تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با آخرین هفته ماه مبارک رمضان، در مقاله ای دینی به بررسی و تبیین «کلید خوشبختی و سعادت » از منظر قرآن کریم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلید خوشبختی و سعادت در قرآن

قرآن کریم

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با آخرین هفته ماه مبارک رمضان، در مقاله ای دینی به بررسی و تبیین «کلید خوشبختی و سعادت » از منظر قرآن کریم پرداخت.

به گزارش روابط عمومی؛ بخش قرآن موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس آیات کلام الله مجید تهیه و منتشر کرده است.

فاطمه محمدی در این مقاله می نویسد:« در فرهنگ قرآن برای کسانی که به رستگاری و سعادت رسیده اند ویژگی‌های خاصی بیان شده است. برای کسانی که طالب فلاح و رستگاری هستند بسیار لازم است جویای منطق قرآن شوند و از آن ملاک و معیارها با خبر شوند تا اینکه خود را با آن وازن الهی تطبیق داده و در نهایت فلاح و رستگاری خود را تضمین نمایند. کلید اول: عبادت و نماز خاشعانه. در منطق قرآن کسانی که در دنیا توانسته باشند خدای متعال را خاشعانه عبادت کنند رهنمود می شوند. بعضی افراد هرچند در دنیا نماز را ترک نمی کنند ولی نماز خواندن آنها دارای ویژگی خشوع نیست و چه بسا این عدم خشوع در نماز تاثیر واقعی بندگی را در آنها نداشته باشد. قرآن مجید یکی از ویژگی های مومنان رستگار را خشوع در نماز معرفی می نماید:«قَدْ اَفْلَحَ الْمُۆْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ[مومنون/2-1]به تحقیق رستگار شدند مومنان، آنان که در نمازشان خشوع دارند»."خاشعون" از ماده " خشوع" به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى ‏شود، و آثارش در بدن ظاهر مى ‏گردد. کلید دوم: نزدیکی به لغویات ممنوع.  وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ [مومنون/3] و آنها که از لغو و بیهودگى روى ‏گردانند» یکی از موانع کمال و رسیدن به سعادت و رستگاری اشتغال به کارهای لغو و بیهوده است. کسانی که در دنیا نتواسته‌ اند مرز میان کارهای خوب وکارهای لغو و بیهوده را جدا کنند خود را از درجات سعادت محروم ساخته است. البته این نکته حائز اهمیت است لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمى ‏شود بلکه افکار بیهوده و بى پایه ‏اى که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول مى ‏دارد همه در مفهوم لغو جمع است. کلید سوم: از پرداخت زکات امتناع نمی‌ کند. وَ الَّذینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ [مومنون/4] و آنها که زکات را انجام مى ‏دهند». در فرهنگ قرآنی کسانی که در زندگی دنیایی خود سهمی از اموال و داشته خود را به‌عنوان زکات در اختیار نیازمندان قرار می دهند در زمره رستگاران قرار دارند." و هرکس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت." از این آیه استفاده می‌شود که روی گردانی از یاد خدا زندگی سخت و پرمشقتی را به دنبال داشته و مانع از رسیدن انسان به سعادت و خوشبختی است. عصیان و تمرد از احکام الهی "و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد می‌کند که جاودانه در آن خواهد ماند، و برای او مجازات خوارکننده ای است." هر که درمقام عصیان و تمرد برآید و از حدود اسلام بدر رود، سیرت آن خلود در شقاوت و شعله های آتشین است." بدعت در دین.  "نگویید: این حلال است و آن حرام... به یقین کسانی که به خدا دروغ می بندند، رستگار نخواهند شد." از این آیه شریفه استفاده می‌شود که بدعت در دین و نسبت دادن احکام به خدا بدون دلیل، موجب محرومیت از رستگاری و سعادت ابدی است، زیرا ریشه بدعت گذاری در دین، گفته های بی اساس و دروغین است و این کار نزد خدا حرام و باعث محرومیت فرد از رستگاری و سعادت دنیا و آخرت خواهد بود. و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده ساخته، نومید و محروم گشته است. از آیه شریفه استفاده می‌شود که معصیت و گناه، سبب محرومیت از رستگاری و سعادت، و عامل رسیدن به شقاوت و بدبختی است. ظلم و بیدادگری "مسلما ظالمان، رستگار نخواهند شد." از این آیه برداشت می‌شود که ظالمان، بیدادگران و ستمگران از فلاح، رستگاری و سعادت بی بهره اند و نصیبی نخواهند برد، و در گروه شقاوتمندان و تیره بختان قرار خواهند گرفت. غفلت. به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم، آنها دلها ]=عقلها[یی دارند که با آن (اندیشه نمی کنند، و) نمی فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی بینند، و گوشهایی که با آن نمی شنوند؛ آن ها هم همچون چهارپایانند، بلکه گمراه تر! اینان همان غافلانند. چرا که با داشتن همه گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند»

متن کامل این مقاله در بخش قرآن  سایت تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی