بلكه به فضیلت رسیده و به یك «پز» تبدیل شده و برخی را برای زدن نقشی بر بدن راهی یكی از كشورهای آسیای شرقی می كند. مشاهده خالكوبی با شكل های متفاوت و عجیب گون بر روی بدن ورزشكاران معروف و ستاره های سینما كه معمولا به «رول مدل»(الگو) جوانان تبدیل شده اند، میل، انگیختگی و كشش شدیدی را در میان آنها به این عمل پدید آورده است. روانشناسان، در تحلیلی خوشبینانه، علاقه جوانان به خالكوبی را ناشی از رفع نیازهای روانی و پیوند آن با خودنمایی تفسیر كرده اند و تحلیلی بدبینانه علت آن را برخورداری از شخصیت « مازوخیسم » (خودآزاری) دانسته اند.

برخی افراد در ماهواره وقتی می بینند هنرپیشه یا ورزشكار مورد علاقه خود مبادرت به خالكوبی كرده، آن را یك ارزش تلقی كرده و ترغیب به آن می شوند اما باید با صراحت گفت كه پدیده خالكوبی متعلق به طیف خاصی از جامعه است

خود نمایی به قیمت خودآزاری

فرج ا...پورمرادی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در تشریح علل موثر در بروز چنین پدیده ای اظهار کرد:یکی از عوامل تاثیرگذار در وقوع چنین خالکوبی هایی معطوف به مسائل روحی و روانی می شود و به واقع می توان گفت،کشش و نیاز روانی فرد به چنین اقداماتی باعث حک شدن نقش و نگار خاص بر بدن می شود.

وی افزود: به تعبیری جوان و نوجوانی که به خالکوبی اقدام می کنند،انگیزه بسیاری برای دیده شدن دارند و به این ترتیب سعی می کند نداشته ها و کمبودهای خود را با نگارش اشعار،جملات و اشکالی خاص بر بدن جبران کند.
پورمرادی عنوان کرد: عامل دیگر ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.
کاظم سوریان،آسیب شناس و جامعه شناس با اشاره به ناآگاهی بخش قابل توجهی از جوانان و نو جوانان ایرانی که به چنین اقداماتی مبادرت می ورزند و بدن خود را در اختیار خالکوبان قرار می دهند گفت : این گروه از جوانان از ریشه و معنا و مفهوم بسیاری از اشکال مورد علاقه خویش بی اطلاع هستند.
سوریان عنوان کرد:آنچه که برخی جوانان را به سمت نقش بستن چنین اشکالی سوق می دهد،مدگرایی کورکورانه است و شبکه های ماهواره ای در ایجاد چنین تمایلاتی بسیار تاثیرگذار هستند. آسیب شناس اجتماعی گفت:در واقع مخاطبان شبکه های ماهواره ای،گاهی بدون آنکه به عقبه چنین تصاویری آگاهی داشته باشند آن را بر اندام خود می نگارند و می توان گفت این افراد گمان می کنند در صورت عدم اقدام به نقش و ترسیم چنین تصاویری،از کاروان مد روز عقب می مانند. وی افزود:چشم و هم چشمی،فقدان الگو پذیری صحیح،عدم جامعه پذیری اصولی بخشی از عوامل موثر در بروز چنین تقلیدهای کورکورانه ای است که گاه جوانان و نو جوانان این سرزمین را با خود همراه می سازد.

هزینه های میلیونی برای نقش شکل و شمایل بر اندام

رضا،یکی از جوانان علاقه مند به خالکوبی است که بر دو بازو و پشت دست خویش مبادرت به خالکوبی کرده است. وی در خصوص هزینه خالکوبی بر روی دو دست خود گفت:میزان مبلغ پرداختی برای خالکوبی به اندازه خالکوبی نقطه انتخاب شده برای بدن و رنگ بندی هایی که در آن استفاده می شود بستگی دارد. رضا افزود:برای کشیده شدن دو شمع بر بازوان خویش و نگاشتن دو مصرع خالکوبی شده بر دستان خود 2 میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کرده و این هزینه می تواند تا سقف 12 میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند.

اسلام با هر حركتی كه بدن زیان برساند مخالف است

دکتر ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی در پاسخ به این سووال كه دیدگاه اسلام در مورد خالكوبی چیست و آیا اسلام با این پدیده موافق است یا نه ؟ می گوید: اسلام با هر حركتی كه به بدن زیان وارد كند، مخالف است؛ حتی اگر كسی بر بدن خود سیلی یا ضربه بزند، باید كفاره پرداخت كند. این رفتارشناس اجتماعی می افزاید: از آنجا كه خالكوبی مجروح كردن بدن است، در اسلام مورد پذیرش نیست. وی با اشاره به رواج پدیده خالكوبی در میان ورزشكاران و هنرمندان تصریح می كند: در میان ورزشكاران و هنرمندان كه الگوهای رفتاری جامعه هستند، انجام این كار نوعی اهانت به هنر ، ورزش و مردم است.

ظهور و بروز چنین رفتارهایی را باید در خودآزاری هایی جستجو کرد که برخی به آن دچار می شوند و با این روش علاوه بر اینکه خود را آرام می سازند به نوعی نقشی را بر بدن می نگارند تا نشانه ای برای خود و دیگران قرار گیرد،نشانه هایی که با ناآگاهی بر بدن نقش می بندد.

۵ درصد زنان و مردان كشور دنبال خالكوبی هستند

دكتر ابهری با بیان اینكه اكنون حدود پنج درصد زنان و مردان كشور دنبال خالكوبی هستند، خاطر نشان می كند: تا این پدیده در جامعه رو به افزایش نیافته، باید رسانه ها به فكر پیشگیری و اطلاع رسانی در خصوص عواقب و آسیب های ناشی از آن باشند. وی می گوید: برخی بر این باور هستند كه اگر خالكوبی مورد علاقه آنها نبود آن را پاك می كنند در حالیكه پاك كردن نیاز به هزینه های بسیار زیاد دارد و رنج و درد آن سه برابر خالكوبی است و به درستی نیز انجام نمی گیرد و یا باید با لیزر پاك شود که هزینه هایی حدود پنج میلیون تومان است، یا توسط اسید پاك شود كه دردهای فراوانی دارد و حتی منجر به آسیب های پوستی می شود.

همیشه پای ماهواره در میان است

دكتر ابهری به تقلیدهای ناآگاهانه و تغییر سبك زندگی از طریق ماهواره ها اشاره كرده و می افزاید: برخی افراد در ماهواره وقتی می بینند هنرپیشه یا ورزشكار مورد علاقه خود مبادرت به خالكوبی كرده، آن را یك ارزش تلقی كرده و ترغیب به آن می شوند اما باید با صراحت گفت كه پدیده خالكوبی متعلق به طیف خاصی از جامعه است. وی در پاسخ به این سوال كه نقش و نگارهایی كه افراد در خالكوبی به كار می برند بیشتر در چه موضوعی است، می گوید: بیشتر ورزشكاران نقش هایی مثل عقاب و خال های چینی و تایلندی را بر روی بدن های خود می كوبند و برخی افراد وقتی به تایلند می روند در آنجا با حضور نزد اساتید حرفه ای خالكوبی، نقوش مورد علاقه را بر بدن خود حك می كنند. وی می افزاید: بیشتر خانم ها نقش های فانتزی مثل میوه، گربه و «میكی ماوس» روی بدن های خود خالكوبی می كنند و برخی مردان و جوانان نیز نقوشی مثل مار و عقرب بر بدن های خود حك می كنند كه ریشه در عصبی بودن آنها دارد. سخن آخر آنكه، گرچه خالكوبی در تعبیر غالب، نشانه ای بر خودنمایی است، اما بهتر است، افراد برای عرضه خود، صفات برجسته اخلاقی را مد نظر قرار دهند و از هر رنگ و لعابی خود را مبرا سازند و چنانكه مولانا در دفتر اول مثنوی خود تصریح می كند:
گر همی خواهی كه بفروزی چو روز
هستی همچون شب خود را بسوز


هستیت در هست آن هستی نواز
همچو مس در كیمیا اندر گداز


منابع : ایرنا / باشگاه خبرنگاران