راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 3697
  • چهارشنبه 3/12/1390
  • تاريخ :

کارگردانی بدون خط قرمز


چند روز قبل خبری را بر روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه های  دیجیتال مشاهده کردم که تعجب و حیرت مرا برانگیخت. خبر در خصوص اظهارنظر یکی از اهالی سینما و تلویزیون کشورمان بود که در میان بینندگان و مخاطبان خود، از جایگاه خوبی برخوردار است.


رضا عطاران

مسأله اینچنین منعکس شده بود که رضا عطاران کارگردان فیلمهای کمدی و طنز در جلسه نقد و بررسی فیلم خود در برج میلاد در پاسخ به پرسشی گفته بود: "من آدم رکیکی هستم و به سینمای سخیف تعلق دارم."

وی ادامه داد: "من آدم رکیکی هستم و تغییر هم نمی کنم. از نظر من خیلی از مواردی که شما به عنوان شوخی رکیک ازش یاد می کنید، مسایلی است که در تمام زندگی شما در جریان است. هیچ کدام از اینها مثل فحش دادن ومسائل جنسی، مواردی نیست که نخواهیم از آن صحبت کنیم.هرچند که باید بگویم نگران نباشید من متعلق به سینمای سخیف هستم."

فارغ از اینکه این جملات در چه شرایط و موقعیتی بر زبان آقای عطاران جاری شده و اینکه این گفتار هم همچون فیلمها و مجموعه های تلویزیونی ایشان طنزآمیز بوده است یا خیر، برای روشن شدن اذهان افرادی که همچون من که دچار بهت و تحیر شده اند سطوری را تقدیم می نمایم.

هنر یک ابزار بسیار مهم جهت تربیت، فرهنگ سازی و ایجاد رشد و تعالی در جامعه است. شاید هیچ ابزاری همچون هنر تا این حدّ توان ساختارسازی اجتماعی و ایجاد فرهنگ در جامعه را نداشته باشد.

به هنر نباید به عنوان انتهای مسیر و صرفاً هدف و مقصد نگاه کرد. هنر ابزاری است برای ایجاد کمال و تعالی در بین انسانها و جامعه انسانی.

در میان انواع هنرهای مطرح و شناخته شده، آنچه در دهه های اخیر از جایگاه ویژه تری برخوردار بوده، هنر سینما می باشد که هم به لحاظ جنس آن و هم به جهت جهان شمولیِ آن ،از اقبال روزافزونی برخوردار بوده است.

هرچند در سینمای غرب عمدتاً با مفاهیمی همچون روابط جنسی، هیجانات کاذب، خشونت و ... مواجه هستیم و بازار سینما به عنوان یک بازار پرمشتری و پردرآمد شناخته شده است و حرف اول را در آن فروش و گیشه می زند (به هر شکل و به هر قیمت) ،اما ادعای ما به عنوان یک کشور اسلامی و حکومت دینی انتقال ارزشها و نوسازی و بازسازی فرهنگی و اجتماعی از طریق سینما می باشد.

اینکه تا چه میزان در این زمینه موفق بوده ایم و تا چه حدّ توانسته ایم از ظرفیتهایمان استفاده نماییم،محل کلام اینجانب نیست و قضاوت را به خوانندگان و کاربران عزیز می سپارم. اما شنیدن چنین عباراتی آن هم از کسی که از طریق رسانه ملی نظام اسلامی به بینندگان معرفی شده است و هر چه دارد را مدیون همین حکومت می باشد تعجب برانگیز می باشد.

سینمای اسلامی و اخلاقی یکی از دغدغه های بنیانگذار جمهوری اسلامی و همچنین رهبر معظم انقلاب بوده و هست.

"اگر یک کارگردان با نیت خدایی فیلمی را ارائه دهد که موجب تقویت ایمان، افزایش انضباط اجتماعی و احساس مسؤولیت شود، اجر الهی را نیز کسب خواهد کرد."

رهبر انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران اصلاحات خطاب به آنها فرموده بودند:

  "چرا باید خجالت بکشیم از اینکه سینما و تئاتر را اسلامی کنیم؟ چرا اعلان نمی کنند صریحاً که ما می خواهیم سینمایمان را اسلامی کنیم؟ سینمای اسلامی یعنی چه؟ یعنی اینکه ما می خواهیم این قالب،این هنر که از دیگران هم گرفتیم محتوای آن را اسلامی کنیم. از قالب آن هر چیزی که با اسلام منافات دارد را می خواهیم حذف کنیم.

  چرا تصریح نمی شود به اینکه ما می خواهیم کارگردان مسلمان، فیلم نامه نویس مسلمان، بازیگر مسلمان درست کنیم؛چرا این تصریح نمی شود؟!"

رهبر معظم انقلاب در جایی دیگر می فرمایند:

 "اگر یک کارگردان با نیت خدایی فیلمی را ارائه دهد که موجب تقویت ایمان، افزایش انضباط اجتماعی و احساس مسؤولیت شود، اجر الهی را نیز کسب خواهد کرد."

به نظر می رسد سینمایی که پس از انقلاب در پی آن بودیم سینمایی است با مختصات فوق. سینمایی که اخلاق مداری و آداب در آن حرف اول را بزند.

سینمایی که هم محتوای آن و هم عوامل آن نماد و نمود دینداری و اخلاق باشند.

با کمال تأسف باید گفت امروزه با چنین سینمایی فاصله ی بسیار زیادی داریم و افسوس و صدافسوس که نه تنها قله های اخلاق و معنویت را نتوانستیم فتح کنیم بلکه با افتخار و غرور خود را سخیف و رکیک و غیرقابل تغییر معرفی می کنیم!!

هر روز مسأله ای دلسوزان عرصه ی فرهنگ و هنر را می آزارد. یک روز از شنیدن کلام نسنجیده کارگردان پیش کسوت سینما مبنی بر فاحشه خانه بودن سینمای ایران می رنجیم و یک روز از سخن بی معنی و نااستوار رضا عطاران.

سینمای ما با اخلاق و معنویت فاصله ای بس طولانی دارد که باید همه ی ارکان آن با همدلی و همت به سوی اثرگذارتر کردن و اخلاقی تر شدن آن پیش بروند.

برای آقای عطاران این حق را محفوظ می دانیم که در صورت نیاز از مواضع خود در سایت تبیان دفاع و یا از اظهارات خود رفع ابهام نمایند.

 

علیرضا  مهدوی شاهرودی

بخش سینماو تلویزیون تبیان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
مجتبی فتوحی
در شرایطی که یک کارگردان مورد نقد و انتقاد همه جانبه قرار می گیره ، برای کارش مشکل ایجاد بشه و خیلی مسائل اون رو تحت فشار قرار بده ، عکس العملش چیزی شبیه خودزنی میشه...
به عقیده من رضا عطاران یک کارگردان فوق العاده و حتی بی بدیل در عرصه فیلم های طنز و اجتماعیه...ولی به دلیل مسائل و برخورد های دفعی که بخصوص بعد از سال 88 باهاش شد در یک مصاحبه اینطور خودزنی می کنه تا اعتراضش رو نسبت به قضاوت ها و رفتارها اعلام کنه...
این نظر منه ، و این رو هم اضافه کنم که شما متأسفانه با فرمایشات حضرت آقا دارید عکس اصلی که خود مقام معظم رهبری فرمودند یعنی جذب حداکثری و دفع حداقلی عمل می کنید...چه لزومی داره که با نقدی با این شکل و شمایل آقای عطاران رو مقابل حرف رهبری قرار بدید؟...در شرایط کنونی کار شما رو هم درست نمی بینم...
یا حق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 7/12/1390 - 0:20
namaryam
بازم متاسفم برای خبرنگاران که دوست دارند برای پر شدن صفحشون هر چیزی بنویسن من خودم خبرنگارم اون شب تو برج میلاد اقای عطاران درباره ی فیلم خوابم میاد صحبت میکردند که بازم مثل همیشون و با زبون طنز گونشون این مطلب رو بیان کردند .......... چرا عادت کردیم از کاه کوه بسازیم /
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 5/12/1390 - 7:37
پژمان 0098
حذف مدیری بس نبود... واقعا متاسفم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/12/1390 - 16:37
amirhla
خدا خیرتا دهد که انتقاد میکنید حرف ماکه تاثیری ندار اینا خیلی دارن شورشو در میارن مثلا ما اسلام داریم یک انقلاب اسلامی داریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/12/1390 - 11:13
دوستدار عقل
کسی که می گه به مردم چیکار دارید مردم عقل دارن... مردم دوسش دارن شما چیکار دارید... شما نگاه نکنید...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 4/12/1390 - 6:47
ناشناس
یکی از هدایای خداوند به مومن خنده هستش.
کافر باید گریه کنه.

حالا شما میخوایید خنده رو از ما بگیرید.
مهران مدیری به او باحالی فیلم میساخت اونوقت...

تبیان به کارگرداناتون بگید اگه میتونن یه فیلم مثل شب های برره بسازن. عمرا بتونن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 23:56
ناشناس
این رفتارها از هر کسی بروز کنه جای بهت و حیرت نداره بلکه دوری نویسنده مطلب از واقعیاتی است که در جامعه هست و کسی نمیخواهد آنها را ببیند و میخواهن با شعار های مذهبی کم کاری های خود را پنهان کنند جای بهت و حیرت دارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 23:38
ن
عطاران به اینجور حرفهای بعضیها اهمیت نمیده ، چون مردم دوستش دارن !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 23:2
shadan_71
گفت من ادم رکیکی هستم اما بقیشو با این جزئیات فک کنم یک کلاغ 40 کلاغ شده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 22:47
regenbogen
آقای عطاران تنها طنزپردازی بود که واقعیت زندگی آدمها رو بدون تیپ سازی و ساختن شخصیت های مسخره به تصویر میکشید... متاسفم که بعد مجموعه ی بزنگاه از تلویزیون حذفش کردن و واقعا افسوس که همین حضور کم رو هم میخواین بگیرین... حق دفاع و رفع ابهام؟! حرفهای ایشون رو قشر پایین جامعه بدون ابهام متوجه میشن چون ایشون یه عمر حرف این قشر رو بدون ابهام توی تلویزیون زد...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 22:45
ناشناس
شورشو درآوردید! برید به مسائلی گیر بدید كه مشكلات اساسی جامعه اند! كه اتفاقا" خیلی راحت و سرسری از كنارش میگذرید، ولی درمقابل میشینید جای دیگه از كاه كوه میسازید!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 21:43
Ariya36742
عطارانو دوس داریم اجازه هم نمیدیم هر کی که احساس می کنه قلم قشنگی هم داره علیهش هر مطلبی بنویسه روضه خون و سخنران سیاسی و ازین جور چیزا رو کم نداریم امثال عطاران رو کنار بذارید ممنون میشیم ازتون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 20:26
محسن.م
آقای عطارن یا هر هنرمندی دیگر قبل از هنرمند بودن یک انسان هستند و انسان مخلوق زیبای پروردگار است این که چنین مخلوقی ادعا کند من موجود سخیفی هستم کار صحیحی نیست این اولا
ثانیا خنداندن مردم به هر قیمتی شده واگرچه با مسخره کردن دیگران در دنیای واقعی ارزش ها ارزشی ندارد این ثانیا
به نظر من هم ایشان طنز پرداز خوبی است ولی این دلیل نمی شود که کار خطایش را به خاطر این که میخواهیم شاد باشیم و او ما را بخنداند نادیده بگیریم ما راضی هستیم برای شاد ماندن خودمان حرفی نزنیم که ایشان ناراحت شود به نظر من این خودخواهی است چون ما در اصل راضی هستیم به این که ایشان برای خندان ما دچار انحطاط اخلاقی بشه واقعا اگر دلمان برای او میتپد باید خطایش را گفت تا به مسیر درست برگردد این هم سوما مخلص همه برو بچ هم هستیم این چهارما.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 19:44
شایان
واقعا متاسفم برای شما هایی که می خواهید سخیف نباشید و واقعیت ها رو کنار بگذارید و فقط چیزایی که دوست دارید ببینید... رضا عطاران مرد بزرگ و با هوشی هست و منظورش از این حرف ها این بود که همه سخیف هستیم و این چیزا توی زندگی روزمره هست و واقعیت داره و سینما باید حقیقت داشته باشه...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 18:40
میلاددوباره
ما درجامعه ای زندگی میکنیم که انتقادکردن بسیار راحت تر از پیشنهاد کردن است.....
در جامعه ای که تخریب بسیار زیادتر از ساختن میباشد....
آیا زمانی که مولانا در حال سرودن اشعار دیوان خود در دفتر پنجم بود (برای توضیح :دردفتر پنچم دیوان اشعار مولوی از الفاظ وکنایه های بسیار سطح پایین و سخیف استفاده شده است )از ارزشهای اخلاقی وعرفانی مولوی کم شده است.......
یا در کشکول عبید زاکانی نیز به همچنین....
وشاعران ونویسندگان دیگری چه ایرانی چه خارجی مثل برنارد شاو
هر نویسنده طنازی به فراخور زمانه خودش مشکلات اجتماعی را به زبانی بیان میکند که علاوه برانسانهای فهیم وخردمند انسانهای فاقد خصایص خوب نیز قادر به درک آن باشند به امید گرفتن عبرت ودرس ازاینگونه مطالب.....
به قول شاعر: ادب ازکه آموختی از بی ادبان .......
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 17:47
منطقي باش
سلام
من از فیلم های آقای عطاران خوشم میاد اما ،
"از آدم بی ادب كه نمیدونه كجا چه حرفی بزنه كجا چه حركتی را انجام بده . . . "

یا علی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 17:44
alireza969
سلام
واقعا برای سینما و جامعه هنرمندان متاسفم که در حال ترویج بی بندوباری و تجمل گرایی هست.
شما کدام سریال تلویزیون رو دیدین که متاسفانه درحال رواج تجمل گرایی نباشن یا اونایی هم که زندگی فقیرانه را نشون میدن همش مبالغه است.
متاسفانه تو برنامه های طنز یه مهران مدیری با یه رضاعطاران خوب بود اونارو هم چنان فشار اوردن بهشون که زدن به جاده خاکی.
چو خشت اول معمار نهد کج ....
رضا دوست دارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 17:40
MAJIDASADI
من اصلا از آقای عطاران انتظار نداشتم من ارادت خاصی خدمت ایشان داشتم ولی چنین انتظاری رونداشتم كه........خدا عاقبت همه مارو ختم به خیر كنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 17:27
sunflowerr
با سلام به نظر من بهتر بود سخنان خبرنگار را نیز می نوشتید تا بهتر بتوان قضاوت کرد. انتخاب چند جمله از میان چندین جمله ای که رد و بدل شده است، ممکن است منجر به سوء تفاهم شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 17:7
س م
ما که فیلمشو ندیدیم ولی همین آقا با این حرفش و آن خانم آن طرف دنیا با آن عمل غیر قابل توجیهش نشان دادند آن کارگردان پیشکسوتی که شما تبیانی ها با تابلوی سایت فرهنگی و اسلامی مورد تاخت قرارش می دهید و چهره اش را خراب می کنید، کاملاً راست گفته ، بالاخره هر چی باشه توی این قشر خون دل خورده و مونده و کار کرده اما سالم مونده اما شما تبیان چه؟ چقدر دلتان برای اخلاق در هنر سوخته؟ لابد می گید اگه دلم نمی سوخت این مقاله رو نمی نوشتم اما باید گفت اینا همه ظاهریه وقتی به کارگردانی که در وضعیتی قابل تامل زندگی کرده ولی خودشو پاک نگه داشته. (در ضمن هر چی آدم مشکل دار و یا مدافع مشکل داری بود به ایشان پرید) احتمالاً شما هم...!!!!! خوب اینا رو هم که می نویسید برای موجه نشون دادن خودتونه دیگه نه؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 16:38
reza
این شادی رو هم میخواید بگیرید از مردم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 15:10
ناشناس
موافق کنار گذاشتن افرادی مثل عطاران نیستم . حذف مهران مدیری کافی نبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 14:51
زهرا
منکه فیلمای عطارانو دوست دارم و می دونم وقتی اون تو یه فیلمی هست وقت شادیه. این شادی رو هم از مردم بگیرید و یه روضه ای فیلم قتل و غارتی چیزی بذارید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 14:25
samira danandeh
اقای عطاران یکی ازبهترین کارگردان ماست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 14:20
ناشناس
من در اون جمع خبرنگاران بودن، خبرنگاری که سوال کرده بود، خواست حال عطاران رو بگیره و نیش زد که شما سخیفید.. عطاران چی جواب می داد؟ می گفت: من سخیف نیستم.. اتفاقا حالشو گرفت و گفت من سخیفم!!!! و خبرنگار بی ادب رو سنگ رو یخ کرد! شما هم زود بر مسند قضاوت ننشینید.. اما سلحشور حرفی زده و تازه می گه خوب گفتم.. در مورد اون یه چیزی بنویسید........... مشکل ما امثال سلحشورن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 13:34
حمید
باسلام وتشکر از اینکه درباره معضلات جامعه نگرانید. اولا در مورد حرفهای آقای عطاران نباید یکطرفه به قاضی رفت و باید دید کسی که این حرفهای آقای عطاران را منعکس کرده، نیت مغرضانه داشته یا نه. ثانیا در این سالهای اخیر که سینمای کمدی ما کلا به سمت مبتذلیات رفته است و هیچ ربطی به آقای عطاران ندارد. سوم در این بهبوهه ذکرشده کنار زدن طنزپردازانی ازقبیل آقای مهران مدیری از این عرصه (شاید به قصد انحصار طلبی گروهی از افراد) می تواند ضربه بزرگی به این طنز دست وپاشکسته کنونی وارد نماید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 12:49
ناشناس
خیلی ممنون مطلبتون خیلی خوب بود. به نظرمن نبایدبه همچین کارگردان هایی رو بدن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 12:2
محسن عبدالهی
سلام اقای سلحشور اگر سینما وضعش خرابه . پس چرا شما مصلح نیستید / به عمل کار بر اید ز سخن دانی نیست .......
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 11:38
ناشناس
به نظرم عطاران در یک جمع سینمایی برای جواب دادن به انتقادات خبرنگاری همین جوری یه چیزی گفت.. نباید جدی گرفت. حرف جدی رو سلحشور زد و هنوز روی حرفش وایساده!!! تهمت زنی سلحشور رو جدی بگیرید که ادعای سینمای اسلامی داره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 10:30
ناشناس
خوب بود.موافقم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/12/1390 - 10:12