تبیان، دستیار زندگی
در سال های اخیر در کشورمان شاهد رواج پدیده ای به نام دعا نویسی هستیم كه البته قدمتی طولانی دارد. دعا نویسان را می توان در گوشه و كنار خیابان های شهر، محافل خانوادگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جادو به مثابه یک  قدرت قدسی!!!


در سال های اخیر در کشورمان شاهد رواج پدیده ای به نام دعا نویسی هستیم كه البته قدمتی طولانی دارد. دعا نویسان را می توان در گوشه و كنار خیابان های شهر، محافل خانوادگی، آرایشگاه ها و برخی محافل دیگر مشاهده كرد كه برخی با توزیع کارت هایی با عناوین کف بینی، فال قهوه، دعانویسی فال شمع و تاروت و ورق و نمک و... در خیابان ها، محافل زنانه و حتی اتوبوس های شهری جلب نظر می کنند.


جادو به مثابه یک  قدرت قدسی!!!

در سال های اخیر در کشورمان شاهد رواج پدیده ای به نام دعا نویسی هستیم كه البته قدمتی طولانی دارد. دعا نویسان را می توان در گوشه و كنار خیابان های شهر، محافل خانوادگی، آرایشگاه ها و برخی محافل دیگر مشاهده كرد كه برخی با توزیع کارت هایی با عناوین کف بینی، فال قهوه، دعانویسی فال شمع و تاروت و ورق و نمک و... در خیابان ها، محافل زنانه و حتی اتوبوس های شهری جلب نظر می کند و با دریافت وجوه کلان اقدام به دعا نویسی برای افراد می كنند كه نوعی سوء استفاده از اعتقادات دینی مردم محسوب می شود.البته در بررسی این موضوع نباید اهمیت و اثرات دعا را به معنای واقعی آن با موضوع دعا نویسی خلط كرد بلكه این دو موضوعات جداگانه ای هستند كه باید از یكدیگر تمایز داده شوند.

بشر از بدو خلقت نیاز به دعا و ارتباطی ماهوی، به اصل خلقتش در خود احساس کرده، و با پرستش خورشید، زمین، آسمان، سنگ و چوب و آب و آتش به دوران شناخت خود و ایمان به ادیان الهی رسیده است.ولی دعا نویسی و پیشگویی راهی است، شیطانی و اهریمنی. دعا نویس و پیشگو از آینده و خارج از تعقل و حس آدمی سخن می گوید، آن هم به کمک اسبابی حیله گرانه و فریب آور از قبیل ؛ قفل بسته سبز،دندان کرسی الاغ،زنجیر زنگ زده دراز،موی خرس سیاه،فضله کبوتر سفید،ادرار بچه نابالغ، آینه شکسته فرنگی،شانه چوبی مو،شال پشمی سبز ، آب باطل سحر و ....

در واقع جادو عملی آیینی است که از طریق آن تلاش می‌شود تا با کمک گرفتن از نیروی مرموز بیرونی بر حوادث مرتبط با انسان‌ها یا طبیعت تأثیر گذاشته شود. جادو بخش محوری بسیاری از ادیان است و در شکل دهی به فرهنگ جوامع نانویسا تأثیر بسیاری داشته است.

جادوگر کسی است که کارش خواندن افسون و جادو کردن است و اَفسون واژه‌هایی است که جادوگران هنگام جادو کردن کسی می‌خوانند. و کسی را که افسون می‌خواند اَفسونگر می‌گویند.و نیز به معنای نیرنگ نیز می‌باشد.

نکته مهم این که درست است که خواندن و حتی نگهداری دعا و قرآن در نزذ خود یک نوع وسیله ی دفع فتنه است و یک نوع حرز به حساب می آید ولی منظور از  دعا و قرآن این خط کشیدن ها که دعا نویسان به نام دعا به مردم می دهند، نیست. به بیان دیگر دعانویسی به صورت فعلی مبنایی در دین ندارد

در سیره ی ائمه معصومین « علیهم السلام» داریم که دعایی را می نوشتند و در عین اینکه می خواندند ، نزد خود می گذاشتند ، حتی از امام رضا « علیه السلام » داریم که دعایی را در یقه ی خود گذاشته بودند ، که به حرز امام رضا « علیه السلام » مشهور است .مرحوم شیخ عباس قمی « رحمه الله علیه » در حاشیه ی مفاتیح الجنان حرزهایی را که ائمه «علیهم السلام » استفاده می کردند آورده است . بر همین اساس قدیمی ها قرآن های بسیار کوچک را در محفظه ای که آب به آن نرسد قرار می دادند و به گردن کودکان می انداختند .

نکته مهم این که درست است که خواندن و حتی نگهداری دعا و قرآن در نزذ خود یک نوع وسیله ی دفع فتنه است و یک نوع حرز به حساب می آید ولی منظور از  دعا و قرآن این خط کشیدن ها که دعا نویسان به نام دعا به مردم می دهند، نیست. به بیان دیگر دعانویسی به صورت فعلی مبنایی در دین ندارد، اما در مورد اصل این‌كه دعا اثرگذار است روایات و آیات مختلفی در این ارتباط داریم که در كتب مختلف بیان شده است. هرچند دعا می تواند اگر مشیت الهی به انجام كاری تعلق گرفته باشد، آن را تغییر دهد، اما این دعا ضرورتا نباید با واسطه (رمال ها و دعا نویسان شیاد) صورت گیرد، بلکه آدمی می تواند بدون واسطه فرد یا افرادی دیگر به خدای خود توسل و از او طلب یاری نماید،  زیرا اغلب در پس این دعا نویسی و رمالی ها و باورهای به ظاهر راه گشا، سایه جرایمی همچون تجاوز، اغفال و... آرمیده است و تأسف بارتر از همه اینکه بسیاری از افراد تحصیل کرده و روشنفکر اسیر تفکرات واهی و پوچ رمالان و شیادانی می شوند که حاضرند با پرداخت هزینه های گزاف و رقم های میلیونی، نه تنها جیب گشاد این افراد را پر پول تر کنند، بلکه مشوق اصلی برای ادامه جرم این مجرمان می شوند.

جادو به مثابه یک  قدرت قدسی!!!

هیچ اندیشیده اید که چرا عده ای به راحتی تحت تأثیر دنیای عجیب و گسترده فالگیران قرار می گیرند، آنهایی که به راحتی به پستوهای زندگی فردی و اجتماعی افراد سرک می کشند و هر آنچه را از ذهن و ضمیرشان می تراود، به عنوان آینده بینی و راه حل مشکلات پیش روی مخاطب قرار می دهند و نسخه های عشق و عاشقی می پیچند و در زندگی زناشویی مداخله می کنند و بعضا نقش محوری را به غلط در برخی جدل های خانوادگی ایفا می کنند. به راستی چرا برخی از افراد به جای توسل به خداوند، آیات الهی و دعا و راز و نیاز با پروردگار یکتا دست به دامان این کلاهبرداران می شوند و دوای دردهای خود را در صندوقچه ریا و فریب و ورد و جادوی رمالان جست وجو می کنند؟

دکتر علی خوش زبان جامعه شناس و استاد دانشگاه هم در پاسخ به این سؤال می گوید: «عنصر خلقتی زن احساسی و مرد عقلانی است، نگاه اکثر زنان به مسائل روبنایی و سطحی است و چون عده ای از زنان در مواجه با شکستها و ناکامی ها زود آزرده خاطر می شوند و عدم پیشرفت را درک نمی کنند و برای شکست آمادگی لازم را ندارند به عوامل خرافی و زمینی متوسل می شوند تا سریعتر به جواب برسند، این عده می خواهند در کوتاهترین زمان به بهترین نتیجه دست یابند، لذا مثلاً وقتی در زندگی زناشویی دچار مشکلی می شوند، به جای اینکه درخصوص دلایل این کار مطالعه کنند، حاضرند هزینه ای را پرداخت کنند و به جای مشاوره و یا مراجعه به روانشناس، نزد رمال و دعانویس بروند ، لذا تمام این مسائل باعث شده که متأسفانه عده ای از زنان و دختران جوان آینده خود را در دستان این رمالان جست و جو کنند و آنها را حلال مشکلات خود بدانند .»

به عبارت دیگر عدم اعتماد به نفس در بعد فردی، و سستی در اصول اعتقادی و مذهبی در بعد اجتماعی و اعتقادی باعث گرایش افراد به این پدیده های خرافی می شود به همین دلیل است که می بینیم افرادی که شناخت کاملی از دین اسلام ندارند به جای توسل به قرآن و پیامبر و ائمه اطهار، دست به دامان این رمالان و شیادان می شوند.»

امروزه صهیونیستها و یهودیان به پدیده هایی چون فالگیری، دعانویسی و رمالی دامن می زنند و با سوءاستفاده و بازیچه قرار دادن احساسات و عواطف مردم آنها را نسبت به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی سست و بی اراده می کنند تا به خیال خام خود از این راه آموزه های دینی و الزامات اسلامی را محو نمایند.

امروزه صهیونیستها و یهودیان به پدیده هایی چون فالگیری، دعانویسی و رمالی دامن می زنند و با سوءاستفاده و بازیچه قرار دادن احساسات و عواطف مردم آنها را نسبت به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی سست و بی اراده می کنند تا به خیال خام خود از این راه آموزه های دینی و الزامات اسلامی را محو نمایند.

راهکارهای مبارزه با این پدیده های موهوم و خرافی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم است و البته مهمترین راهکار مقابله با گسترش این پدیده اجتماعی، فراهم کردن امکان استفاده از راه حل های عقلانی و منطقی است. همچنین ایجاد و توسعه مراکز کارآمد مشاوره و راهنمایی در تمامی مناطق کشور به صورت رایگان و یا ارزان قیمت می تواند حجم مراجعات به سودجویان و شیادانی که از عقاید دینی مردم سوءاستفاده می کنند را کاهش داده و توسل آنها را به دعا افزایش دهد. ضمن اینکه در کنار آگاه سازی مردم باید برنامه ریزی درستی از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد و در کنار آن نیز قوانین هم باید در مقابل این گونه جرایم بازدارنده باشند تا تعداد افرادی که بر اثر ناآگاهی و ساده اندیشی در سایه این پدیده اجتماعی آسیب می بینند به حداقل برسد.

فرآوری : فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع : ایران سلامت/ کیهان

شما می توانید قسمت هایی از مستند مکث با موضوع رمالی و فالگیری و گفتگو با رمالان و افراد زیان دیده را دربخش فیلم وانیمشن تبیان دانلود کنید . "قسمت اول "  و  " قسمت دوم ".