راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5165
  • پنج شنبه 18/6/1389
  • تاريخ :

اصفهانی ها حق اعتراض ندارند

پایان هندی، ممنوع!

جراحت و در مسیر زاینده رود، خوب بودند. ملکوت، ریختن پول در جیب عده ای بود که می خواستند فقط سریالی ساخته باشند تا خوش باشند. نون و ریحون هم اگر دچار تیغ سانسور مدیران نمی شد، شاید بهتر از این می شد. حالا دیگر می توان ماراتن سریال های ماه مبارک را پایان یافته تلقی کرد.

سریال های رمضان 89

قسمت های پایانی؟ ما بینندگان ایرانی، دیگر به پایان های باسمه ای و هندی و خوش و "همه چیز آرام است خیال تان راحت" عادت کرده ایم. پایان بندی میوه ممنوعه را یادتان هست؟ مجموعه ای با آن خلاقیت و محتوا، با یک پایان بندی مخاطب پسند هندی، به باد رفت و تاثیر نهایی اش را نگذاشت. جراحت را که می دانیم پایان خوشی دارد، اما ای کاش در مسیر زاینده رود، دچار چنین ویروسی نشود؛ این تراژدی عام پسند، حیف است هندی وار تمام شود، واقعا حیف است...

 

منتقدان بی انصاف

بعضی ها می گویند در ماه مبارک، نباید سریال های تلخ پخش کرد. می گویند جراحت و در مسیر زاینده رود، تلخ بودند و ماه رمضان، ماه آرامش است. نمی دانم این نقد از کجا آمده، اما ای کاش دوستان منتقدی که از سر بی کاری، دست به چنین نقدهایی می زنند، کمی در تاریخ هنرهای نمایشی جهان مطالعه می کردند تا بدانند که در روزگاران بسیار کهن، تراژدی، نوعی آموزش به حساب می رفته؛ چون با احساسات سر و کار دارد. نقد، آداب دارد، اصول دارد، این ایرادهای بنی اسرائیلی یعنی چه؟ من یکی که نمی فهمم. انگار که صفحه هایی خالی مانده باشند و منتقدانی باید حرفی زده باشند تا صفحه های سایت ها و خبرگزاری ها و روزنامه ها و مجله ها خالی نماند؛ بدون توجه به عواقب و عمق حرفی که زده می شود. بدون شک نقد امروز ما، خالی از اصل و اصول و مبانی شده است و همه اش، به تحلیل های سطح پایین که در جمع های خانوادگی هم نمونه اش را می بینیم، تقلیل یافته است. حتی نقدهای معناشناسانه و جامعه شناختی و اخلاقی، که همان چیزی است که این دوستان می خواهند در قالب آن حرف بزنند، با این چیزهایی که گفته و شنیده می شود، زمین تا آسمان فرق می کند! "نقدها را بود آیا که عیاری گیرند/ تا همه صومعه داران، پی کاری گیرند؟"

 

چرا به اصفهان توهین شده؟

ماجرای توهین، امسال هم خیلی داغ بود. اول به "فاصله ها" گیر دادند که به لرها توهین شده است. بعد نوبت "در مسیر زاینده رود" رسید. حسن فتحی، کارگردان، دل پری از این حاشیه ها دارد و می خواهد دل پرش را، در جلسه ای با خبرنگاران خالی کند. سریال او، روزهای اول ماه مبارک، از نظر بیننده اول بود. بخشی از منتقدان هم نظرشان این بود که در مسیر زاینده رود، نسبت به میوه ممنوعه حسن فتحی، یک گام به جلو بود. اما این حاشیه ها، خستگی را به تن عوامل برنامه گذاشت. چرا؟ لهجه ها مشکل دارند، اصفهان این جوری نیست، شان اصفهان رعایت نشده است. چگونه است این همه سریال که در تهران ساخته می شود و شان تهران را زیر سئوال می برد و مورد اعتراض قرار نمی گیرد اما یک سریال سراسری که در اصفهان ساخته شد، شان این شهر را زیر سوال برد؟ کاری می کنند که دیگر هیچ کارگردانی، نه جرات رفتن به شهرستان ها را داشته باشد، نه میل و رغبت و انگیزه اش را.

وقتی که می گویند اصفهانی ها اعتراض کردند، یعنی چه؟ یعنی یک ارگان رسمی یک نظرسنجی گسترده انجام داده و دریافته است که بیشتر اهالی این شهر به این سریال اعتراض دارند؟ اگر این طور نیست، پس چگونه بعضی ها متوجه شده اند که اصفهانی ها، اعتراض دارند؟ چون استاندار و رئیس شورای شهر و چند تا هنرپیشه دیگر، اعتراض کرده اند و نامه نوشته اند؟ و حتی عده ای دیگر از مردم؟ در این صورت، باید بگوییم که تنها، بخشی از اصفهانی ها و چند تا از مسئولان این شهر، به در مسیر زاینده رود اعتراض دارند

 

این رسمش نبود

یک بار که یکی از قسمت های نون و ریحون را تماشا می کردم، به ذهنم رسید که فرزاد موتمن در مجموعه اش، دارد به ترک ها و آذری زبان ها توهین می کند و به عمد، آن ها را آدم هایی ساده لوح و دیرفهم جا می زند. بعد که عمیق تر شدم، دیدم شخصیت های غیرآذری زبان نون و ریحون هم، شخصیت هایی هستند که هم گاف زیاد می دهند، هم اشتباهات خنده دار می کنند و هم این که شخصیت های خنده داری هستند. چرا باید اولی را به دل بگیریم و دومی را زیرچشمی رد کنیم؟ گاهی وقت ها، حساسیت بی جا، از ناحیه خود ما است. در مسیر زاینده رود، سریالی بود که در هر مرکز استان دیگری که ساخته می شد، افتخار آن استان و مردم می شد، چرا اصفهانی ها این کار را نکردند؟ یا دست کم، بخشی از مسئولان و مردم اصفهان که اعتراض کردند؟ این، رسم مهمان نوازی نبود، باور کنید که نبود...

 

کدام اصفهانی ها معترض اند؟

وقتی که می گویند اصفهانی ها اعتراض کردند، یعنی چه؟ یعنی یک ارگان رسمی یک نظرسنجی گسترده انجام داده و دریافته است که بیشتر اهالی این شهر به این سریال اعتراض دارند؟ اگر این طور نیست، پس چگونه بعضی ها متوجه شده اند که اصفهانی ها، اعتراض دارند؟ چون استاندار و رئیس شورای شهر و چند تا هنرپیشه دیگر، اعتراض کرده اند و نامه نوشته اند؟ و حتی عده ای دیگر از مردم؟ در این صورت، باید بگوییم که تنها، بخشی از اصفهانی ها و چند تا از مسئولان این شهر، به در مسیر زاینده رود اعتراض دارند.

این تیم سازنده، این روزها، نه خواب دارند و نه خوراک، تا این سریال را به زمان بندی خودش برسانند؛ آن وقت به همین راحتی، زحمات یکی از کارکشته ترین کارگردانان تلویزیونی ایران را، نقش بر آب می کنیم؟ مدیران صدا و سیما بر چه اساسی دست به تعدیل لهجه های این مجموعه زده اند؟ یعنی همین که چهار نفر زنگ زدند و اعتراض کردند، این حجت و دلیلی می شود برای دست بردن در یک سریال؟ باید معنای اعتراض مردم یک شهر یا استان را تعریف کنیم. از صدا و سیما، انتظار نمی رود با چند اعتراض، قافیه را ببازد و نیروهای خودش را مایوس کند. این، مردانگی نیست، باور کنید! جدا از مردانگی، به اعتبارشان هم ضربه می زند، بد هم ضربه می زند. 

 

این قرارمون نبود

همان طور که از محصولات بد رسانه ای انتقاد می کنیم، باید هوای محصولات خوب رسانه ای را هم خوب داشته باشیم. تشویق و تنبیه، باید در کنار هم باشد. عسگرپور و فتحی، سریال های خوبی برای شبکه های خودشان ساخته اند. چرا نباید تقدیر کرد از این زحمت؟ این جا بی طرفی، دیگر معنایی ندارد. آن ها، سریالی خوب ساخته اند که باید تقدیر کرد. مثلا خوب بود که سریالی مثل ملکوت می ساختند و خیال خودشان را هم راحت می کردند و صدای هیچ احد الناسی هم در نمی آمد؟ کاری نکنیم که خوب هایمان، عطای خوب بودن را به لقایش ببخشند و بروند و پشت سرشان را هم دیگر نگاه نکنند. اصفهانی ها، می توانند اعتراض کنند، این حق طبیعی آن ها است، اما حق طبیعی آن ها نیست که بخواهند زحمات یک شبکه و یک گروه سازنده را، نقش بر زمین کنند. و در ضمن، باید روشن شود که این اصفهانی های معترض، چند درصد از کل اصفهانی های بیننده هستند...


عیسی محمدی

گروه هنر تبیان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
محمد رضا
بازی بازی با لهجه ما اصفهانی ها هم بازی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 24/6/1389 - 21:26
پری دریایی
بابا بسه دیگه !! این همه سریال های بیخود به خوردمون دادن حالا طلبکار هم هستند....!! عجبببببب!!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 18:17
يكي از دوستان
چه کسی به شما این اجازه را داده که از مردم یک شهر یک حق مسلم و طبیعی را بگیرید . من هم برای چندمین بار از شما می خواهم که تیتر این مقاله را عوض کنید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 15:7
atefeh
ملکوت مرتبط با ماه رمضان بود نکات آموزنده هم زیاد داشت در ضمن پر از غم و عصبانیت و فریاد هم نبود. در نتیجه از بقیه سریال ها بهتر بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 8:21
ناشناس
سریال ملكوت خیلی هم خوب بودبایددیدخوبی راازچه نگاه ببینیم بایدهرچیزی كه سرگرممان كنه راخوب دیدیااینكه نه یك سریال خوب بایدآموزنده باشه؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/6/1389 - 7:15
adel_minayi
ای آنهایی که آثار کهن جهان را مطالعه فرموده اید،چرا به این نکته توجه نداشته اید :آنجایی که تراژدی آموزنده بوده آثار سینمایی دیگری نیز یافت میشد ،نه مثل وضعیت فعلی ما که....
آقا انصاف بدید،این جند تا سریالیی که از شبکه های سراسری سیما پخش مشید توی ماه رمضان(البته به غیر از سریالی که از شبکه تهران پخش میشد)موضوعش غیر از جنگ و دعوا و انتقام و طلاق و......نمیگیم صرفا طنز ساخته بشه،آثار اجتماعی که توش جنگ و جدال نباشه هم کم نیستا...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 23:52
ghalbam
من به عنوان یک اصفهانی واقعا متاسفم -واقعا لهجه ما این نبود-و..............محمدرضاروغنی ابری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 23:6
vishtasp
من از این جراحت خوشم اومد چون درد جامعه رو می گفت ولی اون یکی ها چرت و پرت بودن به ویژه ملکوت(اه اه)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 21:16
Mahdi hosini
Malakoot khooooooooob
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 20:54
ناشناس
شمشیر از رو می بندید تا کسی تیغ انتقاد رو به طرفتون نشونه نره ؟!؟!؟ آن هم اصفهانی ها که خود سر آمد منتقدین هستند .آقای فتحی اشتباه کردید . اصفهان جایی نبود که فیلمی بی محتوا بی مغز و فیلمی که دست مایه توهین و تحقیر به من اصفهانی رو علم کند را بسازید و فکر سالم در رفتن هم باشید برای شما و تمام کادر فیلم برداری و بخصوص فیلم نامه نویس این فیلم که معلوم نیست چه پدر کشتگی با ماها دارد برای همه شما متاسفم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 19:48
a.v.salar
به نظر من بازهم سریال ملکوت ارزش نگاه کردن داشت اماسریال درمسیر زاینده رود خیلی خیلی افتضاح بود چون منکه خودم دراصفهان زندگی می کنم تاحالا مثل لهجه ای که دراین فیلم مشاهده می شد را درخواصفهان ندیده بودم ومن فکرمیکن این لهجه لهجه ی بین اصفهان وتهران وتهرانی ها با حرف زدن ای شکلی خودشون را مسخره کردن وتشکر زیادی ازاقای فتحی دارم باتشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 19:37
hosseini74
در مورد سریال در مسیر زاینده رود باید بگم ایران یه کشور پهناوره و دارای لهجه های زیادی ما نمی تونیم چشمامون رو ببندیم و بگیم ایران فقط تهرانه اینکه اصفهانی ها هم در تلوزیون مطرح میشن باید براشون افتخار باشه
اما یه شکایتی از کل فیلمهای امسال دارم اونم اینه که فیلمها حال و هوای ماه رمضان رو نداشتند و هیچ اشاره ای به این ماه نکردند
البته به جز ملکوت که واقعا فیلم قشنگی بود
بی معنی ترین و مزخرفترین فیلم هم نون و ریحون بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 18:47
salmanizadeh
بی از افراد همچین می گن که فرهنگ اصفهان غنی هست انگار چه خبر !
باید یکم از برنامه های ترکی کم بشه . خدا وکیلی برای مثال برنامه ی فیلیته رو مد نظر بگیرید . خداییش بیش از 50 درصد زمان برنامه رو به آهنگ ها , رقص و گویش ترکی اختصاص ندادند ؟

قم شهر خون و قیام .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 18:41
zizigholo20
منم با حسن موافقم
مهم تاثیر اثر روی خانواده هاست هر چند که نقد هم باعث می شه کارگردان یا هر کس دیگه که اثرش مورد نقد قرار گرفته درس بگیر و دیگه اشتباهاتش رو تکرار نکنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 18:3
maral
malakoot az hame behtar bood chon ham tanz ham adam yade khoda mioftad ham jazab bood baghie ham khub budan vali jerahat dididn che ghad bi sar seda tamoom shod hade aghal neshoon midad che joori ensiro razi karde
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 17:22
مهسا
جراحت قشنگ بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 17:19
مهدی
از بین سریالهای امسال ملکوت از همشون قشنگتر بود
در مسیر زاینده رود هم نمیشه نمره خوبی بهش داد ولی افتضاح هم نبود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 15:13
farnaz
سلام.من توی اصفهان زندگی می کنم. توی صدا و سیمای اصفهان به ندرت میشه یه بازیگر خوب پیدا کرد.ما همیشه باید ایراد بگیریم.حالا هم که یه کارگردان پیدا شده و اومده شهرستان وقت و هزینش رو گذاشته؛ طلبکار هم شدیم.یه برنامه درست و حسابی تو اصفهان بود (زنده رود)تنها برنامه ای بود که میشد واسش وقت گذاشت.همین اصفهانیا اینقد ایراد آوردن که مجری باحالشو عوض کردن.همون بهتر که همیشه تمام نگاها و توجه ها به سمت تهران باشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 13:25
mooj_2010
فردی که می گوید "منتقدان بی انصاف" خودش انصاف را رعایت نکرده. آیا اینکه مردم بخندند نون آن دسته که می گویند منتقدان بی انصاف هستند آجر می شود؟
در ضمن به نظر من همانطور که هالیود در فیلم هایش ایرانی ها را مسخره می کند فیلم و سریال های ایرانی هم شهرستانی ها را ساده لوح و ... جلوه می دهند و اکثر اوقات موجب تمسخر آنها می شوند. آیا این توهین نیست؟ شهرستانی ها شدند مایه ی خنده ی پایتخت و گاها دیگر شهرستان ها.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 13:24
soha
واقعا متاسفم برای كارگردان و صدا وسیما كه با این فیلمش پرونده هنریش را نابود كرد نه تنها لهجه فرهنگ اصفهان هم به كلی زیر سوال رفته منواقعا سر در نمیارم این رفتارهای زننده بعضی از شخصیتها یعنی چی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 11:45
كمانه
من اصفهانی نیستم. اما راحت لهجه درست رو از غلط تشخیص می دادم. لهجه خیلی ها مخصوصا میترا ضایع بود.
شدیدا هم مخالف سریالهای تلخ هستم. سریال تلخ كه ساختنش آب خوردنه!
یكی رو میكشن، یه پیر رو سكته میدن، یكی رو میندازن زندان، عاشقای دلسوخته رو تو داغ هم میزارن با همكاری سازمان آب میشه یه سریال 30 یا 90 یا 190 قسمتی.
با مریم موافقم:
سریال ملکوت عالی بود-جراحت بد نبود-در مسیر زاینده رود افتضاح بود مخصوصا لهجش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 10:35
ناشناس
ملکوت کجاش بد بود؟
اگه راست می گید یه نظرسنجی بزارید برای سریال ها تا واقعا نظر بیننده هارو بفهمید ، نه نظر منتقدان رو
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 10:33
hamedgame
خود اصفهانی هاهم تو لهجشون با هم اختلاف دارن
یکی میگه مال فیلم غلیظه یکی میگه فلطه یک دیگه میگه فقط a رو e میگفتن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 10:24
fuzulinakon
با سلام من این سریال رو درست ندیدم وقتی هم که می خواستم ببینم اونقدر لهجه ی زیبای اصفهانی رو بد ادا می کردن واقعا حالم از این فیلم به هم می خورد آخه خیلی لهجه ی اصفهانیشون ضایع بود .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 10:11
پریا
هیچ ارگان رسمی نظر سنجی نکرده .مردم جلوی صدا وسیمای اصفهان اعتراض کردند ... کسی که میگه من تهرانیم بلافاصله میپرسن اصالتا کجایی هستی؟؟ تهران یه ابر شهر با افراد مختلف وقومیت های مختلفه .اما اصفهان هنوز هم مردم اصفهانی زیاد داره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 9:47
امیر
آخه کجا آبروی اصفهانی ها رفته؟
تو تهران و شهر های غیر از اصفهان مردم چه میدونن لهجه ی تو فیلم, اصفهانی نیست؟
فیلم به این قشنگی که دیگه جای انتقاد نداره.

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 9:22
mahan70
سلام
به نظر من ما نباید از چیزهای بیخود ایراد بگیریم بالاخره یک نوآوری شده و یه سریال رو در شهری به غیر از تهران ساختند ما باید حمایت کنیم تا این کار قشنگ ادامه پیدا کنه و نباید هم فراموش کرد که آقای حسن فتحی کارگردان اثرهای هنری زیادی مثل مدار صفر درجه میوه ممنوعه وشب دهم و... هستن و باید دونست که اگر هم لهجه خوب نشده از روی عمد نبوده و فقط یک تجربه برای آینده بوده
با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 9:17
مریم
سریال ملکوت عالی بود-جراحت بد نبود-در مسیر زاینده رود افتضاح بود مخصوصا لهجش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 4:56
mrarmine
من که این سریال رو اصلا ندیدم
فقطم به خاطر اصفهانی حرف زدنشون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 3:49
احسان
من اصفهانیم ولی معتقدم اقای فتحی بهترین کارگردان هست اگه اصفهان بازیگر خوب داشت یه حرفی بازم ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 19/6/1389 - 2:18