تبیان، دستیار زندگی
آنان کسانی اند که گفتار [ خدا] علیه ایشان همراه با امت هایی از جنیان و آدمیان که پیش از آنان روزگار به سر بردند به حقیقت پیوست بی گمان آنان زیانکار بودند. و برای هر یک در [نتیجه] آنچه انجام داده اند درجاتی است و تا [ خدا پاداش] اعمالشان را تمام بدهد و آنا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی قدرت جنیان


آنان کسانی اند که گفتار [خدا] علیه ایشان همراه با امت هایی از جنیان و آدمیان که پیش از آنان روزگار به سر بردند به حقیقت پیوست بی گمان آنان زیانکار بودند. و برای هر یک در [نتیجه] آنچه انجام داده اند درجاتی است و تا [خدا پاداش] اعمالشان را تمام بدهد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت.


جنیان، دارای قدرت نفوذ و سلطه بر آدمیان

جن

«و یوم یحشرهم جمیعاً یا معشر الجن قد استکثرتم من الانس و قال اولیاءهم من الانس ربنا استمتع بعضنا ببعض و بلغنا اجلنا الذی اجلت لنا قال النار مثواکم خالدین فیها الا ما شاء الله ان ربک حکیم علیم؛ (1)

و [یاد کن] روزی را که همه آنان را گرد می آورد [و می فرماید] ای گروه جنیان از آدمیان [پیروان] فراوان یافتید و هواخواهان آنها از [نوع] انسان می گویند پروردگارا برخی از ما از برخی دیگر بهره برداری کرد و به پایانی که برای ما معین کردی رسیدیم [خدا] می فرماید جایگاه شما آتش است در آن ماندگار خواهید بود مگر آنچه را خدا بخواهد [که خود تخفیف دهد] آری پروردگار تو حکیم داناست.»

«و قال الذین کفروا ربنا ارنا الذین اضلانا من الجن و الانس نجعلهما تحت اقدامنا لیکونا من الاسفلین؛(2)

و کسانی که کفر ورزیدند گفتند پروردگارا آن دو [گمراه گری] از جن و انس که ما را گمراه کردند به ما نشان ده تا آنها را زیر قدم های مان بگذاریم تا زبون شوند.»

قدرت جنیان بر عروج به آسمان، جهت استراق سمع

«و لقد جعلنا فی السماء بروجا و زیناها للناظرین* و حفظنا ها من کل شیطان رجیم؛(3)

و آن را از هر شیطان رانده شده ای حفظ کردیم و به یقین ما در آسمان برجهایی قرار دادیم و آن را برای تماشاگران آراستیم.»

«انا زینا السماء الدنیا بزینه الکواکب* و حفظا من کل شیطان مارد* الا من خطف الخطفه فاتبعه شهاب ثاقب؛(5)

ما آسمان این دنیا را به زیور اختران آراستیم و [ آن را ] از هر شیطان سرکشی نگاه داشتیم، مگر کسی که [ از سخن بالاییان] یکباره استراق سمع کند که شهابی شکافنده از پی او می تازد»

و [یادکن] روزی را که همه آنان را گرد می آورد [ و می فرماید] ای گروه جنیان از آدمیان [ پیروان] فراوان یافتید و هواخواهان آنها از [ نوع] انسان می گویند پروردگارا برخی از ما از برخی دیگر بهره برداری کرد و به پایانی که برای ما معین کردی رسیدیم [ خدا] می فرماید جایگاه شما آتش است در آن ماندگار خواهید بود مگر آنچه را خدا بخواهد [ که خود تخفیف دهد] آری پروردگار تو حکیم داناست

«و انا لمسنا السماء فوجدناها ملئت حرساً شدیداً و شهبا؛(6)

و ما بر آسمان دست یافتیم و آن را پر از نگهبانان توانا و تیرهای شهاب یافتیم.»

تأکید عفریت از جن بر قدرت خود، در آوردن تخت بلقیس

«قال عفریت من الجن انا آتیک به قبل ان تقوم من مقامک و انی علیه لقوی امین؛ (7)

عفریتی از جن گفت من آن را پیش از آنکه از مجلس خود برخیزی برای تو می آورم و بر این [کار] سخت توانا و مورد اعتمادم.»

ناتوانی جنیان از دفع عذاب و یاری یکدیگر، در قیامت

«یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السماوات و الارض فانفذوا لاتنفذون الا بسلطان* یرسل علیکما شواظ من نار و نحاس فلا تنتصران؛(8)

آنان کسانی اند که گفتار [ خدا] علیه ایشان همراه با امت هایی از جنیان و آدمیان که پیش از آنان روزگار به سر بردند به حقیقت پیوست بی گمان آنان زیانکار بودند. و برای هر یک در [نتیجه] آنچه انجام داده اند درجاتی است و تا [ خدا پاداش] اعمالشان را تمام بدهد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت

ای گروه جنیان و انسیان اگر می توانید از کرانه های آسمانها و زمین به بیرون رخنه کنید پس رخنه کنید [ولی] جز با [به دست آوردن] تسلطی رخنه نمی کنید. بر سر شما شراره هایی از [نوع] تفته آهن و مس فرو فرستاده خواهد شد و [از کسی] یاری نتوانید طلبید.»

برخورداری هر یک از افراد جن، از مرتبه و درجه ویژه خود، در قیامت

«و یوم یحشرهم جمیعاً یا معشر الجن قد استکثرتم من الانس ...* و لکل درجات مما عملوا ...؛ (9)

و [یادکن] روزی را که همه آنان را گرد می آورد [ و می فرماید] ای گروه جنیان از آدمیان [ پیروان] فراوان یافتید و هواخواهان آنها از [ نوع] انسان می گویند پروردگارا برخی از ما از برخی دیگر بهره برداری کرد و به پایانی که برای ما معین کردی رسیدیم [ خدا] می فرماید جایگاه شما آتش است در آن ماندگار خواهید بود مگر آنچه را خدا بخواهد [ که خود تخفیف دهد] آری پروردگار تو حکیم داناست. و برای هر یک [ از این دو گروه] از آنچه انجام داده اند [ در جزا] مراتبی خواهد بود و پروردگارت از آنچه می کنند غافل نیست.»

«اولئک الذین حق علیهم القول فی امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس ... * و لکل درجات مما عملوا و لیوفیهم اعمالهم و هم لا یظلمون؛(10)

آنان کسانی اند که گفتار [خدا] علیه ایشان همراه با امت هایی از جنیان و آدمیان که پیش از آنان روزگار به سر بردند به حقیقت پیوست بی گمان آنان زیانکار بودند. و برای هر یک در [نتیجه] آنچه انجام داده اند درجاتی است و تا [خدا پاداش] اعمالشان را تمام بدهد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت.»

پی‌نوشت‌ها:

1.سوره انعام(6)، آیه 128.

2.سوره فصلت(41)، آیه 29.

3.سوره حجر(15)، آیات 16و17.

4. سوره صافات(37)، آیات 7و10.

5. سوره جن(72)، آیه 8.

6. سوره نمل(27)، آیه 39.

7. سوره سبأ(34)، آیه 13.

8. سوره الرحمن(55)، آیات 33و35.

9. سوره انعام(6)، آیه 128و133

10. سوره احقاف(46)، آیات 18 و 19.

بخش قرآن تبیان


منبع:

نشریه موعود( ویژه جن)، شماره 123،124