تبیان، دستیار زندگی
در طول تاریخ تفسیر و قرآن پژوهی، برخی از آیات قرآن كریم به سبب ویژگی خاصی كه داشتند، شهرت بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته‌اند، این آیات را آیات نامدار می‌نامند. در این مقاله برآنیم تا با نام، مشخصات و نكات مهم یكی از این آیات آشنا شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیات نامدار قرآن(3)

قرآن

اشاره

در طول تاریخ تفسیر و قرآن پژوهی، برخی از آیات قرآن كریم به سبب ویژگی خاصی كه داشتند، شهرت بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته‌اند، این آیات را آیات نامدار می‌نامند. در این مقاله برآنیم تا با نام، مشخصات و نكات مهم یكی از این آیات آشنا شویم.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» را «آیه تسمیه»[1] یا «بسمله» می‌‌گویند.[2] در آغاز همه‌ی سوره‌های قرآن، به جز سوره‌ی توبه، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» آمده است و در آیه 30سوره‌ی نمل افزون بر آغاز سوره، در شروع نامه‌ی سلیمان تكرار شده است و این «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» هم به اتفاق شیعه و سنی، جزء سوره به شمار می‌آید.[3]

امامیه براساس روایات، اتفاق دارند كه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» در آغاز سوره‌ها به جز سوره‌ی توبه، آیه‌ای از همان سوره به شمار می‌رود و هركس آن را در نماز ترك كند، نمازش باطل است؛[4] زیرا هیچ نمازی صحیح نیست، مگر به فاتحة‌الكتاب‌(‌سوره‌ی حمد) و «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» که مكمل و جزء این سوره است.[5]

براساس روایتی از پیامبر اسلام(ص) هر عمل مهمی كه بدون نام خدا آغاز شود، بی‌فرجام و ناقص خواهد ماند؛ بنابراین برای جاودانه بودن امور و مواجه نشدن با شكست و نافرجامی، باید به كارها رنگ خدایی داد و آن را با نام خداوند ازلی و ابدی كه زوال و فنا در او راه ندارد، آغاز كرد؛ چنانكه خداوند به پیغمبر اكرم(ص) فرمان می‌دهد تبلیغ خود را با نام خدای آغاز كن: (علق/ 96، 1)

«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّك‏»

نوح و همراهان وی، حركت كشتی را با نام خدا شروع كردند: (هود/11، 41)

«بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها»

و سلیمان نامه‌اش را با نام خدا آغاز كرد: (نمل / 27، 30)

«إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ »

و خدا نیز با شروع كلام خود با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» ، این ادب را به انسان‌ها آموخته است كه كلامشان را با با نام خدا آغاز كنند. [6]

__________________

[1] . روض الجنان، ج 1، ص 41؛ اسباب النزول، واحدی، ص 13؛ التبیان، ج 1، ص .26

[2] . تاریخ قرآن، رامیار، ص 553

[3] . روض الجنان، ج 1، ص .44

[4] . التبیان، ج 1، ص .24

[5] . التبیان، ج 1، ص .24

[6] . المیزان، ج1، ص .15


تنظیم: شکوری_کارشناس بخش قرآن