تبیان، دستیار زندگی
علی رفیعی، کارگردان آقا یوسف همراه با بازیگران و عوامل فیلمش در جلسه مطبوعاتی فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد حاضر شد و به سوالات اهالی رسانه جواب داد. وی درباره فیلم گفت: داستان «آقایوسف» قصه تنهایی آدم‌ها در كلانشهری به نام تهران است.این كارگردان تئات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه «آقا یوسف» قصه تنهایی آدم‌هاست

نقد و بررسی فیلم آقا یوسف

گزارش نشست رسانه‌ای فیلم "آقا یوسف"


علی رفیعی، کارگردان "آقا یوسف" همراه با بازیگران و عوامل فیلمش در جلسه مطبوعاتی فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد حاضر شد و به سوالات اهالی رسانه جواب داد.


وی درباره فیلم گفت: داستان «آقایوسف» قصه تنهایی آدم‌ها در كلانشهری به نام تهران است.این كارگردان تئاتر و سینما در نشست خبری دومین ساخته سینمایی‌اش «آقایوسف» كه  17 بهمن در برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب ادامه داد: ما این تنهایی را در این شهر به تلخ‌ترین وجه می‌بینیم، می‌كشیم و زندگی می‌كنیم.

علی رفیعی در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی شكل‌گیری فیلمنامه «آقایوسف» از مشكلات فراوانی كه برای ساخت این فیلم به وجود آمده بود، اظهار تاسف و گله‌مندی كرد.

او درباره روند طولانی پیش‌تولید این فیلم توضیح داد: نمی‌خواهم آن مشكلات تلخ وپرآسیب روحی و مالی را كه تحمل كردم بار دیگر بازگو كنم، هیچ سپاسی از تهیه‌كنندگان قبلی ندارم بلكه همه خشم خود را ابراز می‌كنم.

رفیعی یادآور شد: تمام آنچه در چنته داشتم به لحاظ مالی از دست رفت، فروردین‌ماه تنهای تنها و بدون یك ریال پول تصمیم به ساخت فیلم گرفتم. 70 میلیون تومان از دست رفته بود با مشورت دوستان تصمیم گرفتم با مرتضی متولی همكاری كنم كه خوشبختانه با حضور او ورق برگشت.

كارگردان «آقا یوسف» با ابراز قدردانی از تلاشهای مرتضی متولی در ساخت این فیلم،گفت:با وجود تمام سماجت و پشتكاری كه داشتم بدون حضور متولی این فیلم ساخته نمی‌شد، هر چند این نخستین تجربه‌ی او در حیطه‌ی تهیه‌كنندگی بود اما آنقدر توانمند است و به لحاظ فكری و فرهنگی سینما را می‌شناسد كه خوشبختانه این فیلم بدون هیچ مشكلی ساخته شد.

نقد و بررسی فیلم آقا یوسف

دكتر علی رفیعی متذكر شد: آقای متولی سكاندار نیست، بلكه كسی است كه برای سینما كار می‌كند. البته به دلیل محدودیت مالی توانست تنها 20 درصد هزینه‌های تولید فیلم را تامین كند و من اینجا شرمنده نیستم كه بگویم این فیلم را با وامهایی با سودهای كلان تهیه كردم. برای من مهم آدمهای پشت این فیلم هستند، حتی دوربین ما به عمد ومغرضانه به فارابی برگردانده شد. با این حال فیلم ساخته شد، هر چند فارابی به ما وام داده است اما بهره خاص خودش را می‌گیرد فقط من و متولی بار تولید این فیلم را به گردن گرفته‌ایم.

رفیعی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور مهدی هاشمی در فیلم «آقایوسف» متذكر شد: مهدی هاشمی پیش از آن مشغول بازی در اثر دیگری بود اما حضورش مانند ارمغانی برای من بود، حالا آن گذشته تلخ را فراموش می‌كنم. وی ادامه داد:منكر ایرادات فیلم نیستم، این فیلم می‌تواند بهتر ساخته شود. اما امروز به عنوان یك انسان خوشبخت روبروی شما نشسته‌ام.

تمام آنچه در چنته داشتم به لحاظ مالی از دست رفت، فروردین‌ماه تنهای تنها و بدون یك ریال پول تصمیم به ساخت فیلم گرفتم. 70 میلیون تومان از دست رفته بود با مشورت دوستان تصمیم گرفتم با مرتضی متولی همكاری كنم كه خوشبختانه با حضور او ورق برگشت.

این كارگردان سینما در پاسخ به پرسشی درباره ریتم فیلم توضیح داد: «آقایوسف» مراحل مختلفی را طی می‌كند. پیمودن مرحله درعرفان ما به شدت وجود دارد. هر چند این فیلم عرفانی نیست اما طی مراحل برایم بسیار مهم است. می‌خواستم شش خانه را پشت سر بگذارد. چون گذران مراحل، معرفت و شناختی به او می‌داد كه مجموع اینها از او فردی تازه برای آینده‌اش می‌ساخت.

كارگردان فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی اینكه كدام یك از كاراكترهای جوان فیلم «آقایوسف» نماد جوانان ایرانی هستند، توضیح داد: هرگز به این فكر نكردم كدام یك نماینده جوان ایرانی است. بلكه همه اینها در بطن خانواده ما وجود دارد. من قصه‌گویی را از نظامی آموختم كه برای مكان و زمان اهمیتی قائل نیست. قصه «آقایوسف» قصه تنهایی آدمهاست.

علی رفیعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وجود رنگهای بسیار در طراحی صحنه و لباس فیلم گفت: از آنجا كه دور و برمان چركی است وقتی رنگ می‌بینیم به نظرمان غیر طبیعی است، در حالی كه وجود رنگ كاملا طبیعی است.

نقد و بررسی فیلم آقا یوسف

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینكه هفت فیلمنامه آماده و ساخته نشده دارد اضافه كرد: بین ساخت دو فیلم من نزدیك به شش سال گذشت هیچ كس از خودش نپرسید چرا، هفت فیلمنامه آماده و ساخته نشده روی میز كارم وجود دارد. می‌توانم همین فردا پیش‌تولید كار بعدی‌ام را آغاز كنم. مهم این است كه بین دو فیلم فاصله نیفتد.

در این نشست مهدی هاشمی بازیگر نقش «آقایوسف» با ارائه توضیحاتی درباره آشنایی‌اش با علی رفیعی در دوره دانشجویی‌اش گفت: ایشان برای نمایش «خاطرات و كابوس‌ها...» مرا انتخاب كرد. این اثر به لحاظ موضوع، بازی و طراحی صحنه در زمان خودش بسیار نو بود. در خلال تمرین‌های این نمایش كه یكسال طول كشید احساس می‌كردم دكتر رفیعی تمام آموخته‌هایش از پاریس را در همین یكسال در اختیار ما گذاشت.

وی ادامه داد: بعد از اجرای آن نمایش احساس كردم، بدنم كمی بازیگرانه شده است و حالا خوشحالم كه بعد از سی و چهارسال دوباره استادی روبه‌روی من است كه مطالب جدیدی درباره بازیگری می‌گوید. استادی كه از بدن شاعرانه سخن می‌گوید. بازی در این فیلم برای من یك حالت نوستالژی داشت.

هاشمی در ادامه سخنانش متذكر شد: اشخاصی مانند «آقایوسف» را كم و بیش می‌شناسیم. دكتر رفیعی تشخیص داد می‌توانم در این نقش بازی كنم. داستان فیلم باوقار جلو رفت و تمام شد. آنچه در این فیلم می‌بینید واكنش من از تاثیراتی است كه در طول دو ماه از دكتر رفیعی گرفتم.

این بازیگر سینما و تئاتر با اظهار تاسف از ساخت برخی آثار نازل در سینمای ایران اضافه كرد: كارگردان‌های بد و بازاری می‌كوشند جنبه‌ی مبتذل بازیگر را بیرون بكشند. اما كارگردان‌های متعالی عالی‌ترین جنبه بازیگر و درونیات او را روی پرده می‌آورند.

سپس مرتضی متولی تهیه كننده این فیلم با ارائه توضیحاتی درباره‌ی همكاری‌اش با علی رفیعی گفت: وقتی پیشنهاد این همكاری مطرح شد، بسیاری از دوستانم مرا از پذیرش این پیشنهاد وسوسه‌برانگیز برحذر می‌كردند. آنها می‌گفتند این پروژه می‌خوابد. این پروژه به خاطر حساسیت دكتر رفیعی می‌خوابد. در حالی كه برعكس بود، 55 جلسه برای فیلمبرداری تعریف كردیم و دقیقا در همین زمان فیلمبرداری ما در كمال آرامش انجام شد.

ستاره اسكندری دیگر بازیگر «آقایوسف» با قدردانی از علی رفیعی به خاطر ساخت این فیلم و مهدی هاشمی به خاطر بازی خوبش گفت: تجربه همكاری من با دكتر رفیعی به تئاتر برمی‌گردد. از او یاد گرفتم بالاترین مسائل و اتفاقات زندگی در صورتی كه نگاه مناسبی به آن داشته باشیم می‌تواند یك اثر هنری خلق كند. او منظر شاعرانه را به من یاد داد. بنابراین هرگز تصور نمی‌كنم قرار است در نقشی كوتاه یا بلند بازی كنم.

نقد و بررسی فیلم آقا یوسف

شاهرخ فروتنیان با ابراز خرسندی از همكاری با دكتر رفیعی گفت: در راس هرم خود دكتر رفیعی بود و بعد بده بستانی كه با مهدی هاشمی داشتم، مرا برای بازی در این فیلم بسیار كمك كرد.

لیلا بلوكات بازیگر دیگر فیلم هم از بازی در این فیلم ابراز خرسندی كرد و گفت: حتی اگر دكتر رفیعی مرا برای بازی در یك پلان دعوت می‌كرد حتما می آمدم.

مهدی هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نزدیكی كاراكتر فیلم «آقایوسف» با فیلم «هیچ» گفت: آن فیلم به لحاظ سبك كارگردانی و فضا با «آقایوسف» بسیار متفاوت است.

در بخش پایانی این نشست ستاره اسكندری از اصحاب رسانه خواست تا نسبت به سینمای مستقل ایران حساسیت و توجه بیشتری نشان دهد.او گفت: در روزگاری كه سینمای ایران به تكرار برخی چهره‌های مشخص محدود شده است، ساخت فیلمی شریف مانند «آقایوسف» كه از ستارگان چشم‌رنگی و چهره‌های ثابت آثار هجو استفاده نكرده فرصت غنیمتی است كه امیدوارم برای كسانی كه فكر می‌كنند با اتكا به همان چهره‌ها می‌توانند فیلم بسازند نمونه‌ای باشد از یك اثر موفق كه با زیبایی‌شناسی و نگاهی درست به فیلمی شریف و خوب تبدیل شده است.

در تایید سخنان او لیلا بلوكات هم گفت: زمانی كه علی رفیعی فیلم را می‌ساخت، از نزدیك دلشكستگی‌ها و تنهایی‌های او را می‌دیدم كه به دنبال حامی بود. از دوستان رسانه می‌خواهم از كارگردانی‌هایی مانند او حمایت كنند.

هنرمندانی همچون گلاب آدینه، افشین هاشمی، حبیب رضایی، رضا عطاران و عوامل فیلم در برج میلاد حاضر بودند و به تماشای فیلم «آقایوسف» نشستند.

نقد و بررسی فیلم آقا یوسف نقد و بررسی فیلم آقا یوسف نقد و بررسی فیلم آقا یوسف
نقد و بررسی فیلم آقا یوسف نقد و بررسی فیلم آقا یوسف نقد و بررسی فیلم آقا یوسف
نقد و بررسی فیلم آقا یوسف نقد و بررسی فیلم آقا یوسف

سینما و تلویزیون تبیان


سینمای ما