سفر شاهکار ارنست به مونیخ
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران از حضور کارشناسان بنیاد «بیلر» برای ارزیابی تعدادی از آثار گنجینه خارجی این مجموعه خبر داد.
احسان آقایی با اعلام این مطلب گفت: بنیاد بیلر که یکی از مجموعههای بزرگ دنیا در عرصه برگزاری نمایشگاهها و خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی محسوب میشود، به دو منظور به ایران سفر میکنند.
او با تشریح جوانب سفر نمایندگان این بنیاد به ایران گفت: موزه هنرهای مدرن مونیخ قصد دارد نمایشگاهی از نقاشان سورئالیست را با همکاری این بنیاد برپا کند و آنها برای امانتسپاری یکی از تابلوهای ماکس ارنست با عنوان «تاریخ طبیعی» به ایران میآیند.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، در همین باره توضیح داد: این تابلوی بزرگ در قطع 354أ—232 سانتیمتر خلق شده و از آنجا که ترکهایی بر روی آن وجود دارد، احتمال میرود هنگام حمل و نقل دچار آسیبهای بیشتری شود، لذا پیش از امانتسپاری به این مجموعه نیازمند مرمت است و نمایندگان بنیاد بیلر قرار است در طول سفر خود به ایران این تابلو را مورد ارزیابی قرار داده و بعد از کارشناسی مرمتکاران خود را به ایران اعزام کنند.
به گفته آقایی،قرار است موزه از این فرصت استفاده کرده و چند تابلوی دیگر این گنجینه که نیاز به مرمت دارد را نیز به کارشناسان نشان دهد تا با همکاری آنها مرمت شوند.
آقایی تصریح کرد: آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پیش از انقلاب توسط بنیاد بیلر خریداری شده بود و از این جهت آنها فضای گنجینه و شناسنامه این کارها را به خوبی میشناسند و از وضعیت آنها باخبر هستند. همچنین در طول این سالها نیز اعضای این بنیاد همکاری خوبی با موزه داشتند و کارشناسان ما برای انجام امور آموزشی به این بنیاد اعزام شدهاند.
او پیشبینی کرد تا نمایندگان این بنیاد در آبانماه به ایران سفر کنند.
هنرشناسان از تابلوی «تاریخ طبیعی» ماکس ارنست به عنوان شاهکار این هنرمند سوررئالیست یاد میکنند.
ماکس ارنست (به فرانسوی: Max Ernst) (2 آوریل 1891- 1 اوریل 1976) نقاش آلمانی و در جنبشهای سوررئالیسم و دادائیسم فعالیت داشت.
موزه هنرهای مدرن مونیخ قصد دارد نمایشگاهی از نقاشان سورئالیست را با همکاری این بنیاد برپا کند و آنها برای امانتسپاری یکی از تابلوهای ماکس ارنست با عنوان «تاریخ طبیعی» به ایران میآیند.
در 1891در شهر برول، در راینلاند در غرب آلمان چشم به جهان گشود و در 1976در پاریس عمرش به پایان رسید. در دانشگاه بن به تحصیل فلسفه و روانشناسی پرداخت و بی آنکه درس نقاشی خوانده باشد، نقاشی را آغاز کرد. ضمن دیداری از پاریس در 1913، با نوگرایانی چون'''دلند،ماكه،آپلینر،وآرپ''' آشنا شد و با ماکه و هنرمندان دیگر نمایشگاهی ترتیب داد. عمیقا تحت تاثیر جنگ جهانی اول (1914-1918) قرار گرفت. بعد ازجنگ، در 1919رهبری گروه دادای کلن را بر عهده گرفت. در1920نمایشگاهی در پاریس برپا کرد و در1922در آن شهر سکونت گزید. با برتون متحد شد، کسی که در جهت گسترش نظریه سوررئالیستی خودکاری (اتوماتیسم) گام بر میداشت و هنر را وسیله ابراز حالات خیالی و رۆیایی معرفی میکرد. وی در1924 به سورئالیستها پیوست و با سوررئالیستها نمایشگاه برگزار کرد و اسلوب مالش کاری و دیگر شیوه های نیمه - خودکاری را پروراند. در 1941به نیویورک مهاجرت کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، بیشتر اوقات خود را در کالیفرنیا وفرانسه گذراند. نقاشی ارنست بعد از بازگشت به فرانسه، یعنی از 1949به بعد، بیش از پیش تغزلی و انتزاعی شد. وی همچنین در سال 1961کتابی تحت عنوان زندگی غیر رسمی ماکس ارنست نوشت.
ارنست رفته رفته به یکی از چهرههای برجسته و پر اثر جنبش سوررئالیسم تبدیل شد، با این همه، هیچ تغییر مهم و نظرگیری در ماهیت و جهت گیری کار او صورت نگرفت. کلاژ، بخش مهم کار او را تشکیل میدادوشاید هم برخی بگویند که علاقهء وی به این نوع کار ناشی از فقدان آموزش نقاشی اش بودهاست. ولی ارنست بین سالهای 1909و 1919 تابلوهای زیادی با سبکهای مختلف کشید که بازتابندهء آشنایی هرچه بیشتر وی بانقاشی مدرن بودند. برخی از این تابلوها، به ویژه آبرنگهای ماهی و پرندهء سال 1917، به نحو فوق العاده روشنی، کارهای پخته تر سوررئالیستی بعدی او را وعده میدهند. با این همه، بهره گیری خاص از تصاویر ونقشهای حاضر آماده، رفته رفته وجه مشخصهء کار او شد.
پیش از این و در سال 83 نیز این تابلو به همراه دو تابلو از پیکاسو و دکونینگ،با تدابیر خاص امنیتی برای شرکت در نمایشگاه بزرگ «متافیزیکا» از موزه هنرهای معاصر ایران به ایتالیا انتقال یافت.
همان زمان «ایل تمپو»، پر تیراژترین روزنامه ایتالیا در گزارشی با اشاره به این موضوع، نوشت: سه تابلوی امانت گرفته شده از ایران، هم از نظر ارزش مادی و هم از نظر ابعاد، بزرگ ترین آثار در میان 114 اثر به نمایش در آمده در این نمایشگاه محسوب می شوند.
تابلوی «نقاش و مدلش» «اثر پابلوپیکاسو»، «تاریخ طبیعی» اثر مارکس ارنست و «نوردرپاییز» اثر ویلم دکونینگ در کنار آثاری از «رنه مارگریت»، «سالوادر دالی»، «خوان میرو» و... به نمایش در آمده ابود.
روزنامه معروف «کو ریره دلاسرا» نیز، عکس سه تابلوی متعلق به ایران را در کنار «طبیعت بیجان» اثر موراندی و «آدمک ها و برج قرمز» اثر دیکریکو چاپ و آنها را شاهکارهای عرضه شده در این رویداد مهم خواند.
فراوری: سمیه رمضان ماهی
بخش هنری تبیان
منبع:
خبرگزاری ایسنا
روزنامه افکار