تبیان، دستیار زندگی
احسان علیخانی، گفته حتی اگر دعوت هم کنند که به ماه عسل برود، نخواهد رفت. ماه عسل، به راستی که تلخ شده است؛ با این سیاست های مدیران ارشد شبکه متولی آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علیخانی: به ماه عسل برنمی گردم

گروه هنر تبیان: ماه عسل دیگر برای خیلی‌ ها ماه عسل نیست، نه به این دلیل که یکی رفته و دیگری آمده یا کسی که آمده بهتر از آنی نیست که رفته؛ ماه عسل دیگر کام مخاطب را شیرین نمی ‌کند، چون گویی مدیران شبکه سوم سیما فراموش کرده ‌اند موفقیت تنها در گرو انتخاب مهره‌ ها و چیدن آنها نیست، بلکه داشتن استراتژی و برنامه، لازمه هر کاری است.

ماه  عسل؛ گذر اشتباهات

ماه عسل

یک روز اجرای برنامه‌ ای که هم محتوا و هم زمان پخشش اهمیت ویژه ‌ای دارد را به جوانی می ‌سپارند که کسی نمی‌داند بر اساس کدام معیار، سابقه یا حتی استعدادی انتخاب شده و  همین می ‌شود که برنامه به پایان نرسیده کنارش می‌ گذارند تا دیگری راه نرفته او را ادامه دهد. فرد دوم هم گویی بر اساس یک اتفاق جای اولی را می ‌گیرد؛ نشان به آن نشان که در تمام مدتی که احسان علیخانی اجرای ماه عسل را برعهده داشت، خیلی‌ ها به او انتقاد کردند و همین انتقادها باعث خداحافظی علیخانی از ماه عسل شد.

و نیز در نبود برنامه و استراتژی است که ابتدا به رسانه ‌ها اعلام می‌شود فرزاد حسنی قرار است اجرای ماه عسل را برعهده بگیرد و اندکی پیش از شروع برنامه، ابلاغ می‌ کنند او نباشد. آن وقت به جایش حسن جوهرچی را از فاصله‌ها نرسیده، به ماه عسل می‌آورند. حالا زمزمه ‌هایی به گوش می‌ رسد مبنی بر اینکه اصلا بعید نیست مدیر کم طاقت شبکه سوم سیما، باز عذر مجری این برنامه را بخواهد و باز در نیمه، ویترین برنامه را به سادگی عوض کند.

فرض که مدیران این شبکه و دست اندرکاران این برنامه بخواهند دوباره احسان علیخانی را به ماه عسل بازگردانند، آیا نتیجه همان خواهد بود که در صورت ارزیابی و برنامه ‌ریزی درست برای ماه عسل اتفاق می‌ افتاد؟ طبیعی است که هر رسانه ‌ای مخصوصا اگر ملی باشد، ملاحظات خاص خودش را دارد و باید و نبایدهای گفتنی و ناگفتنی متعددی که فقط یک مدیر توانا می ‌تواند آنها را طوری اعمال کند که صدایی از جایی بلند نشود.

ماه عسل نقل محفل مطبوعات و مخاطبان شده، چون کسانی که وظیفه برنامه‌ ریزی و مدیریت آن را با همه این ملاحظات برعهده داشته ‌اند، چندان که باید آینده نگری نکرده ‌اند. می ‌شد که از همان ابتدا برای این برنامه یک مجری توانا انتخاب شود، می‌ شد لااقل بعد از انتخاب علیخانی، به جای حذف او، با کمک به رفع نواقص، درصد موفقیتش را بالا برد. اما دست اندرکاران ساخت این برنامه یا مدیران این شبکه، حتی زحمت کمی ارزیابی و آینده نگری را به خود نداده‌ اند تا کسی را برای این برنامه انتخاب کنند که بتواند ماهیت برنامه را حفظ کند، یا توانایی اجرای متفاوتی را داشته باشد که هویتی تازه به برنامه بدهد و یا دست کم مخاطب را پس نزند.

علیخانی؛ حتی اگر دعوت شوم نمی آیم

ماه عسل

نه ماه عسل و نه حتی تلویزیون ما با همه ویژگی‌ های خاص خودشان، آنقدر تعاملی نیستند که نظر مخاطب در آن جایی داشته باشد، اما دست کم مدیران شبکه سه و دست اندرکاران این برنامه می ‌توانند در انتخاب ‌ها و هدایت برنامه چنان عمل کنند که بیننده احساس کند بهترین را برایش در نظر گرفته ‌اند.

در تماسی که بااحسان علیخانی داشتیم به روشنی اعلام کرد حتی اگر از او دعوت شود، حاضر نخواهد بود به این برنامه بازگردد، حسن جوهرچی هم برای بازگرداندن ماه عسل به روزهای اوجش به یک دور خیز مناسب نیاز داشت که برایش فراهم نشد و فراهم شدنی هم نیست؛ این وسط فقط سر ماه عسل بی کلاه می‌ ماند که با چاشنی چندین کیلو عسل هم به مذاق همه مخاطبان سابق این برنامه شیرین نخواهد شد.

لینک های مرتبط:

جوهرچی: اهل حاشیه نیستم

فرزاد حسنی؛ مرد فراموش شده

 حرفهای آخر علیخانی در ماه عسل 88


نویسنده: آذر مهاجر