تبیان، دستیار زندگی
در صورتی كه پزشك حاذق مسلمان تنها راه معالجه را خوردن شراب یا آبجو بداند خوردن آن فقط به مقدار ضرورت مانعی ندارد ولی چنانچه معالجه با داروی دیگر ممكن باشد در این صورت خوردن این مایع حرام حتی برای معالجه حرام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم مصرف مشروبات الکلی به عنوان دارو

شراب


پشتوانه توبه از هر گناهی، اعتقادات و ارزشهایی است که شخص آن را به واقع قبول دارد. انسان اگر ایمان به خداوند و روز رستاخیز داشته باشد و بداند نتیجه اعمالش را در سرای دیگر می بیند و خودش را از غفلت ، نجات دهد؛ به راحتی می تواند از گناهان دست بکشد. اگر انسان درک کند که محرمات، چگونه او را به تیره بختی و سراشیب سقوط می اندازد، خیلی راحت تر می تواند دست بکشد. شراب و هر مست کننده ای، در اسلام جزء این محرمات است.


در این  مقاله احکام چند سوال در مورد مصرف مشروبات الکلی را بررسی می کنیم:

سوال: خوردن مشروب الکلی به عنوان دارو و به مقدار خیلی کم چه حکمی دارد؟ آیا باید از رفت و آمد با این فرد اجتناب کرد؟

شراب و کلیه مسکرات، از محرمات است و مصرف آن از گناهان کبیره مى‌باشد، بله چنانچه طبق تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان (از نظر تعهد و تدیّن)، یقین یا اطمینان حاصل شود که معالجه بیمار منحصر به آشامیدن آن است و جایگزین نداشته باشد ) البته امروزه با توجه به کثرت و تنوع داروهای درمانی، احتمال منحصر بودن درمان به استفاده از مسکرات، بسیار ضعیف است(، مى‌توان براى درمان به مقدار ضرورت مصرف کرد. (فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج‌2، ص361، س133) و رفت و آمد کردن با این افراد اشکالی ندارد.

سۆال: اگر كسی دارای مرضی است كه پزشك درمان تدریجی او را فقط خوردن شراب یا آبجو بداند آیا خوردن چنین مایع حرامی جایز است؟

در صورتی كه پزشك حاذق مسلمان تنها راه معالجه را خوردن شراب یا آبجو بداند خوردن آن فقط به مقدار ضرورت مانعی ندارد ولی چنانچه معالجه با داروی دیگر ممكن باشد در این صورت خوردن این مایع حرام حتی برای معالجه حرام است. در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است كه: خداوند شفا را در حرام قرار نداده است. (تحریر الوسیله امام (ره), ج2, ص170, س34 و 35)

سۆال: آیا شركت در مراسمى كه در آن مشروبات الكلى توزیع وصرف مى شود جائز است؟

چنانچه شركت در آن مجلس تأیید كار آنها به حساب آید جایز نیست. (آیة الله سیستانی دام ظله)

سوال: چگونه می توان از نوشیدن الکل دوری نمود و راه توبه کردن چیست؟

پشتوانه توبه از هر گناهی، اعتقادات و ارزشهایی است که شخص آن را به واقع قبول دارد. انسان اگر ایمان به خداوند و روز رستاخیز داشته باشد و بداند نتیجه اعمالش را در سرای دیگر می بیند و خودش را از غفلت ، نجات دهد؛ به راحتی می تواند از گناهان دست بکشد. اگر انسان درک کند که محرمات( کارهای حرام)، چگونه او را به تیره بختی و سراشیب سقوط می‌اندازد، خیلی راحت تر می تواند دست بکشد. شراب و هر مست کننده ای، در اسلام جزء این محرمات است.

اما برخی از راه های عملی برای ترک نوشیدن مشروبات الکلی:

1- ابتدا باید یک تصمیم اساسی و جدی برای ترک داشته باشید، به طوری که هیچ چیز نتواند اراده شما را تضعیف کند.

2- سعی کنید در رابطه با دوستان یا اموری که شما را به این عمل دعوت می کنند، تجدید نظر کنید.

3- اگر مصرف مشروبات الکلی برای شما نیازمند به مقدماتی مانند؛ جای خلوت و .. دارد؛ سعی کنید از این مقدمات دوری کنید.

4- به مضرات جسمانی مصرف مشروبات الکلی به خوبی توجه کنید.

5- از متخصصان و پزشکان مجرب، مورد اعتماد و مومن در این امر می توانید کمک بگیرید.

6- در پایان، نظر شما را نسبت به برخی از روایاتی که درباره مشروبات الکلی و مست کننده وارد شده است، جلب می کنیم.

از میان دهها روایت در این باره،  چند روایت از امام صادق(علیه السلام) را ذکر می کنیم:

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «هر کس جرعه ای از شراب ( یا هر مست کننده دیگر) بخورد؛ خداوند و ملائکه و رسولانش و مۆمنان او را لعنت می کنند. پس اگر به اندازه ای بخورد که مست شود، روح ایمان از جسد وی خارج می شود...» (کافی، ج6، ص 399)

همچنین می فرماید: «شراب، رأس همه گناهان است.» (کافی، ج 6، ص 402)

یا می فرماید: «خداوند برای شر و بدی قفلی قرار داده است که کلید آن، شراب (مسکرات) است.» (کافی، ج 6، ص 403)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم

سایت اسلام کوئیست

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیستانی (دام ظله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.