تبیان، دستیار زندگی
فیلمبرداری «جرم» ساخته مسعود كیمیایی كه چهارشنبه 6 خرداد، در دكوری واقع در جنوب تهران آغاز شده بود، بعد از 45 روز به پایان ‌رسید. براساس این گزارش، پرونده فیلمبرداری فیلم «جرم» آخرین ساخته مسعود كیمیایی طی 35 جلسه فیلمبرداری در 45 روز بسته شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده «جرم» مسعود کیمیایی بسته شد

عکس‌های «جرم» مسعود کیمیایی

گزارش پشت‌صحنه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی

فیلمبرداری «جرم» ساخته مسعود كیمیایی كه چهارشنبه 6 خرداد، در دكوری واقع در جنوب تهران آغاز شده بود، بعد از 45 روز به پایان ‌رسید.  براساس این گزارش، پرونده فیلمبرداری فیلم «جرم» آخرین ساخته مسعود كیمیایی طی 35 جلسه فیلمبرداری در 45 روز بسته شد و پولاد كیمیایی و شبنم درویش در سكانس‌های پایانی «جرم» جلوی دوربین «تورج منصوری» رفتند.

به گزارش سینمای ما ، «مصطفی خرقه‌پوش» كه تدوین جدیدترین فیلم مسعود كیمیایی را به عهده دارد، هم‌زمان با فیلمبرداری، تدوین این پروژه را آغاز كرده و ادامه می‌دهد. این تدوین‌گر پیش از این نیز فیلم‌های «محاكمه در خیابان» و «رئیس» كیمیایی را تدوین كرده است.

پولاد كیمیایی، نیكی كریمی، حامد بهداد، جمشید مشایخی، مسعود رایگان، داریوش ارجمند، شبنم درویش از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «جرم»، حال و هوای اجتماعی، سیاسی و تاریخی دارد و در فضای سال‌‌های پیش از انقلاب می‌گذرد و داستان مردی است كه نمی‌خواهد از عقیده‌ای كه دارد تخطی كند.

عوامل تولید پروژه «جرم»

نویسنده، تهیه‌كننده، كارگردان: مسعود كیمیایی، گروه كارگردانی: دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز: محمد‌علی جناب، دستیار دوم كارگردان: سامان خادم، گروه كارگردانی: محمد‌رضا عزیزی، كامران مالكی، علی‌آزاد، منشی‌صحنه: سارا حمزه، گروه ‌فیلمبرداری: مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، دستیار‌اول: مجید غفاری، دستیار دوم: هادی منوچهر پناه، گروه فیلمبرداری: امیر‌حسین صدقی‌راد، احسان ‌نادری، هادی رمضانی گروه صدا، صدابردار: اسحاق‌خانزادی، دستیاران صدا: سعید علیپور، كاوه دیداری، تدوین: مصطفی‌خرقه‌پوش، گروه صحنه و لباس: طراح صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر، دستیار اول صحنه: جعفر‌محمد شاهی، مدیران صحنه: سعید هنرمند، پیام عزیز‌خانی، دستیار لباس: ندا سلیمی، گروه چهره‌‌پردازی: طراح چهره‌پردازی: محمدرضا قومی، مجریان گریم: هادی لطفی، مهسا خداكرمی، گروه تولید: مدیر تولید: تینا پاكروان، مدیر تداركات: وحید مشاری، دستیاران تداركات: مهدی چراغی، حامد آزادی، بهروز كلانتری، گروه تداركات: مهدی روزبهانی، رضا سلیمانی، مهدی ارجمندی، نوید لاجوردی، مجتبی طهماسبی، سینه موبیل: علی اسكویی، عكس و فیلم صحنه: عكاس: بابك برزویه، دستیار عكس: سیما محمدی، فیلم‌پشت صحنه: پیام نصیری، مشاور رسانه‌ای: مینا اكبری.

عکس‌های «جرم» مسعود کیمیایی

بازیگران: پولاد كیمیایی، حامد بهداد، شبنم درویش، بزرگان: جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، مسعود رایگان، اكبر معززی با حضور نیكی كریمی، بهاره رهنما، سیامك انصاری، كیانوش گرامی، جلال پیشوائیان، محمد موید، محراب رضائی، علی اصغر طبسی، مجید علیزاده، نوید لاجوردی، مهزاد اقطایی، سامان حسینی، شاپور كلهر، مهرداد فلاحتگر، شهرزاد مطلق، سوگل خالقی و جمعی از هنرجویان و فارغ‌التحصیلان كارگاه آزاد فیلم.

گزارش پشت‌صحنه فیلم «جرم»

پویا نبی: بیست و هشتمین فیلم مسعود كیمیایی روز سوم خرداد ماه در لوكیشن بازسازی شده زندان حوالی میدان خراسان كلید خورد. «جرم» را می‌توان بازگشت كیمیایی به سینمای گذشته خود ارزیابی كرد. داستان فیلم حوالی سال 55 می‌گذرد شواهد و قرائن حاكی از این است كه مسعود كیمیایی به سینمای مورد علاقه‌اش بازگشته سینمای خیابانی پیش از انقلاب خود و همكاری با افرادی كه پیش از این تجربه موفقی را با هم پشت سر گذاشته بودند. از استاد ایرج رامین فر كه هنوز تجربه طراحی چشم نوازش در فیلم سرب را به خاطر داریم تا جمشید مشایخی كه همواره تداعی گر نقش خان دایی در فیلم قیصر است. جلسه بیست و هفتم فیلمبرداری به لوكیشن آخرین ساخته مسعود كیمیایی سر می‌زنیم. لوكیشنی واقع در ساختمان آلومینیوم محل كار مسعود رایگان كه ملغمه‌ای است از وسایل قدیمی و آنتیك از یك دوربین فیلمبرداری قدیمی (حس نوستالژی كیمیایی) تا مانكن‌ها زوار در رفته‌ای كه انواع و اقسام لباس‌ها به روی آنها پوشیده شده است. در این سكانس پولاد كیمیایی(رضا)، مسعود رایگان(افجه ای) و بهاره رهنما(خانم رافعی) جلوی دوربین تورج منصوری می‌روند. این را فراموش كردم بگویم آخرین ساخته مسعود كیمیایی را باید نوعی درام ایستگاهی ارزیابی كرد.

«جرم» را می‌توان بازگشت كیمیایی به سینمای گذشته خود ارزیابی كرد. داستان فیلم حوالی سال 55 می‌گذرد شواهد و قرائن حاكی از این است كه مسعود كیمیایی به سینمای مورد علاقه‌اش بازگشته سینمای خیابانی پیش از انقلاب خود و همكاری با افرادی كه پیش از این تجربه موفقی را با هم پشت سر گذاشته بودند.

بازیگر ثابت اكثر سكانس‌ها پولاد كیمیایی است و دیگر بازیگران اغلب به صورت تك سكانس جلوی دوربین می‌آیند شاید نمونه متاخر این نوع روایت را بتوان در فیلم ما قبل آخر كیمیایی یعنی «محاكمه در خیابان» جست‌وجو كرد. در این سكانس پولاد كیمیایی با بقچه‌ای زیر بغل عصبی و رنجور وارد دفتر رایگان می‌شود:

عکس‌های «جرم» مسعود کیمیایی

افجه‌ای: می‌خواستم بفرستمت آلمانی، فرانسه‌ای، خارجه‌ای... نه خارجه بهتر از فرانسه است. این طور نیس؟

و سپس خنده‌ای شیطانی از سمت مسعود رایگان برای پولاد كیمیایی شلیك می‌شود

رضا: ( با لحنی عصبی دست مسعود رایگان را از روی شانه‌اش بر می‌دارد) بد كردی با من...

افجه‌ای:اسمش اینه، توش بری بهم حق می‌دی.

كیمیایی در گوشه‌ای از لوكیشن حواسش به همه چیز است، تاكید او روی لحن مسعود رایگان است كه قرار است نقش یك مست را مقابل قهرمان زخم خورده كیمیایی بازی كند و البته خنده‌ای كه باید رایگان برای جلب نظر كیمیایی از خود بروز دهد. تورج منصوری در نور پردازی خود سعی دارد فضای خشنی را از این سكانس به بیننده انتقال دهد، پس در اكثر اتاق‌ها پروژكتورهایی را نصب كرده تا نور از تك تك اتاق‌ها به سمت مركزیت لوكیشن تسری پیدا كند. نگاهم به سمت استاد ایرج رامین‌فر جلب می‌شود كه با وسواس غیرقابل وصفی در حال ورانداز كردن صحنه است و هر از چند گاهی كلاه روی سر مانكن‌ها را مرتب می‌كند. ما بین دو پلان از او درباره همكاری‌اش با مسعود كیمیایی پس از فیلم «سرب» می‌پرسم و ویژگی‌های طراحی صحنه این فیلم. پاسخ می‌دهد: « آقای كیمیایی جزو كارگردان‌هایی است كه اتفاقا خیلی طراحی صحنه و طراحی فضا در آثارش اهمیت دارد و شناختی هم به عنوان كارگردان نسبت به این حرفه دارد. در نتیجه این بهترین موقعیت است برای من كه با كارگردانی كار كنم كه زبان مشترك داریم و قابلیت صحبت كردن با یكدیگر را داریم. پس اهمیت طراحی صحنه را در فیلم هر دو می‌دانیم به همین جهت نتیجه كار خیلی خوب از آب در می‌آید. به خاطر این‌ كه كارگردان از این عامل به عنوان یك عامل تاثیر‌گذار در آثارش استفاده می‌كند.

عکس‌های «جرم» مسعود کیمیایی

از رامین‌فر درباره نگاه كیمیایی به طراحی صحنه می‌پرسم نگاهی شخصی كه مختص خود كیمیایی است: «اصل طراحی صحنه یعنی همین، یعنی اینكه وقتی یك كارگردان حرفه‌ای از تمامی عواملش (از جمله فیلمبرداری، موسیقی، تدوین و..) به شكلی حرفه‌ای در جهت پیشبرد كارش استفاده می‌كند فیلم شكل درستی به خود می‌گیرد، خب من هم به عنوان طراح صحنه وظیفه‌ام است تا فكرهای و صحبت‌هایی كه در طول فیلمبرداری و یا قبل آن می‌شود را در جهت خلق فضاها و شخصیت پردازی مطابق میل كیمیایی طراحی كنم تا شخصیت هایش بتوانند در این لوكیشن‌ها احساس راحتی كنند. به نظر من فرق طراحی با معماری در همین است شما در طراحی به یك نوع درام می‌رسید و در واقع یك رئالیسم شاعرانه است.در نهایت باید بگویم چه زمانی كه با بهرام بیضایی كار می‌كنم و چه زمانی كه با مسعود كیمیایی كار می‌كنم خیلی با هم صحبت می‌كنیم و جاهایی كه من متوجه نمی‌شوم كه چه چیزی در پس ذهن كارگردان است با این جلسات و صحبت‌ها می‌شود فهمید كه چگونه می‌شود یك صحنه را به بهترین شكل طراحی كرد و البته یكی سری المان‌های در كارهای آقای كیمیایی وجود دارد كه ایشان پیش از این به این المان‌ها فكر كرده‌اند و حتی برای این المان‌ها میزانسن طراحی كرده‌اند و دكوپاژشان بر اساس آن شی است و اینها ست كه یكدیگر را كامل می‌كنند و اساسا سینما یعنی همین.»

قصه بیست و هشتمین فیلم كیمیایی در سال‌های پیش از انقلاب روایت می‌شود. از رامین‌فر درباره طراحی فضاهای آن دوران سوال می‌كنم: «همان طور كه اشاره كردید این فیلم دارای زمان و تاریخ است و ما باید حدود سالهای 55 تا 57 را باز سازی می‌كردیم، با توجه به اینكه شهر تهران در سالهای اخیر بسیار تغییر كرده باید كاملاً حواسمان جمع بود تا وسایل و آكساسورها نشان دهنده تاریخ آن دوران باشد، خب این جز حساسیت‌های كار تاریخی است كه اتفاقاً خیلی هم اهمیت دارد چون این تاریخ به ما خیلی نزدیك است و نباید اشتباه كرد چون این اشتباه روی پرده سینما بزرگ می‌شود و تماشاگر می‌تواند پی ببرد كه فلان المان در آن تاریخ وجود نداشته و برای زمان حال است با توجه به توصیفات فوق ما برخی از لوكیشن‌ها را باز سازی كردیم و حتی در مواردی مثل لوكیشن زندان آن را از بنیان ساختیم، برای لوكیشن زندان ابتدا مكان دیگری مورد نظر بود كه بنا به دلایلی حضور در آن مكان میسر نگردید و ما این لوكیشن را در جای دیگری ساختیم كه اتفاقاً خیلی هم خوب شد چون آن چیزی كه مد نظر من بود در لوكیشن دوم امكان ساختش به وجود آمد. »

عکس‌های «جرم» مسعود کیمیایی

صدای سكوت دستیار كیمیایی بحث ما را قطع می‌كند. پلان مورد اشاره این بار از زاویه‌ای دیگر گرفته می‌شود مسعود رایگان عینك دودی دهه 50 خود را از جیبش بیرون می‌آورد و با شروع فرمان حركت كیمیایی شروع به تمیز كردن آن می‌كند و پس از مدتی او را روی چشمانش قرار می‌دهد و به استقبال پولاد كیمیایی می‌رود پس از چند برداشت كیمیایی به پلان مطلوب خود می‌رسد و حكم خوب بودن پلان را امضا می‌كند. جرم روزهای پایانی خود را سپری می‌كند و در آخرین روزهای فیلمبرداری امیریل ارجمند به تیم بازیگران این فیلم اضافه شده است. كارگردان و عوامل تولید این فیلم از دادن هر گونه اطلاعاتی به مطبوعات و رسانه‌ها خود داری كرده‌اند و از خلاصه داستان به «داستان مردی كه نمی‌خواهد از عقایدش تخطی كند» بسنده كردند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی