تبیان، دستیار زندگی
آن هایی که هری پاتر و مرد عنکبوتی را دیده اند می دانند که رئال انیمیشن یعنی چه؟ وقتی بازیگران واقعی در یک فضای مجازی سه بعدی بازی می کنند و ماجراهایی را پشت سر می گذارند؛ این می شود رئال انیمیشن. .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هری پاترهای ایرانی در راه اند

هری پاترهای ایرانی در راه اند

آن هایی که هری پاتر و مرد عنکبوتی را دیده اند می دانند که "رئال انیمیشن" یعنی چه؟ وقتی بازیگران واقعی در یک فضای مجازی سه بعدی بازی می کنند و ماجراهایی را پشت سر می گذارند؛ این می شود رئال انیمیشن. البته گاهی وقت ها بر عکسش هم اتفاق می افتد و کارهایی مثل سریال "وروجک و استاد نجار"ساخته می شود. در آثاری مثل "وروجک..." کاراکتر  انیمیشن در فضای واقعی دیده می شد. اما ناقلان اخبار و راویان آثار خبر دادند که در جشنواره فجر امسال یک رئال انیمیشن ایرانی ، به نمایش در می آید. بعدا هم شایع شد که این انیمیشن با آثاری مثل هری پاتر رقابت می کند.

سرویس هنری تبیان کنجکاو شد و مصاحبه ای را با کارگردان اثر ترتیب داد. هاتف علیمردانی کارگردان فیلم "راز دشت تاران"  در غیاب کارگردان دیگر فیلم محمد لطفعلی به سوالات تبیان پاسخ داد:

کار انیمیشن کار پر زحمت و زمان بری است، حالا که پروژه تولید دشت تاران رو به پایان است بفرمایید دشت تاران از کی کلید خورد و کار را چطور شروع کردید؟

کار از دو سال و نیم پیش کلید خورد، البته مرحله پیش تولیدش بیشتر طول کشید، بسیاری از قسمت های کار با آزمون و خطا  انجام شد و مشکلات زیادی در کار داشتیم، چون ساختن یک فیلم سینمایی با تکنیک رئال انیمیشن در ایران تجربه نشده بود و ما باید همه چیز را از نو تجربه می کردیم.

شما گفتید چنین تکنیکی در ایران تجربه نشده بود و نتیجه کار قابل پیش بینی نبود، کار شما به لحاظ اقتصادی و بازگشت سرمایه، پر ریسک است. تهیه کننده دشت تاران را چطور قانع کردید که روی کار شما سرمایه گذاری کند؟

خب این هم یکی از سختی های کار ما بود. ما در ایران نیروهای متخصص خوبی داریم ولی از آنها استفاده نمی شود و به ایده های آن ها توجه نمی شود. اما داریوش بابائیان از آن دست تهیه کنندگان نوگراست که ریسک پذیری بیشتری دارد و به کار با جوان ها علاقه مند است.

تا این جا برای "راز دشت تاران" چقدر هزینه شده؟

من نمی دانم.

نمی دانید یا اجازه ندارید بگویید ؟

نه واقعا اطلاعی ندارم. حتی می ترسم از آقای بابائیان درباره مخارج کاربپرسم. همین قدر بگویم که برای راز دشت تاران چند برابر یک فیلم سینمایی معمولی سرمایه گذاری شده است.

تهیه کننده اثر از سرمایه گذاریش راضی است؟

سرمایه گذار تا وقتی که سرمایه اش برنگردد دلنگران است ولی بابائیان می دانست که دارد ریسک می کند.

خب برویم سراغ اصل مطلب، الآن جلوه های بصری در چه مسیری قرار دارد و آینده ویژوال افکت را در کشورمان چطور ارزیابی می کنید؟

الآن ویژوال افکت در دنیا آن قدر رشد کرده که تبدیل به نقطه ثقل سینما شده است. در حال حاضر دوره فیلم های کاملا رئال تمام شده، قبلا در یک فیلم تخیلی، تنها ده دقیقه از کل اثر را جلوه های بصری میدانی یا کامپیوتری تشکیل می داد اما اکنون حتی بازیگر فیلم را هم به صورت مجازی می سازند. یعنی مثلا چند میلیون دلار ایمیج "آنجلینا جولی" را می خرند تا از آن به صورت مجازی و سه بعدی در فیلم استفاده کنند. سینما در حال پوست اندازی است.همان طور که سینما از مرحله صامت به ناطق و از سیاه و سفید به رنگی حرکت کرد، الآن این حرکت در بستر جلوه های بصری تدوم پیدا کرده و این برای سینما یک تغییر نیست بلکه یک انقلاب است که دیگر به جلوه های ویژه اختصاص ندارد بلکه حتی بازیگران فیلم هم با این تکنیک شبیه سازی می شوند.

خب این صحبت ها همه اش درباره سینمای جهان بود، جلوه های بصری در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟

در ایران ما تیم های حرفه ای نداریم اما استعداد هایی داریم که باید دور همدیگر جمع بشوند و البته نیاز به حمایت دارند. خود من وقتی وارد این کار شدم زندگیم را روی آن گذاشتم، هرچند این کار برای من توجیه مالی نداشت واصلا به مسایل مادی اش فکر نمی کردم. اما باید بالاخره کسی این کار را انجام می داد تا سرمایه گذاران باور کنند که کار شدنی است، یک نفر باید این کار را شرو ع می کرد.

و شما کار را شروع کردید...

من همیشه یک چیزی به دوستانم می گویم؛ هر کس که برای اولین بار می گوید"چشم نرگس" او شاعر است، بقیه از او تقلید کرده اند.

تا یک فیلم بخواهد تولید شود کلی مانع بر سر راهش هست و مدام کارگردان باید به چیزهایی رضایت بدهد که خودش موافق نیست. آخر سر کار چیزی می شود که کارگردان را اصلا راضی نمی کند ولی در کل می خواهم بدانم حالا که کار شما به آخر رسیده و تا پایان پروژه چند روز بیشتر نمانده، از نتیجه کار راضی هستید؟

کار خوب شده ولی باز هم من با شما موافقم. با آن چه می خواستم کمی متفاوت است ولی راضیم. البته این را هم بگویم که در کنار من هم آقای لطفعلی بودند و ما کار را دونفری کارگردانی کردیم از نوشتن فیلم نامه تا آخر با هم این کار را ساختیم، به همراه یک تیم 100 نفره که از ابتدا همکاری کردند.

الان چقدر از تصویر برداری باقی مانده؟

یک سکانس پنج دقیقه ای است که برنامه ریزی کردیم در روزهای پایانی همین هفته تا یکشنبه تمامش کنیم.

هری پاترهای ایرانی در راه اند

بازیگران "راز دشت تاران" چه کسانی هستند؟

رضا شفیع جم، ارژنگ امیر فضلی هستند که نقش غول جنگل و پادشاه تاران را بازی می کنند. البته آقا رضا یک نقش دیگر هم دارند که "عمو سنجر" است. آرمین عظیمی و کسری جابر زاده هم هنرپیشه های کودک فیلم هستند به همراه یک دختر کوچولو به اسم حنانه محمدی که نقش ریحانه را بازی می کند.

هدف خاصی در انتخاب رضا شفیع جم و ارژنگ امیر فضلی را دنبال می کردید؟ مثلا توانایی  خاصی مد نظرتان بود که این دو بازیگر را از بقیه متمایز می کرد؟ یا این که گیشه باعث شد تا از آن ها دعوت کنید؟

نه، این نقش ها از همان اول برای این دو نفر نوشته شد. ضمن این که آقا رضا که دوست نزدیک من است، ویژگی های منحصر به فردی دارد. رضا اصلا دنیا را شبیه کارتون می بیند و این ذهن خلاقش خیلی به ما کمک می کرد.ارژنگ را هم که همه می شناسند؛ در طنز حرکتی خیلی قوی است.

گفته شد که این فیلم با هری پاتر رقابت می کند؟

نه. این نگاه درستی نیست. تکنولوژی و امکانات تیم سازنده هری پاتر با ما قابل قیاس نیست، راهی را که ما شروع کردیم سخت است. این که ما در جایی از هری پاتر نام بردیم فقط برای تعریف تکنیک فیلم بوده تا مخاطب بفهمد که از چه تکنیک هایی استفاده کرده ایم. هر چند راه روشنی در پیش داریم.

هر جا صحبت از انیمیشن ایرانی می شود فوری ذهن ها می رود سمت داستان های شاهنامه. شما هم داستانتان را از شاهنامه یا متون کهن فارسی اقتباس کرده اید؟

این که گفتیم داستان راز دشت تاران ایرانی است منظورمان این بود که از نشانه های فرهنگ ایرانی استفاده کرده ایم وگرنه داستان ما اصل است و اقتباسی نیست.

خب حالا در پایان می خواهم سوالی را بپرسم که باید اول مصاحبه می پرسیدم؛ ماجرای "راز دشت تاران" از چه قرار است؟

(بعد از کمی فکر) این طور بنویسید که دو پسر بچه برای درمان بیماری دختری به نام ریحانه با اتفاقات خیلی خیلی عجیب روبرو می شوند...

گفتگو: تبیان- لقمان یدالهی