تبیان، دستیار زندگی
این سمفونی آخرین ساخته مجید انتظامی است كه از 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با همت بنیاد رودكی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد شهید توسط اركستر سمفونیك تهران به رهبری مجید انتظامی و گروه كر مركز موسیقی به رهبری رازمیك اوهانیان، حماسه 8 سال دفاع مقدس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال از اجرای سمفونی مقاومت

مجید انتظامی

از اجرای سمفونی مقاومت در 4 شب اجرا حدود 3500 نفر دیدن كردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودكی، علاوه بر تكمیل ظرفیت تالار وحدت كه حدود 700 صندلی است، عده‌ای نیز به‌صورت ایستاده در بالكن‌ها و طبقه همكف در تالار حضور داشتند.

در اجرای چهارم، این برنامه به‌صورت زنده از طریق ویدئو پروژكتور در سالن انتظار تالار وحدت پخش شد.این سمفونی آخرین ساخته مجید انتظامی است كه از 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با همت بنیاد رودكی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد شهید توسط اركستر سمفونیك تهران به رهبری مجید انتظامی و گروه كر مركز موسیقی به رهبری رازمیك اوهانیان، حماسه 8 سال دفاع مقدس را دوباره در یادها زنده كرد.

نخستین شب اجرای این سمفونی مصادف بود با درگذشت پرویز مشكاتیان، آهنگساز و نوازنده سنتور. مجید انتظامی اجرا را با یاد این هنرمند آغاز كرد و از حاضران خواست كه به احترم هنرمندی كه در تمام عمرش تلاش كرد تا چراغ موسیقی را روشن نگه دارد یك دقیقه سكوت كنند.

در چند سال اخیر ساخته‌های مجید انتظامی با دیدار بزرگان هنر و البته سیاست پیوند خورده است. این قاعده در این اجرا هم مستثنی نبود.محمد حسینی، نخستین بار پس از تصدی در جایگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای این سمفونی آمد.

او به تماشای این كنسرت نشست و در گفت‌وگو با فارس علاوه بر ارزشمند خواندن این سمفونی و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس اعلام كرد كه در آینده از ساخت موسیقی‌های فاخر حمایت خواهد شد.

وزیر ارشاد اعلام كرد كه امیدوار است در آینده شاهد ساخت سمفونی‌ها و برنامه‌هایی از این دست باشد و این نوید را داد كه در آینده بی‌مهری‌ها نسبت به هنر و هنرمند وجود نخواهد داشت. او در ادامه گفت:«با رویكرد كنونی، آثاری كه متناسب با فرهنگ و مقتضیات جامعه ما ارائه می‌شود مورد حمایت خواهند بود.

این سمفونی آخرین ساخته مجید انتظامی است كه از 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با همت بنیاد رودكی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد شهید توسط اركستر سمفونیك تهران به رهبری مجید انتظامی و گروه كر مركز موسیقی به رهبری رازمیك اوهانیان، حماسه 8 سال دفاع مقدس را دوباره در یادها زنده كرد.

تمام سعی ما بر این است كه آثار موسیقایی تولید شده از جهت كمی و كیفی شرایط بهتری داشته و قابل ارائه در سطح جهان باشند.»

سازنده سوئیت سمفونی‌ «این فصل را با من بخوان» فرصت دیدار وزیر ارشاد را مغتنم شمرد و از وی خواست كه به وضع موسیقی رسیدگی كند.

او با اشاره به وضعیت موسیقی در این 30 سال، نبود بودجه مخصوص اركستر، وضعیت اعضای اركستر و نداشتن سالن مخصوص موسیقی را از مهم‌ترین مشكلات این عرصه خواند و اضافه كرد: «برای جمهوری اسلامی خوب نیست كه موسیقی‌اش را خارج از كشور ضبط كنیم.چرا باید سرود ملی جمهوری اسلامی در آلمان ضبط شود؟»

محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بابك رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی و محمد علی خبری مدیركل دفتر موسیقی ارشاد، دیگر مسئولانی بودند كه از این كنسرت دیدن كردند.

گرچه حضور این افراد در كنسرت‌های موسیقی به‌دلیل نوع كارشان عادی است، اما در شب چهارم، تالار وحدت میزبان وزیر پیشین فرهنگ وارشاد اسلامی بود؛ وزیری كه اهالی موسیقی بیشترین انتقادها را به دوره او داشتند. در همین شب بیژن نوباوه، نماینده اصولگرای مجلس هم حضور داشت.

این دو نفر كه با خانواده‌های خود به تماشای این اجرا نشستند بعد از پایان كنسرت به پشت صحنه رفتند و با مجید انتظامی و گروه اركستر صحبت كردند. وزیر سابق ارشاد هم این كار را موسیقی فاخر خواند و خروجی كار را ارزشمند دانست.

او در ادامه به نكته مهمی اشاره كرد و گفت: « امیدوارم فرصتی داده شود به مردم شهرستان‌ها كه آنها هم از این اثر ارزشمند استفاده كنند. باید از بنیاد شهید سپاسگزاری كنیم كه با سرمایه‌گذاری روی كارهای ارزشمند در كنار وزارت ارشاد و معاونت هنری به این مقوله توسعه می‌بخشد و خدا را بابت این همه آمادگی، استعداد و روحیه و خدمت بزرگ به حوزه فرهنگ كشور شاكریم.»

سمفونی مقاومت به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران و با حمایت و همكاری معاونت هنری ارشاد و انجمن موسیقی، توسط مجید انتظامی ساخته شده است و احتمال تمدید آن وجود دارد.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی