تبیان، دستیار زندگی
اگر قرار است اولین نمایشگاه هنری تان را در یک گالری برگزار کنید، به شما می گوییم ک ار بسیار سختی در پیش دارید. حتی هنرمندانی که ده ها بار نمایشگاه برگزار کرده اند هم به شما خواهند گفت شجاعت ارائه آثارتان روی دیوار برای قضاوت مردم کار سختی است. از همین روس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیر تا پیاز گالری زدن

اگر قرار است اولین نمایشگاه هنری‌تان را در یک گالری برگزار کنید، به شما می‌گوییم کار بسیار سختی در پیش دارید. حتی هنرمندانی که ده‌ها بار نمایشگاه برگزار کرده‌اند هم به شما خواهند گفت شجاعت ارائه آثارتان روی دیوار برای قضاوت مردم کار سختی است. از همین روست که خیلی از بزرگان هنر از چنین موقعیتی همواره پرهیز کرده‌اند. اما وقتی بر ترس درونی‌تان غلبه کردید چگونه باید یک نمایشگاه را در یک گالری برگزار کنید و شیوه این کار پیچیده چیست؟

بخش هنری تبیان
گالری


١ ـ انتخاب گالری دشوار است، گالری های صاحب اعتبار به این سادگی ها دیوارهایشان را به یک هنرمند جوان نمی دهند. حق هم دارند. سال ها عمر و هزینه پای این اعتبار صرف کرده اند و اگر قرار بود هر نوع هنری عرضه کنند به این موقعیت نمی رسیدند. اما یادتان باشد حتی معتبرترین گالری های ایران و دنیا هم دوست دارند یک استعداد تازه را به نام خود به جامعه هنری معرفی کنند. پس اگر آثار هنری را به وفور دیده اید و می دانید حرف و ایده ای بکر برای عرضه دارید، جسارت تان را روی جیب سمت چپ پیراهن تان، درست روی قلبتان بگذارید و راه گالری ای راکه دوست دارید، در پیش گیرید. حتی می توانید با برخی هنرمندان مورد وثوق آن گالری خاص که به حتم از روی وب سایت شان می توان شناسایی شان کرد وارد گفت وگو شوید و قبل از آغاز مذاکره با گالری، احتمالا یک تاییدیه ضمنی هم از آنها بگیرید.

٢ ـ چاره ای نیست، باید سی دی های متعددی از آثارتان تهیه کنید و بارها آثارتان را را برای گالری های مختلف بفرستید تا یکی از تیرهای تان به هدف بنشیند. خیلی از گالری های درجه ٢ هم برنامه امسال شان پر است. پس از پیشنهاد برپایی نمایشگاه برای سال آینده هم نترسید. معمولا گالری ها، یکی دو فضای تنفس در برنامه های شان دارند که ممکن است اگر آثارتان خوب باشد و مذاکره کننده خوبی باشید به شما تعلق بگیرد. آن فرصت را بقاپید.

٣ ـ یادتان باشد ارائه آثار، شیوه نمایش آن و انتخاب واژگانی که برای تفسیر کارهای تان به کار می برید، به اندازه کیفیت آثارتان مهم است. برخی اهمیت این موضوعات را حتی برابر با کیفیت آثار می دانند.

٤ ـ زیره به کرمان بردن است، اما حتما حواس تان باشد آثاری که برای ارائه در گالری های رسمی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می کنید، باید موازین شرعی و قانونی را رعایت کرده باشند.

٥ ـ اگر وقت نمایشگاه را گرفتید، اول درباره چگونگی فروش آثار در گالری توضیح بخواهید. خیال تان راحت باشد که هیچ گالری ای به هنرمندی که نخستین نمایشگاه آثارش را برگزار می کند، قول فروش نمی دهد. همه امیدتان باید یک معرفی حرفه ای به جامعه هنری باشد. پس کار رسانه ای روی آثارتان را دست کم نگیرید. سپس درصدهای گالری را بپرسید. در این زمینه حدود دو دهه پیش عرفی به نام ٧٠ درصد هنرمند و ٣٠ درصد گالری وجود داشت، اما این روزها چنین عرفی فراگیر نیست. بعضی گالری ها در صورت فروش یک اثر، ٥٠ درصد پورسانت برمی دارند برخی ٤٥ و برخی ٤٠؛ البته آنها در مواجهه با هنرمندان صاحب نام یا هنرمندان ثابتی که با آنها همکاری مستمر دارند، شیوه کاری متفاوتی در پیش می گیرند. در ادامه باید درباره هزینه ها صحبت کنید: هزینه های مواد تبلیغاتی نمایشگاه از پوستر گرفته تا کاتالوگ یا بروشور که معمولا هر گالری برای خود قوانین خاص دارد. پذیرایی روز افتتاحیه هم هست؛ برخی گالری ها در عوض درصدی که در قبال فروش کار می گیرند این هزینه ها را تقبل می کنند، برخی هم این هزینه ها را میان هنرمند و خود تقسیم می کنند و برخی، هم درصد می گیرند و هم کل هزینه ها را به دوش هنرمند می گذارند که البته شمار این گالری ها زیاد نیست و همان اول آن را به شما یادآور می شوند. در عین حال هستند گالری هایی که از هنرمندان نمایشگاه اولی چیزی مطالبه نمی کنند. این میان معدود گالری هایی هستند که حاضرند فضای گالری را برای دو هفته به شما اجاره دهند و دیگر کاری ندارند چقدر می فروشید یا اصلا نمی فروشید.

یادتان باشد ارائه آثار، شیوه نمایش آن و انتخاب واژگانی که برای تفسیر کارهای تان به کار می برید، به اندازه کیفیت آثارتان مهم است. برخی اهمیت این موضوعات را حتی برابر با کیفیت آثار می دانند.

٦ ـ از فردای قطعی شدن وقت نمایشگاه به فکر تبلیغ حرفه ای نمایشگاه تان باشید. متاسفانه تبلیغات حرفه ای و بازاریابی اصولی جزو خلأهای جامعه گالری داری ماست. خیلی هایشان ارتباط سازمان یافته با رسانه ها ندارند و فاقد روابط عمومی یا رابط خبری اند. در عین حال بد نیست با هدف این که همه کارها یتان از دیوار گالری به دیوار خانه های مردم برود در میان اقوام آثارتان را بفروشید. این کار را همه نمایشگاه اولی ها تست می زنند. لطفا خجالت نکشید.

٧ ـ حتما کارها یتان را از طریق گالری دارتان بفروشید. یک هنرمند به هیچ وجه فروشنده خوبی نیست. درست باید به گالری درصد بپردازید اما در دراز مدت متوجه می شوید این به نفع تان شده است. یکی از وظایف گالری های حرفه ای حلقه وصل هنرمند و خریدار است. او هم زبان شما را می داند هم زبان خریدار را. باید به کسی که او را به عنوان گالری دار انتخاب می کنید، اعتماد داشته باشید.

٨ ـ اگر وقت نمایشگاه را نگرفتید و گالری هایی که دوست دارید راضی به ارائه آثارتان نشدند، ناامید نشوید برای دیده شدن آثارتان سراغ گالری های خانه های فرهنگ و فرهنگسراها بروید، آنجا می تواند تخته پرش شما باشد، اگر به کارتان ایمان داشته باشید.


منبع: جام جم/آزاده جعفریان