تبیان، دستیار زندگی
شاید این سؤال ذهنت را به خود مشغول کرده باشد که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه حکومتی واحد و جهانی تشکیل می دهد؟ آیا استقرار این حکومت همچون جنگ های کنونی با کشت و کشتار فراوان و بی شمار همراه است؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی تشکیل حکومت جهانی امام مهدی (عج) (1)

امام زمان

شاید این سؤال ذهنت را به خود مشغول کرده باشد که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه حکومتی واحد و جهانی تشکیل می دهد؟ آیا استقرار این حکومت همچون جنگ های کنونی با کشت و کشتار فراوان و بی شمار همراه است؟ ...

با رجوع به احادیث بسیاری که از چگونگی جنگ های امام سخن به میان می آورند، بیانگر آن است که امام نه با قدرت خارق ‌العاده و نه با كشتار و خون‌ریزی، بلكه با شیوه ‌های معمولی و طبیعی حکومتی واحد و جهانی تشکیل می دهد. راه‌ها و شیوه‌های گوناگونی، وجود دارند كه پیروزی حضرت مهدی(عج) را بر دنیایی كه مردمش به آخرین و پیشرفته‌ ترین اسلحه روز مسلح هستند، به طریق عادی و معمولی، ممكن و بلكه قطعی توجیه می‌ كند.

تغییراتی كه در اوضاع اعتقادی، فكری، فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری، در امتداد تاریخ به وجود آمده است و همچنان ادامه خواهد داشت و نیز نحوه رهبری، راهكارهای مناسب، تدابیر حكیمانه، شیوه ‌های مبارزاتی حضرت مهدی (عج) و ایمان و صلابت لشكریان آن ‌حضرت از جمله دلایلی است که عادی بودن این طرق را امکان پذیر می کند.

عوامل مختلفی زمینه ساز حکومت جهانی امام مهدی(عج) می باشند که به اختصار به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

حرکت طبیعی بشر به سوی توحید و یکتاپرستی

خداوند در قرآن می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ «خداوند، به كسانی كه ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده‌اند، وعده داده است كه آنها را در زمین، جانشین قرار دهد، همان‌گونه كه مردمان پیشین را جانشین قرار داد، و دینی را كه برای آنها پسندیده است، به قدرت برساند، و خوف و وحشت آنها را به امنیت بدل كند، تا آن ‌كه همه مردم، او را پرستش نمایند و چیزی را شریك او قرار ندهند.» 1

خداوند در این آیه شریفه صالحان را وارث ستمكاران قرار می ‌دهد؛ همان طور که فرعونیان را نابود كرد و بنی اسرائیل باغ و كنوز و جایگاه های پر نعمت‌ آنها را به ارث بردند. دینش را به قدرت می‌ رساند و همه مردم فقط از دین او پیروی می كنند. اطمینان می دهد که نگرانی ‌ها و اضطراب‌ های ناشی از حاكمیت جور، به امنیت تبدیل می ‌شود. همچنین  بیان می دارد که همه مردم، فقط او را می پرستند و چیز دیگری را شریك وی قرار نمی ‌دهند.

در حدیثی از امام باقر علیه السلام در این زمینه آمده است: «به درستی كه عیسی علیه السلام پیش از قیامت به سوی دنیا فرود می ‌آید. پیرو هر دینی ـ یهود و غیره ـ باقی نمی ‌مانند، جز آنكه پیش از مردنشان به او ایمان می‌ آورند و عیسی علیه السلام پشت سر مهدی علیه السلام به نماز می ‌ایستد.»

نیم نگاهی به تاریخ بشریت بیانگر آن است که سیر طبیعی جامعه ‌های انسانی، از شرك و پرستش چهره‌ ها و سنگ ‌ریزه ‌ها، ارواح و ارباب انواع مجسمه‌ ها، به سوی یگانه‌ پرستی بوده است. معابد انسان‌ های اولیه و عبادتگاه آنها شكاف ‌های كوه بوده است كه پس از كشف آنها، مهره ‌هایی یافتند كه با دقت تراشیده و سوراخ شده بود؛ سپس با ریسمان ‌های مخصوصی به رشته درآورده و در اشكال مختلف در آن معابد نگهداری می ‌شده است. انسان های بدوی‌ با دست زدن و مسح كردن یا بوسیدن آنها به پرستیدن شان می ‌پرداختند. همچنین قبایل ابتدایی، به وجود ارواح نامرئی خاصی معتقد بودند؛ زیرا عقیده داشتند که روح دارای خصوصیات انسان؛ یعنی آگاهی و اراده، كینه، تقرب، عشق و محبت هستند كه خدمت و یا خیانت می‌ كنند، یا شوم هستند و یا مقدس، خیرند و یا شر. همه این موارد نیز هم صفات انسان است كه به ارواح داده شده است.

امام زمان (عج)

امت حضرت نوح علیه السلام نیز مجسمه ‌های گوناگونی را می ‌پرستیدند. پرستش این مجسمه‌ های بی ‌روح و فاقد ‌شعور، به طوری در روح و جان مردم آن زمان درآمیخته بود كه از درك خدای واحد ناتوان بودند؛ به همین علت هم بود كه برهان ‌های قطعی و استدلال ‌های منطقی حضرت نوح علیه السلام در آنان نفوذ نكرد و فطرت آنها هرگز بیدار نشد تا آنكه به عذاب الهی گرفتار شدند.

حضرت نوح علیه السلام طی 950 سال دعوت بی ‌وقفه، تنها نتوانست بیش از هشتاد نفر را یگانه ‌پرست كند، اما به مرور زمان، به تدریج و اندک اندک عقول و اندیشه ‌های بشری شکوفا شد و نفوس تاریك بشری برای پذیرایی دعوت حق مستعد و آماده گردید، به طوری که برخلاف موانع و مزاحماتی كه از سوی دشمنان حق موجود بود، دعوت پیامبران در دل توده ‌ها اثر گذاشت و امروز پیروان آیین توحیدی حضرت ابراهیم علیه السلام اعم از کلیمی ها، مسیحی ها و مسلمانان اكثریت مردم روی زمین را تشكیل می ‌دهند؛ زیرا حس دینی و پاسخ یافتن به نیاز‌های معنوی یك نیاز طبیعی و فطری است.

اهمیت قدرت حق و نیروی حقیقت به اندازه ای بود که اسلام پس از ظهور در شبه جزیره عربستان، به سرعت در جهان گسترش پیدا کرد و شرق و غرب عالم كه در تاریكی محض به سر می ‌بردند، به این نور هدایت، روی آوردند. این سیر طبیعی همچنان نیز ادامه خواهد یافت و مخالفان اسلام و پیروان ادیان دیگر ـ به ویژه جهان مسیحیت ـ به اسلام كه حقیقت فطری دارد، روی خواهند آورد. برخی از غیر مسلمانان همچون دكتر لورا واكسیاواگلیری، گوستا ولوبون، جان دیون پورت، توماس كارلایل، لادین كوپولا دربارة جامعیت اسلام تحقیق كرده‌اند، اسلام را بهترین و كامل‌ترین دین معرفی می‌كنند. 2

"ستوارد" آمریكایی كه در موضوع "امروز مسلمین" بحث می ‌كند، جنبش جدید عالم اسلام را از قرن هجده به دنیا گوشزد می ‌نماید و كتاب خود را با این جمله به پایان می‌برد: «پس حقیقت معرفت، تأمل و امیدواری است. چون معرفت یافتی، تأمل كن و امیدوار باش كه این درد مخاضی است كه آن را جز كسانی كه در آن، علم فراوان و عقل فروزان و قلب حق‌پذیر دارند؛ درنمی‌یابند. این نیست، مگر آنكه شرق جدیدی در عالم جدید به وجود خواهد آمد.(شاید منظور نویسنده نظم نوین جدید می‌باشد) و یك ژنرال اسپانیایی به صراحت اعلام كرد كه از یاران حضرت مهدی(عج) است.»3

اگر چه اندیشه قیام امام مهدی(عج) یك تفكر مسلم اسلامی است، اما مورد قبول همه خواهد بود؛ به طوری که حضرت مسیح علیه السلام، برای نماز به حضرت مهدی(علیه السلام) اقتدا می کند. در حدیثی از امام باقر علیه السلام در این زمینه آمده است: «به درستی كه عیسی علیه السلام پیش از قیامت به سوی دنیا فرود می ‌آید. پیرو هر دینی ـ یهود و غیره ـ باقی نمی ‌مانند، جز آنكه پیش از مردنشان به او ایمان می‌ آورند و عیسی علیه السلام پشت سر مهدی علیه السلام به نماز می ‌ایستد.» 4

نوشته زهرا رضاییان – گروه دین و اندیشه تبیان


پی نوشت ها:

1. نور: 55.

2. حكیمی، محمد رضا، در فجر ساحل، ص135.

3. عرب، امیر، المهدی المنتظر حقیقه ام خرافه؟، ص254.

4. صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الأثر، ص479.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.