تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا عباسیان استعفای خود از دبیری جشنواره بین المللی فیلم یاس تهران و مدیریت موسسه رسانه‌های تصویری را اعلام کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل استعفای عباسیان


محمدرضا عباسیان استعفای خود از دبیری جشنواره بین المللی فیلم یاس تهران و مدیریت موسسه رسانه‌های تصویری را اعلام کرد.

محمدرضا عباسیان

محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران در جلسه سخنرانی خود که روز یکشنبه 29 اردیبهشت ماه در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون فیلم‌های زیادی به دبیرخانه این جشنواره رسیده است و بخش داخلی و بین المللی جشنواره روند خود را طی می کند. من همچنین از طریق همکارانم در جشنواره کن متوجه حضور فیلم‌های بخش بین‌الملل هم شدم. جشنواره یاس با مشکلاتی مواجه شده است که نرفتن من به کن به واسطه پیگیری همین مسائل بود. اهم این مشکلات وضعیت بودجه است و الان که در پایان دومین ماه سال 92 قرار داریم هنوز بودجه‌ای که برای این جشنواره پیش‌بینی شده بود دریافت نشده است.

برپایی جشنواره بعد از انتخابات

وی اضافه کرد: قبل از انتخابات نمی‌توان جشنواره را برگزار کرد. زمان پیش‌بینی شده قبلی دهم تا 15 تیرماه بود اما اگر انتخابات دومرحله ای شود مرحله دوم آن در هفتم تیر برگزار خواهد شد و بعد از آن در 19 تیرماه هم شروع ماه رمضان خواهد بود بنابراین برگزاری جشنواره یاس به خاطر انتخابات و همچنین مشکلات بودجه به بعد از ماه رمضان موکول خواهد شد و زمان قطعی آن بعدا اعلام می شود.

دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر در ادامه سخنان خود با ارائه گزارشی از موسسه رسانه های تصویری عنوان کرد: موسسه رسانه های تصویری در سال 91 به دلیل برگزاری جشنواره فجر و جشنواره اول فیلم یاس موفق بود. در سال 92 هم این موسسه توانست 30 عنوان فیلم در شبکه نمایش خانگی با سرمایه خود به تولید و توزیع برساند.

بودجه "برلین منفی 7" دو میلیارد بود

وی همچنین با اشاره به فیلم "برلین منفی 7" درباره این فیلم توضیح داد: در مورد فیلم "برلین منفی 7" شائبه‌هایی در مورد بودجه تولیدی فیلم ایجاد شد. این فیلم با مشارکت یک شرکت آلمانی تولید شد و موضوع آن حمله آمریکا به عراق بود اما ما نتوانستیم در جشنواره فیلم فجر مانور زیادی بر روی آن بدهیم. با توجه به اینکه سیستم فیلمبرداری 35 میلیمتری بود و از بازیگران هالیوودی و آلمانی در این فیلم استفاده شد بودجه تولیدی فیلم یعنی دو میلیارد با توجه به نرخ ارز بسیار مناسب بود.

عباسیان همچنین در مورد فیلم دیگر تولیدی موسسه رسانه‌های تصویری از فیلم "بشارت به یک شهروند هزاره سوم" یاد کرد و گفت: این فیلم به موضوع شیطان‌پرستی می پردازد و کل مبلغی که موسسه رسانه های تصویری برای فیلم پرداخت کرد 600 میلیون تومان بود. فیلم "ایرباس" هم به صورت مشترک تولید شد. در مورد این فیلم هم حاشیه های زیادی صورت گرفت هر چند معتقدم در مورد حادثه ایرباس باید چندین فیلم ساخته شود. به لحاظ حرفه‌ای فیلمی که قرار است در مورد این جنایت ساخته شود تا همه دنیا آن را ببینند باید از استانداردهای بین المللی برخوردار باشد. فیلم های زیادی در کشور ما درباره دفاع مقدس و جنگ ساخته می‌شود که مردم خود کشور ما این فیلم ها را نمی‌بینند اما فیلمی که در سطح بین المللی قرار است ساخته شود باید فاکتورهای لازم را برای برقراری ارتباط با مخاطب داشته باشد.

وی ادامه داد: رقمی که موسسه رسانه های تصویری در این پروژه مشارکت می‌کند 15 درصد کل پروژه است؛ در صورتی که باقی رقم تهیه شود.

مدیر موسسه رسانه های تصویری درباره حضور طالب زاده در پروژه ایرباس توضیح داد: طالب زاده تجربه خوبی در مستند داستانی داشته است و حضور او در کنار پکستون که دستیار اولیور استون بوده است و سایر عوامل حرفه ای این فیلم، مفید است. تیم این فیلم گروه معتبری در سینمای هالیوود هستند و گرایشات قلبی به اسلام و موضوعات ارزشی ما دارند.

در مورد نمایش های تهران ما هیچ بدهی به تهیه کنندگان نداریم. اما در مورد شهرستان‌ها در جشنواره سی‌ام فجر ادارات کل ارشاد از یک میلیارد و 300 میلیون بودجه 500 میلیون آن را پرداخت نکرده‌اند و در نهایت چون بودجه ای لحاظ نشده بود بدهی بعضی پرداخت نشده است

فیلمنامه "ایرباس" نظر ما را تامین کرد

دبیر سابق جشنواره بین المللی فیلم یاس در مورد فیلمنامه "ایرباس" توضیح داد: فیلمنامه "ایرباس" صد در صد نظر ما را تامین کرد. این فیلمنامه حمایت آمریکا از فعالیت های وهابی‌گری و گروه‌های تروریستی را نشان می‌دهد. این فیلمنامه حداقل سه بار بازنویسی شد تا نگاه ارزشی ما در آن لحاظ شود. بار اول دوستان ایرانی و آمریکایی و بار دوم اسکات فرانک آن را بازنویسی کردند. آخرین بار هم توسط پکستون بازنویسی نهایی شد. هم اکنون فیلمنامه آماده شده و در مرحله تولید باز اصلاح می‌شود.

در ادامه عباسیان در ادامه سخنان خود به شبکه نمایش خانگی اشاره  و از سریال‌سازی در شبکه انتقاد کرد. وی گفت: سریال سازی در شبکه نمایش خانگی خیانت به سینمای ایران است چون شبکه نمایش خانگی با توجه به محدودیت های سالن های سینما باید در اختیار فیلم های ویدئویی قرار بگیرد. فیلم های ویدئویی با توجه به توزیع در فروشگاهها پتانسیل خوبی برای بازگشت به سرمایه تولیدی دارد. در سه سال اخیر فقط 100 میلیون نسخه سریال در شبکه نمایش خانگی فروخته شده .70 درصد از این تعداد قرار بوده است به فیلم های سینمایی برسد. بنابراین ساخت سریال باید در جایگاه اصلی خود یعنی تلویزیون باشد تا شبکه نمایش خانگی آسیب نبیند. همچنین توزیع انیمیشن های هم در این شبکه باید کنترل شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره پرداخت بدهی به تهیه‌کنندگان سینما مثل غلامرضا گمرکی گفت: در مورد نمایش های تهران ما هیچ بدهی به تهیه کنندگان نداریم. اما در مورد شهرستان‌ها در جشنواره سی‌ام فجر ادارات کل ارشاد از یک میلیارد و 300 میلیون بودجه 500 میلیون آن را پرداخت نکرده‌اند و در نهایت چون بودجه ای لحاظ نشده بود بدهی بعضی پرداخت نشده است. در جشنواره سی و یکم فجر امکان پرداخت فیکس نداشتیم بنابراین قرار شد بر مبنای فروش فیلم ها یعنی 50 درصد فروش فیلم ها این رقم به نمایندگان آنها اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ما در تلاشیم تا بودجه ای تامین کنیم تا رقم بیشتری پرداخت شود. هم اکنون رقم 50 درصد متناسب با بودجه شهرستانها آماده پرداخت است و منوط به ارائه پروانه مالکیت فیلم‌هاست.

بالاخره شمقدری با استعفایم موافقت کرد

عباسیان اعلام کرد: این آخرین روز حضورم در موسسه رسانه های تصویری است بالاخره آقای شمقدری استعفای مرا پذیرفت و حالا من به محل اصلی خدمتم در سازمان صدا و سیما باز می‌گردم تا فعالیت‌هایم را در آنجا ادامه دهم.

این مدیر مستعفی در پایان سخنان خود گفت: سریال "پیدا و پنهان" به خاطر مشغله من در سمت‌هایی که تاکنون داشتم مشکلاتی پیدا کرد و حالا می خواهم دوباره این پروژه را احیا کنم. تخصص اصلی من کار مستند است و قرار است برای ساخت مستندی به سوریه و لبنان سفر کنم. فکر می کنم با توجه به تاخیری که در برگزاری جشنواره یاس پیش آمد دیگر امکان فعالیت مفید وجود ندارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: مهر