تبیان، دستیار زندگی
در تورات سخن از هیچ گونه اعتراضی به میان نیامده و بنی اسرائیل بعد از انتخاب طالوت با سر دادن شعار (زنده باد پادشاه ) خوشحال خود را ابراز كردند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکانس‌هایی از داستان حضرت طالوت در قرآن و تورات

انیمیشن نبرد طالوت


یكی از شخصیت های تاریخی كه داستان او دستخوش تحریف های بسیاری قرار گرفته است، شخصیتی است به نام حضرت طالوت كه قرآن كریم داستان این شخصیت تاریخی را در آیات 247 تا 251 از سوره مباركه بقره بیان می كند .

یكی از خصوصیت های داستان هایی كه در قرآن كریم بیان شده ،آن است كه در آنها به بیان تمام جزئیات و قسمت های مختلف از زندگی یك پیامبر و یا یك شخصیت تاریخی پرداخته نشده و تنها قسمت هایی كه حاوی مسائل تربیتی و اخلاقی  بوده ،بیان شده است .

به همین جهت مسلمانان در جستجوی مطالعه و دانستن قسمت های مختلف این داستان ها، كنجكاوی هایی داشتند و برای دست یافتن به پاسخ سوالات خود به اهل كتاب و به ویژه یهودیان مراجعه می كردند و اهل كتاب نیز با توجه به مسائلی كه در تورات بیان شده بود ، به سوالات مسلمانان جواب می دادند و همین مسئله سبب شد تا این گروه از این فرصتی كه در اختیار آنها قرار داده شده، به خوبی استفاده كنند و حقایقی را كه در داستان این پیام آوران الهی بیان شده بود را وارونه كنند و چهره ای مخدوش از انبیاء را به همه معرفی كنند.

یكی از شخصیت های تاریخی كه داستان او دستخوش تحریف های بسیاری قرار گرفته است، شخصیتی است به نام حضرت طالوت كه قرآن كریم داستان این شخصیت تاریخی را در آیات 247 تا 251 از سوره مباركه بقره بیان می كند .

اما در تورات و به تبع آن در برخی از كتب تفسیری و كتاب هایی كه به بررسی داستان های انبیاء پرداخته اند ، داستان این شخصیت با تفاوت های بسیار زیادی نسبت به قرآن مجید بیان شده است كه در این نوشتار سعی شده است تا در چند سكانس مختلف داستان طالوت در تورات و قرآن مجید مورد بررسی قرار بگیرد تا با شخصیت واقعی ایشان بیشتر آشنا شویم و تحریف هایی كه در داستان وی به وجود آمده است را بشناسیم .

طبق آنچه در آیات الهی در مورد شخصیت حضرت طالوت بیان شده است از جمله اینكه او برگزیده ای از طرف خداوند است و تمام صلاحیت های لازم برای به دست گرفتن زمام امور جامعه را دارد و ویژگی های دیگر ما را به این حقیقت رهنمون می كند این ماجراهای دشمنی و حسادت و كینه كاملا دروغین بوده و شایدبتوان گفت كه این داستان نیز جزء همان اسرائیلیاتی است كه در داستان های قرآنی وارد شده است

سكانس اول: بنی اسرائیل درخواست پادشاه می كنند

قرآن كریم در اولین آیه ای كه داستان طالوت از آنجا شروع می شود ، درخواست بنی اسرائیل را این گونه بیان می كند كه :

(أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَلیلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ : آیا از [حال‏] سران بنى‏اسرائیل پس از موسى خبر نیافتى آنگاه كه به پیامبرى از خود گفتند: «پادشاهى براى ما بگمار تا در راه خدا پیكار كنیم»، [آن پیامبر] گفت: «اگر جنگیدن بر شما مقرر گردد، چه بسا پیكار نكنید.» گفتند: «چرا در راه خدا نجنگیم با آنكه ما از دیارمان و از [نزد] فرزندانمان بیرون رانده شده‏ایم.» پس هنگامى كه جنگ بر آنان مقرر شد، جز شمارى اندك از آنان، [همگى‏] پشت كردند، و خداوند به [حالِ‏] ستمكاران داناست.)( البقرة :  246)

طبق این آیه هدف از بنی اسرائیل از درخواست پادشاه برای آنها ،مبارزه با دشمنی بود كه زندگی آنها را با خطر های جدی مواجه كرده بود و به همین جهت نزد پیامبر خود رفتند (كه به دلائلی نام این پیامبر در آیات الهی ذكر نشده است )و از وی درخواست كردند تا برای مبارزه با دشمنان ،پادشاهی را برای آنها انتخاب كند.

اما در تورات این داستان كاملا متفاوت نقل شده است و در آن خبری از مبارزه و جهاد با دشمنان نیست ،چرا كه این كتاب داستان این درخواست را اینگونه به تصویر می كشد :

(سموئیل نبی در دوران پیری اش امور قضاوت را به فرزندانش داده بود. ولی فرزندانش افراد طمعكار و ناصالح بودند. و به همین علت از پیامبرشان خواستند برای آنها پادشاهی معین كند، تا در بین آنها به عدالت رفتار كند.) (سموئیل اول باب 10)

طالوت

سكانس دوم: انتخاب طالوت به عنوان پادشاه

آیات الهی داستان برگزیده شدن این شخصیت تاریخی را اینگونه بیان می كند كه :

(وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً قالُوا أَنَّى یَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ یُۆْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُۆْتی‏ مُلْكَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم: و پیامبرشان به آنان گفت: «در حقیقت، خداوند، طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است.» گفتند: «چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنكه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال، گشایشى داده نشده است؟» پیامبرشان گفت: «در حقیقت، خدا او را بر شما برترى داده، و او را در دانش و [نیروى‏] بدن بر شما برترى بخشیده است، و خداوند پادشاهى خود را به هر كس كه بخواهد مى‏دهد، و خدا گشایشگر داناست.)( البقرة :  247)

طبق این آیه انتخاب طالوت با دو ویژگی برتری از نظر علم و همچنین قدرت جسمی از طرف خداوند متعال و توسط پیامبر آنها انتخاب شده است ،هرچند كه طالوت از نظر ثروت دارایی چندانی نداشت و به همین جهت با مخالفت بنی اسرائیل مواجه شد اما در منطق قرآن كریم كسی صلاحیت در دست گرفتن زمام امو جامعه را دارد كه اولا از نظر علمی و دوما از نظر جسمی شایستگی های لازم را داشته باشد .

اما این داستان در تورات كاملا به صورت متفاوتی بیان شده است و انتخاب طالوت را بدون در نظر گرفتن هیچ گونه شایستگی و تنها با قید قرعه برای بنی اسرائیل بیان می كند چنانچه چنین نقل شده است:

(سموئیل قبیله ها را به حضور خداوند فراخواند. سپس قرعه انداخته شد و قبیله ء بنیامین انتخاب شد. آنگاه او خاندان های قبیله ء بنیامین را به حضور خداوند خواند و خاندان مَطری انتخاب گردید و از این خاندان قرعه به نام شائول ، پسر قیس درآمد)(سموئیل اول باب 10)

در تورات سخن از هیچ گونه اعتراضی به میان نیامده و بنی اسرائیل بعد از انتخاب طالوت با سر دادن شعار (زنده باد پادشاه ) خوشحال خود را ابراز كردند

سكانس سوم: عكس العمل بنی اسرائیل نسبت به انتخاب طالوت

در آیات الهی در قرآن مجید بلافاصله بعد از انتخاب طالوت از طرف پیامبر بنی اسرائیل لب به شكایت باز كردند و از اینكه او فردی فقیر و هیچگونه ثروتی در اختیار ندارد به پیامبر خود اعتراض كردند اما با شایستگی هایی كه از طرف آن پیامبر الهی برای طالوت بیان شد نسبت به انتخاب طالوت رضایت دادند :

(قالُوا أَنَّى یَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ یُۆْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ: گفتند: «چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنكه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال، گشایشى داده نشده است؟» پیامبرشان گفت: «در حقیقت، خدا او را بر شما برترى داده، و او را در دانش و [نیروى‏] بدن بر شما برترى بخشیده است)

اما در تورات سخن از هیچ گونه اعتراضی به میان نیامده و بنی اسرائیل بعد از انتخاب طالوت با سر دادن شعار (زنده باد پادشاه ) خوشحال خود را ابراز كردند . (سموئیل اول باب 10)

سكانس چهارم: رابطه طالوت با حضرت داوود

یكی دیگر از تحریف های مهمی كه در داستان این شخصیت بزرگ بیان شده است دشمنی هایی است كه به وی در رابطه با حضرا داود نسبت می دهند و نقل می كنند كه وقتی طالوت محبوبیت روز افزون حضرت داود را در میان بنی اسرائیل مشاهده كرد به او حسادت كرده و كینه و نفرت او به قدری زیاد شد تا تصمیم به قتل این پیامبر الهی گرفت و سر انجام حضرت داوود با كمك همسرش از این نقشه شوم مطلع شد و از كشته شدن جان سالم به در برد.

اما طبق آنچه در آیات الهی در مورد شخصیت حضرت طالوت بیان شده است از جمله اینكه او برگزیده ای از طرف خداوند است و تمام صلاحیت های لازم برای به دست گرفتن زمام امور جامعه را دارد و ویژگی های دیگر ما را به این حقیقت رهنمون می كند این ماجراهای دشمنی و حسادت و كینه  كاملا دروغین بوده و  شایدبتوان گفت كه این داستان نیز جزء همان اسرائیلیاتی است كه در داستان های قرآنی وارد شده است.

امین ادریسی  

بخش قرآن تبیان