تبیان، دستیار زندگی
خلاصه هفت خبر دو روز گذشته فرهنگ و هنر کشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریگی و امیری فیلم می شوند

یک.

عنوان ماجرا: به سوی ظهور، قطع شد

طرفین ماجرا: تلویزیون + یکی از روزنامه های صبح کشور

شرح ماجرا:

در حالی که نیمه شعبان نزدیک است، برنامه "به سوی ظهور" قطع شد. این خبر را یکی از روزنامه های صبح کشور منتشر کرد. البته این روزنامه، ننوشت که مشکل از امورات فنی سری جدید این مجموعه بوده، یا چیز دیگری، اما نوشت که سیمای جمهوری اسلامی ایران، در حالی این برنامه را قطع کرده، که تقریبا از همه شبکه ها، صحنه های بی محتوایی از شعرهای سطحی و کف و سوت زدن را به عنوان نماد جشن های نیمه شعبان پخش می کنند.

دو.

عنوان ماجرا: فیلم شدن ریگی و امیری

طرفین ماجرا: ریگی + شهرام امیری + سیمافیلم

شرح ماجرا:

مثل اینکه قرار است فیلم هایی از ماجراهای واقعی عبدالمالک ریگی و شهرام امیری ساخته شود. البته خبر فیلم شدن ریگی را، اسفندماه گذشته نقل کردند، و از قول معاونت سینمایی سوره، آن هم در نشستی خبری. ماجرای "حاجی حاجی مکه" را که شنیده اید؟ حالا نوبت سیمافیلم است که در تله فیلمی، شهرام امیری را به تلویزیون ببرد و این ماجرای واقعی را، دستمایه ساخت فیلمی کند.

سه.

عنوان ماجرا: قرآن در مکزیک

طرفین ماجرا: سفارت ایران در مکزیک + دانش آموزان مکزیکی

شرح ماجرا:

دانش آموزان کاراکاسی، پای یک مسابقه قرآنی نشستند تا درک و تفسیر خودشان از عبارت های "نجات یک انسان، نجات همه بشریت است"، "بهشت زیر پای مادران است" و "شکستن شاخه درختی مانند شکستن بال فرشتگان است" را نقاشی کنند. این برنامه را، سفارت ایران در مکزیک سر و سامان داده بود. و البته در پایان، به برندگان هم جایزه هایی داده شد.

چهار.

عنوان ماجرا: اجرا، در هر جایی که مجوز باشد

طرفین ماجرا: کیهان کلهر + مجوز + وزارت ارشاد

شرح ماجرا:

کیهان کلهر

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده معروف کشور، به خبرآنلاین گفت که از صادر نشدن مجوز اجرای گروه او در شهرهایی مثل شیراز و تبریز دلگیر است و هر جای ایران که به او و گروهش مجوز بدهند، حاضر است برنامه اجرا کند. کلهر، حتی گفت که " در هر شهر یا حتی روستایی که به ما مجوز بدهند کنسرت خواهیم داد. حتی دوست داریم در سیستان و بلوچستان یا هر استان دیگر این امکان در اختیار گروه قرار بگیرد." تنها چیزی که کلهر و گروهش نیاز دارند، یک فضای ناقابل مناسب است به همراه یک عدد مجوز اجرا، همین. او حتی جلوتر رفته و گفت که وسایل صوتی مورد نیاز را هم دارند و حتی اگر در شهری، سالن اجرای مناسب هم نداشته باشند، حاضرند که در فضای باز اجرا کنند!

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفته که سریال زیر هشت، که این شب ها از تلویزیون پخش می شود، به سلامت جامعه صدمه می زند. چرا؟ چون که " ردیف کردن پشت سر هم فقدان ها، مرگ های سوزناک و مصیبت های دلخراش مختلف موجی از افسردگی را بسوی بینندگان زیر هشت گسیل می کند".

پنج.

عنوان ماجرا: یک فیلم در باشگاه صد میلیونی ها

طرفین ماجرا: فیلم آغاز + کریستوفر نولان + دی کاپریو

شرح ماجرا:

این روزها فیلمی به نام "آغاز" روی پرده های سینمای آمریکای شمالی در حال اکران است که می گویند تنها در هفت روز اول، صد میلیون دلار فروش کرده است. فیلم آغاز را کریستوفر نولان کارگردانی کرده است. لئوناردو دی کاپریوی معروف هم در این فیلم بازی کرده و نزدیک چهار هزار سینما، دارند این فیلم را پخش می کنند. این فیلم، توانسته رکوردهایی را در فروش روزهای نخستین، جابه جا کند.

شش.

عنوان ماجرا: ضربه های روانی زیر هشت

طرفین ماجرا: زیرهشت + یک استاد دانشگاه

شرح ماجرا:

زیر هشت

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفته که سریال زیر هشت، که این شب ها از تلویزیون پخش می شود، به سلامت جامعه صدمه می زند. چرا؟ چون که " ردیف کردن پشت سر هم فقدان ها، مرگ های سوزناک و مصیبت های دلخراش مختلف موجی از افسردگی را بسوی بینندگان زیر هشت گسیل می کند".

حالا چه کار باید کرد؟ ایرنا به نقل از شهرام خرازی ها، گفته که باید قبل از هر قسمتی، به مردم هشدارهای لازم داده شود تا مواظب تاثیرات سوء چنین مجموعه ای بر روان کودکان و نوجوان باشند.

هفت.

عنوان ماجرا: شروع خوب کلانتری

طرفین ماجرا: پرویز کلانتری + نگارخانه ساربان

شرح ماجرا:

پرویز کلانتری هم نمایشگاهی از نقاشی هایش را برگزار کرد  و همان روز اول، چهار تا از تابلوهایش را فروخت تا با فروش 29 میلیون تومانی، شروع خوبی را تجربه کند. این نمایشگاه، در نگارخانه ساربان برگزار می شود و 25 تابلو را در معرض نمایش بازدیدکننده ها گذاشته. از این 25 تا، 20 تابلو فروشی هستند و باقی، متعلق به گنجینه خود نگارخانه ساربان.


نگارش: عیسی محمدی.

گروه هنر تبیان.