تبیان، دستیار زندگی
نوشتاری که پیش روی شماست قسمت هفتم مجموعه کلید ورود به بهشت است که پس از بررسی آیات قرآن در مورد صبر در شش شماره پیشین اکنون نوبت گذر بر بوستان احادیث اهل بیت علیهم السلام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبر و شکیبایی 7

ثمرات صبر

صبر در احادیث اسلامى

نوشتاری که پیش روی شماست قسمت هفتم مجموعه "کلید ورود به بهشت" است که پس از بررسی آیات قرآن در مورد صبر در شش شماره پیشین اکنون نوبت گذر بر بوستان احادیث اهل بیت علیهم السلام است.

به گفته بعضى از علماى اخلاق، روایاتى كه درباره فضیلت صبر و شكیبایى از معصومین علیهم السلام به ما رسیده، بیش از آن است كه به شمارش در آید. و در برخى از كتب‏كه درباره صبر تالیف یافته، نزدیك به 900 حدیث از پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله و ائمه‏ معصومین علیهم السلام در این باره آمده است كه به عنوان نمونه،بخشى از آن‏ها را گلچین‏نموده‏ایم:

1- رسول خدا صلى الله علیه و اله فرمودند: «الصبر خیر مركب ما رزق الله عبدا خیرا له و لا اوسع ‏من الصبر، صبر بهترین مركب سوارى است،خداوند هیچ بنده‏اى را بهتر و گسترده از صبر روزى نداده است.» 1

تعبیر به‏ «بهترین مركب‏»، در این حدیث‏شریف اشاره به این دارد كه صبر، وسیله ‏رسیدن به همه سعادت‏ها و خوشبختى‏هاست و انسان بدون آن به هیچ مقامى در دنیا و آخرت نمى‏رسد!

2- امیر مؤمنان على علیه السلام مى‏فرمایند: «علیكم بالصبر فان الصبر من الایمان كالراس‏من الجسد، بر شما باد صبر و استقامت كردن، زیرا صبر نسبت ‏به ایمان، همانند سر به بدن‏ است.» 2

نشان مى‏دهد كه صبر نقش كلیدى براى تمام ابعاد زندگى انسان دارد، به همین دلیل‏ در ذیل همین حدیث آمده است‏ «لا ایمان لمن لا صبر له، كسى كه صبر و استقامت ندارد، ایمان او پایدار نخواهد ماند».

3- در حدیث دیگر، آن حضرت مى‏فرمایند: «لا یعدم الصبور الظفر و ان طال‏به الزمان، شخص صبور،پیروزى را از دست نخواهد داد هر چند طول بكشد.» 3

با توجه با این كه هم صبر مطلق ذكر شده و هم پیروزى، نشان مى‏دهد كه این حكم‏ در تمام ابعاد معنوى و مادى زندگى انسان‏هاست.

4- پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله،صبر را به منزله نصف ایمان شمرده‏اند: «الصبر نصف الایمان، صبر نصف ایمان است.»4

در بعضى از روایات،نصف ایمان را شكر گزارى و نصف دیگر آن را صبر دانسته‏اند. صبر و استقامت ‏براى رسیدن به نعمتها و سپس شكر نعمت، یعنى بهره‏بردارى ‏صحیح از مواهب و نعمت‏هاى الهى.

روشن است كه این حدیث،هیچ منافاتى با احادیث گذشته ندارد،زیرا همان طور كه‏بیان شد، اگر مؤمن صبر نداشته باشد ایمانش به خاطر موانعى كه بر سر راه دارد، از بین‏مى‏رود، هم چنین اگر شاكر نباشد،طبق این بیان (و لئن كفرتم ان عذابى لشدید) نعمت‏ها از كفش مى‏رود.

5- در حدیث دیگر،رسول خدا صلى الله علیه و اله در تعبیر زیباى دیگرى فرمودند: «الصبر كنز من كنوز الجنة، صبر،گنجى از گنج‏هاى بهشت است.»5

6- دلیل این امر با نقل حدیثى از امیر مؤمنان علیه السلام به وضوح روشن مى‏شود: «الصبرعون على كل امر،صبر و شكیبایى به پیشرفت هر كار(مهمى)كمك مى‏كند.» 6

زیرا همان‏گونه كه مى‏دانید، در نظام زندگى بر سر راه هر كار مهمى،موانعى قراردارد كه عبور از آنها فقط با نیروى صبر و شكیبایى ممكن است.

رسول خدا صلى الله علیه و اله فرمودند: «الصبر خیر مركب ما رزق الله عبدا خیرا له و لا اوسع ‏من الصبر، صبر بهترین مركب سوارى است،خداوند هیچ بنده‏اى را بهتر و گسترده از صبر روزى نداده است.»

7- درباره شكیبایى در برابر گناه این حدیث نقل شده است: «و من صبر عن‏ معصیة الله فهو كالمجاهد فى سبیل الله، كسى كه در مقابل عوامل گناه صبر كند،مقامش‏همانند مجاهد در راه خداست.» 7

آرى هر دو مجاهد«فى سبیل الله‏»اند، با این تفاوت كه یكى با دشمن بیرونى (جهاد اصغر) و دیگرى با دشمن درونى (جهاد اكبر) مى‏جنگد.

صبر

8- در حدیث دیگرى از امیر مؤمنان علیه السلام آمده است: «ان صبرت ادركت ‏بصبرك‏ منازل الابرار و ان جزعت اوردك جزعك عذاب النار،اگر صبر كنى،به خاطر صبر خودبه مقامات ابرار و نیكوكاران مى‏رسى و اگر بى‏صبرى كنى،این بى صبرى تو را در عذاب دوزخ‏وارد مى‏كند.» 8

9- امام صادق علیه السلام درباره صبر در برابر بلاها و حوادث تلخ زندگى، مى‏فرمایند: «من‏ابتلى من المؤمنین ببلاء فصبر علیه كان له مثل اجر الف شهید،هر كس از مؤمنان به بلایى‏گرفتار شود (و) شكیبایى را از دست ندهد،پاداش هزار شهید دارد». 9

مرحوم‏ «علامه مجلسى‏» قدس سره، بعد از ذكر این حدیث در جلد 68 بحار الانوار، این‏سؤال را مطرح مى‏كند كه چگونه این پاداش صحیح است، در حالى كه شهید خود از صابران مى‏باشد، زیرا در برابر دشمن صبر مى‏كند تا شربت‏ شهادت را مى‏نوشد در جواب این سؤال مى‏توان گفت:شهید در برابر تهاجمات دشمن صبر مى‏كند و صابران در مقابل حوادث تلخ زندگى، مانند بیمارى‏ها، ناكامى‏ها و از دست دادن عزیزان‏ صبر مى‏كنند.

دلیل دیگرى بر برترى او نسبت ‏به اجر شهادت، این است كه شهادت یك بار است،ولى گرفتارى‏هاى تلخ زندگى،هزاران بار تكرار مى‏شود،

10- پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله درباره پاداش معنوى صابران مى‏فرمایند: «من ابتلى فصبر و اعطى فشكر و ظلم فغفر اولئك لهم الا من و هم مهتدون، كسانى كه به بلایى مبتلا شود و شكیبایى كند و نعمتى به او برسد و شكر آن را به جا آورد و مورد ستم واقع شود و (با بزرگوارى)طرف را ببخشد، چنین كسانى امنیت و آرامش (در قیامت دارند) و آنها دایت‏ یافتگانند». 10

11- امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: «الصبر یظهر ما فى بواطن العباد من النور و الصفاء و الجزع یظهر ما فى بواطنهم من الظلمة و الوحشة، صبر،آنچه را كه در درون بندگان خدا ازنور و صفا وجود دارد،آشكار مى‏كند و بى‏صبرى و ناشكیبایى،آنچه را كه در درون آنها از ظلمت ووحشت است،ظاهر مى‏سازد.» 11

12- بحث احادیث صبر را با حدیث دیگرى از امیر مؤمنان علیه السلام پایان مى‏دهیم:

«الصبر مطیة لا تكبوا و القناعة سیف لا ینبوا،صبر و شكیبایى مركبى است كه هرگز به زمین‏نمى‏خورد و قناعت‏شمشیرى است كه هرگز از كار نمى‏افتد» 12

اینها بخش مختصرى از احادیثى است كه درباره اهمیت صبر انسانها و پاداش‏شكیبایان وارد شده است.

من از مفصل این قصه مجملى گفتم تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

اخلاق در قرآن جلد دوم، آیت الله مكارم شیرازى

گروه دین و اندیشه تبیان


1- میزان الحكم،ج 2،ح 10025.

2- نهج البلاغه،كلمات قصار 82.

3- نهج البلاغه،كلمات قصار،حكمت‏153.

4- محجة البیضاء،ج‏7،ص‏106.

5- محجة البیضاء،ج‏7،ص‏107.

6- غرر الحكم،حدیث 765

7- جامع الاحادیث الشیعه،ج 14،ص‏253.

8- شرح غرر الحكم،ح‏3713.

9- اصول كافى،ج 2،ص 92.

10- مجمع الانوار،ج 2،ص‏526(حدیث 830)

11- بحار الانوار،ج 68،ص 90،ح 44.

12- بحار الانوار،ج 68،ص‏96.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.