تبیان، دستیار زندگی
خداوند خطاب به پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید؛ هر گاه به قرائت قرآن مشغول می‌شوی میان تو و کسانی که ایمان ندارند حجاب قرار می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاصیت آیات 8و9سوره یاسین


خداوند خطاب به پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید؛ هر گاه به قرائت قرآن مشغول می‌شوی میان تو و کسانی که ایمان ندارند حجاب قرار می‌دهیم.


حضرت محمد (ص)

ائمه اطهار(علیهم السلام) به دعای حجاب احتیاج دارند

«وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ» این دعای حجاب است و آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که ائمه اطهار(علیهم اسلام) به این آیه احتجاج می‌کردند.

شخصی یهودی به حضرت علی(علیه اسلام) گفت: حضرت ابراهیم(علیه اسلام) در مقابل نمرود و آتش او سه حجاب داشت، ایشان فرمودند؛ آن سه حجاب را پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) با زیاده دو حجاب دیگر دارا بودند.( مرحوم طبرسی در احتجاج)

یک حجاب پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) هنگام خواندن قرآن بود. خداوند در این باره خطاب به پیامبر(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید؛ هر گاه به قرائت قرآن مشغول می‌شوی میان تو و کسانی که ایمان ندارند حجاب قرار می‌دهیم.

حجاب های دیگر پیامبر

آیه «إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ»

یک حجاب پیامبر(صلی الله علیه وآله) «و جعلنا» است و بقیه آیه حجاب‌های دیگر ایشان است.

در امالی شیخ صدوق آمده که جبرئیل به پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) خبر داد بیست و پنج نفر تصمیم گرفته‌اند که تو را بکشند و وظیفه داری علی(علیه السلام) را به جای خود بخوابانی و بعد از آن آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَۆُوفٌ بِالْعِبَادِ» نازل شد.

هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) از خانه بیرون آمد سوره «یس» را تا «وجعلنا» قرائت کرد و مشتی خاک برداشت و آن را به سر مهاجمان ریخت.

آنچه از نصوص استفاده می‌شود این است که این آیه دعای حجاب است و در رقعه‌ای که از امام هشتم(علیه السلام) پیدا شد نیز این آیه وجود داشت. خصوصیت این دو آیه از جهت احتجاج و از حیث روایات این است که دلالت بر حجب پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌کند

خواندن آیه 8 و 9 سوره «یس» موجب حجاب از اعداء می‌شود

آنچه از نصوص استفاده می‌شود این است که این آیه دعای حجاب است و در رقعه‌ای که از امام هشتم(علیه السلام) پیدا شد نیز این آیه وجود داشت.

خصوصیت این دو آیه از جهت احتجاج و از حیث روایات این است که دلالت بر حجب پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌کند.

بخش قرآن تبیان


منبع :

بیانات آیت الله وحید خراسانی،خبرگزاری فارس