تبیان، دستیار زندگی
مناطق دارای ویژگی فرهنگی» فرهنگ زبان مردم ماسوله در دسترس همگان قرار گرفت میراث خبر-فرهنگ زبان مردم ماسوله كه پژوهشكده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چارچوب طرح« نقاط و مناطق دارای ویژگی فرهنگی» واژگان آن را جمع‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در چارچوب طرح« نقاط و مناطق دارای ویژگی فرهنگی»

فرهنگ زبان مردم ماسوله در دسترس همگان قرار گرفت


میراث خبر-فرهنگ زبان مردم ماسوله كه پژوهشكده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چارچوب طرح« نقاط و مناطق دارای ویژگی فرهنگی» واژگان آن را جمع‌آوری كرده بود، در پاییز 1383 تدوین و منتشر شد.

پژوهشكده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از چند سال پیش مطالعه «طرح نقاط و مناطق دارای ویژگی فرهنگی» را آغاز كرد. این طرح به مطالعه مناطقی می پردازد كه هنوز ویژگی های منحصر به فرد خویش را حفظ كرده اند و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخورداراست. این مناطق از نظر فضای فرهنگی - بكر هستند و فرهنگ های همجوارشان در آنها نفوذ زیادی نداشته است. مناطقی مانند میمند در كرمان، ابیانه در كاشان، كندوان و ماسوله در گیلان و روستای ماخونیك در بیرجند در چارچوب این طرح قرار می‌گیرند. برخی از این مناطق را اعضای سازمان میراث فرهنگی مطالعه كرده‌اند و برای پژوهش درباره برخی دیگر از مناطق، انسانشناسان و پژوهشگران خارج از سازمان فعالیت كرده‌اند. چارچوب این طرح بر مطالعات وسیعی چون مردم شناسی، زبانشناسی، باستانشناسی و ....... استوار است. از مجموع مطالعات صورت گرفته در این طرح، تاكنون فقط یك كتاب درباره ماسوله منتشر شده است.

مردم شناسی ماسوله در سال 1374 در چارچوب «طرح نقاط و مناطق دارای ویژگی فرهنگی»، در برنامه های پژوهشكده مردم شناسی قرار گرفت. كار میدانی این پژوهش 2 سال یعنی از 1374 تا 1376 به طول انجامید. پس از آن نیز فعالیت های كتابخانه ای و گردآوری اسناد و مدارك در این شهر تاسال 1382 ادامه داشته است و طی آن زمینه های مردم شناسی، زبان شناسی، انسان شناسی زیستی، باستان شناسی، جمعیت شناسی، زمین شناسی، بوم شناسی، جغرافیا، تاریخ و سایر دانش های مربوط مورد توجه قرار گرفته است.

از مجموع مطالعات انجام شده در این حوزه، كتاب «زبان مردم ماسوله»، توسط «محمد میرشكرایی» و «عبدالرحیم بهروزیان» تألیف و به تازگی منتشر شده است. این كتاب نخستین بخش از مجموعه دستاوردهای طرح پژوهش مردم شناسی ماسوله است كه به شناسایی كلی زبان ماسوله ای پرداخته و پایه «مردم شناسی زبان ماسوله»، قرار گرفته است.«مردم‌شناسی زبان ماسوله» در مجموعه گزارش های طرح از سوی پژوهشكده مردم شناسی نیز منتشر خواهد شد.

«زبان مردم ماسوله» در چند فصل تنظیم شده است. دستگاه آوایی، آواشناسی تاریخی، ریشه شناسی، پیشوندها و پسوندها، نحو و واژگان زبان ماسوله ای بخش های مختلف این كتاب هستند.

فصل انتهایی كتاب با عكس های مربوط به زندگی و آداب و رسوم مردم ماسوله مزّین شده است.

این كتاب را پژوهشكده مردم شناسی در 126 صفحه منتشر كرده است.