تبیان، دستیار زندگی
داوود دانشور – تاج بخش فناییان – محمود فرهنگ از نامگذاری " تالار قشقایی" می گویند : خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران تالار شهید قشقایی از جمله تالارهای مجموعه تئاتر شهر است که اسم آن ، از یکی از دانشجویان تئاتری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به یاد شهید حسین قشقایی هنرمند شهید تئاتر در سال 1357

داوود دانشور – تاج بخش فناییان – محمود فرهنگ از نامگذاری " تالار قشقایی" می گویند :

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران

تالار شهید قشقایی از جمله تالارهای مجموعه تئاتر شهر است که اسم آن ، از یکی از دانشجویان تئاتری که زمان گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، حسین قشقایی ، دانشجوی دانشگاه هنرهای دراماتیک بود که در سال 57  فارغ التحصیل می شود و در جریان انقلاب شهید می شود.

بعد از شهادت، یکی از نمایشنامه های قشقایی به نام "نهضت حروفیه" توسط داوود دانشور در تالار چهار سو کارگردانی می شود، این اجرا برای زنده نگه داشتن نام این شهید بود که منجر به تغییر نام تالار چهار سوی فعلی به تالار شهید قشقایی شد.

داوود دانشور، کارگردان تئاتر و یکی از همکلاس های شهید قشقایی، درباره  وی  چنین گفت: ما همگی دانشجویان دانشگاه هنرهای دراماتیک و از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه نیز بودیم ، اما حسین قشقایی با گرایش مذهبی ، روحیه مبارزه جویی و تفکرات خاصی که داشت ، از جمله فعال ترین اعضای انجمن بود. او دوستدار طبقه  پایین و کارگر بود و بسیاری از همراهان و دوستان او نیز کارگران ساده، خیاط و... بودند که با او در اجراها همکاری می کردند.

وی ادامه داد:  او به دلیل روحیه خاصی که داشت ، شرایط تئاتری آن زمان را نمی پسندید و همواره معتقد بود که وابستگی هایی در این حوزه وجود دارد، پس بیشتر دوست داشت در حوزه فکری خودش کار کند. به همین دلیل هم نمایشنامه "استثنا و قاعده" را که آن زمان ممنوع بود ، به روی صحنه برد و به عنوانپایان نامه ها هم کار کرد.

وی اضافه کرد: حتی بعداز اجرای آن نمایش، رییس وقت دانشکده  که آن زمان دکتر فروغ بود، به اجرای آن اعتراض کرد.

دانشور با اشاره به فعالیت های زیاد شهید قشقایی ، گفت : نقد تئاتر، نوشتن مقاله، گفتگوهای دوستانه و جلسات مختلفی که در طول سال تشکیل می داد، از جمله فعالیتهای او بود. ولی نوشتن نمایشنامه که مهمترین آن نیز"حروفیه" بود، عمده فعالیت وی بود، در آن زمان کلاس های آموزشی تئاتر را در محدود مهرآباد تشکیل می داد و حتی در دوران سربازی هم فعالیت تئاتری داشت. از طرفی در " آیت فیلم" که آن زمان تحت سرپرستی آیت الله بهشتی بود، نیز فعالیت فرهنگی مذهبی انجام می داد.

تاجبخش فناییان، کارگردان تئاتر و یکی دیگر از هم دوره های شهید قشقایی با اشاره به فعالیت های انقلابی گفت: در همان اواخر پیروزی ، در روزی که استاد نجات الهی به شهادت رسید،هنگام کمک به سه نفر که تیر خورده بودند، تیر می خورد و شهید می شود وسپس با زحمت زیاد اعضای انجمن اسلامی و با کارگردانی داوود دانشور، نمایشنامه "حروفیه" او تکمیل شده و به عنوان اولین کاری که روی صحنه تئاتر آمد، در تالار چهارسو اجرا گردید.

وی ادامه داد: به پاس خلق و خو و حرکت های مثبت او تصمیم گرفتیم تا همان سالن را به نام قشقایی بگذاریم.  پس  به مسوول تئاتر شهر که آن زمان مهندس حجت بود، پیشنهاد تغییر نام را دادیم و البته بعد دو یا سه سال دیگر، چهارسو را به نام اول خود تغییر دادیم و سالن جدیدی را که ساخته شده بود. به نام قشقایی تغییر نام دادیم.

محمود فرهنگ نیز، که یکی دیگر از هم دوره های شهید قشقایی و از جمله افرادی است که در نمایش "نهضت حروفیه" بازی کرده بود،  در ادامه گفت : این نمایش به نوعی اولین تئاتری بود که بعد از انقلاب در ایران اجرا شد و حتی گروه "آیین" به سرپرستی داوود دانشور هم شاید به همان ایده راه اندازی شد.