تبیان، دستیار زندگی
بازار جای سوزن انداختن نیست. فقط باید مشتری باشی تا فروشنده سرش را بگرداند و از بین این همه پر و کلاه و طبل و سنج جوابت را بدهد. راسته بازار از انتهای ناصرخسرو تا حوالی چهارراه سیروس، پر است از آدم های سیاه پوشی که مشغول خرید و فروشند. یکی زنجیر قیمت می ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شور حسینی با علم های 100 میلیونی!

بازار جای سوزن‌انداختن نیست. فقط باید مشتری باشی تا فروشنده سرش را بگرداند و از بین این‌همه پر و کلاه و طبل و سنج جوابت را بدهد. راسته بازار از انتهای ناصرخسرو تا حوالی چهارراه سیروس، پر است از آدم‌های سیاه‌پوشی که مشغول خرید‌و‌فروشند. یکی زنجیر قیمت می‌کند و دیگری طبل را یکی صدای سنج را در‌آورده و دیگری صدای صاحب مغازه را.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
علم کشی

یک ردیف از مغازه‌ها همه پر از وسایل عزاداری محرم است. هر مغازه چندین فروشنده دارد و ده‌ها خریدار. جلوی برخی از مغازه‌ها هم صف است. برخی‌ها قیمت‌ها را روی اجناس زده‌اند که فروشنده زیاد مجبور به جواب‌دادن نباشد و بتواند با سرعت، جواب مشتری را بدهد تا مشتری‌های دیگر را هم راه بیندازد. دسته‌دسته لباس سیاه و پرچم است که از مغازه‌ها بیرون می‌رود و شال‌های سبزی که خریده می‌شود و فروشنده‌ها فقط پول‌ها را می‌شمارند، خدا برکتی می‌گویند و نوبت مشتری بعدی فرا می‌رسد. خستگی از صورتشان می‌بارد. اما بازارشان سکه است.

عَلم‌های 100میلیونی دست‌ساز

عَلم‌های راسته ناصرخسرو بسیار کوچک است. برای پیداکردنشان باید حوالی چهارراه سیروس و مولوی را بگردی. در ساخت عَلم، آنچه پرکارتر و سخت‌تر است؛ ساخت همان تمثال‌ها یا مرغ‌های نشانده‌شده روی عَلم است. اگرچه تیغه‌های عَلم در چهار راه سیروس از یکی،دوماه مانده به محرم ساخته می‌شود اما ساخت تمثال‌ها بیشتر کار تبریزی‌ها و اصفهانی‌هاست.

روی تیغه‌ها معمولا نقش و نگارهایی وجود دارد و برخی خمیدگی‌هایی دارد که کار قلم، چکش و در واقع کار دست است. پس از آنکه تیغه‌های مرغ‌نشان روی بدنه اصلی سوار شد؛ آن‌وقت نوبت به نصب پارچه و پر می‌رسد که کار هنرمندانی است که ذوق را چاشنی کار می‌کنند.

عَلم در بازار تهران تیغه‌ای 180 تا 220هزارتومان و پر آن، بین سه تا 50هزارتومان به فروش می‌رسد. به‌عنوان مثال قیمت متوسط یک عَلم 30تیغه شش‌میلیون می‌شود و اگر هم عَلم پر بخواهی قیمتش می‌شود یک‌ونیم‌میلیون‌تومان. اما اینها کمترین قیمت‌هاست و کوچک‌ترین عَلم‌ها را شامل می‌شود

«قیمت عَلم بستگی به نوع سفارش مشتری دارد.» این موضوعی است که فروشنده‌ها می‌گویند. چندتیغه‌بودن عَلم و متعلقات آن، همه در تعیین قیمت نهایی تاثیر دارد. فروشنده می‌گوید: عَلم در بازار تهران تیغه‌ای 180 تا 220هزارتومان و پر آن، بین سه تا 50هزارتومان به فروش می‌رسد. به‌عنوان مثال قیمت متوسط یک عَلم 30تیغه شش‌میلیون می‌شود و اگر هم عَلم پر بخواهی قیمتش می‌شود یک‌ونیم‌میلیون‌تومان. اما اینها کمترین قیمت‌هاست و کوچک‌ترین عَلم‌ها را شامل می‌شود.

برخی عَلم‌ها 20میلیون‌تومان است و برخی تا صدمیلیون هم می‌رسد. صدمیلیونی‌ها آن عَلم‌هایی است که کار دست استاد است و هیات‌های بسیار بزرگ آن را سفارش می‌دهند که حتی ممکن است از صدمیلیون هم بیشتر شود. عَلم‌ها همینجا سر هم می‌شود؛ در کارگاه‌های اطراف بازار تهران.

قیمت اقلام عزاداری

قیمت لوازم و ادوات عزاداری ازمغازه‌یی به مغازه دیگر تفاوت چندانی ندارد، ‌به عبارتی دیگر رقابت آنها بایکدیگر بیشتر در تنوع و نوع محصولات است تا نوع قیمت.

میانگین قیمت پرچم‌ها براساس نوع کار، مخمل و پارچه به کارگرفته شده درآن و میزان نقش و نگار گلدوزی شده بر روی آنها تعیین می‌شود، ‌این درحالی است که به گفته سیاه فروشان خیابان ناصرخسرو قیمت پارچه در سال جاری نسبت به سال قبل حدود 20 تا 30 درصد و قیمت لوازم و ادوات عزاداری نیز به همین میزان رشد داشته است. با این حال قیمت‌ها متفاوت است. قیمت پرچم سینه علامت طلا کوب شده 18 تا 50 هزار علامت درسال جاری به فروش می‌رسد، درحالی که نسبت به سال قبل درحدود 10 هزارتومان رشد داشته است.

پرچم کتل درمیان مغازه‌های با انواع پارچه‌ها دیده می‌شود، اگر این نوع پرچم از نوع ساتن باشد، جفتی 50 هزارتومان، ‌ازنوع مخمل جیر100 هزارتومان و مخمل کاشان نیز 130 هزارتومان عرضه می‌شود که درمقایسه با سال قبل حدود 30 هزارتومان رشد قیمت داشته است، چرا که در سال گذشته این نوع پرچم از40 تا 100 هزارتومان عرضه می‌شد.

پرچم سه گوش، ازپرچم‌های پرطرفداری است که اکثر سیاه فروشان در سایزهای مختلف درقفسه‌های خود دارند، ‌و انواع مدل آنها از شاخه درختان و سردرمغازه‌ها با نوشته‌های مختلف آویخته است، که براساس اندازه قیمت 10 تا 90 هزارتومان قیمت دارد که قیمت این نوع پرچم نسبت به سال گذشته تفاوت قابل توجه‌یی داشته و درحدود 30 هزارتومان افزایش قیمت داشته است.

پرچم دوچوبه، ‌اگردرسال گذشته 65 تا 300 هزارتومان به فروش می‌رفت، درسال جاری میانگین قیمتی معادل 100 تا 400 هزارتومان را دارد. پرچم ستونی نیز قیمت‌های متفاوتی رادربازار دارد که میانگین پنج تا 20 هزارتومان است. اما قیمت این نوع پرچم درسال گذشته سه تا شش هزارتومان بوده است.

ازدیگر پرچم‌های پرطرفدار در بازار، پرچم بادی نام داردکه قیمتش براساس سایز، نوع گلدوزی و میزان کاری که برده است به‌طور میانگین 30 تا 90 هزارتومان بفروش می‌رسد. همچنین عزاداران وسیاه پوشان ماه محرم درسال جاری هربیرق یک متری مخمل جیر200 هزارتومان و هیاتی را150 هزارتومان تومان خریداری می‌کنند.

طبل‌های وارداتی همیشه بوده است

چند مغازه هم طبل دارد و سنج و زنجیر. قیمت‌ها هم بسته به سایز مختلف است. طبل‌های کوچک از 50هزارتومان شروع می‌شود تا 400 و 500هزارتومان. برخی مغازه‌ها هم طبل‌های یک‌میلیونی دارند. اکثرا تولید داخل است. این را دو، سه‌نفر از فروشندگان می‌گویند.

بازار جای سوزن‌انداختن نیست. فقط باید مشتری باشی تا فروشنده سرش را بگرداند و از بین این‌همه پر و کلاه و طبل و سنج جوابت را بدهد. راسته بازار از انتهای ناصرخسرو تا حوالی چهارراه سیروس، پر است از آدم‌های سیاه‌پوشی که مشغول خرید‌و‌فروشند. یکی زنجیر قیمت می‌کند و دیگری طبل را یکی صدای سنج را در‌آورده و دیگری صدای صاحب مغازه را

در جواب این سوال «شرق» که آیا وارداتی است یا تولید داخل می‌گوید: طبل‌های بزرگ تولید داخل است. کوچک‌ترها وارداتی است و گران‌تر از بقیه. از چین آمده. می‌پرسم امسال اولین سالی است که طبل‌های چینی وارد شده می‌گوید: نه، همیشه طبل را وارد کرده‌ایم. از قبل انقلاب این دستگاه‌ها وارد می‌شده و اکنون چندسال است که ما خودمان شروع به ساخت طبل کرده‌ایم. مدل طبل‌های وارداتی نشان می‌دهد با بقیه فرق دارد. می‌گوید همان دستگاه‌های جاز دیگر کشورهاست. اما اکنون 80درصد طبل‌ها تولید ایران است و 20درصد هم وارداتی.

ایرانی‌بودن اکثر طبل‌های محرم را علی شربیانی، عضو هیات‌رییسه اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری می‌گوید: طبل‌های دست‌ساز ساخت ایران است. او با رد این خبر که طبل چینی وارد کشور می‌شود، توضیح می‌دهد که ممکن است پوست‌های روی طبل را از سایر کشورها مثل مالزی، اندونزی و چین وارد کنیم اما این به مفهوم واردات طبل چینی نیست. به‌گفته شربیانی طبل‌ها اگر هم وارداتی باشند محصول کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی است و اغلب مارک یاماها را روی خود نشان می‌دهد.

حتی آن دسته از طبل‌هایی که دست‌ساز ایران است نیز همین آرم روی آن حک می‌شود. یعنی بدون اجازه و به‌صورت تقلبی طبل‌های ایرانی به‌نام کره به مشتریان عرضه می‌شود. وی با اشاره به اینکه ساخت طبل‌ها در بهارستان انجام می‌شود، می‌گوید: سالیان سال است که ساخت این نوع ادوات در بهارستان و چهارراه سیروس توسط خود ایرانی‌ها انجام می‌شود. پوست‌های طبل اغلب مصنوعی است و از نوعی پلاستیک تهیه می‌شود.


منابع : فرارو / نویدار

بوی عزای حسین(ع)در شهر

دغدغه های اجتماعی در ماه محرم

شیشه های عاشورایی اخراج