تبیان، دستیار زندگی
جشنواره ونیز كه در دوره‌های اخیر با نمایش فیلم‌های چالش‌برانگیز به‌دنبال جنجال آفرینی رفته، این بار خود موضوع جنجالی گسترده شده است. باید دید ابعاد این تحریم چگونه خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرهای جشنواره ونیز زیر سایه تحریم

جشنواره ونیز

در حالی كه گفته می‌شد امسال قرار است جشنواره ونیز رویكرد ویژه‌ای به سینمای ایتالیا داشته باشد

و برای همین فیلم افتتاحیه این دوره «انتخاب باریا» آخرین ساخته جوزپه تورناتوره در نظر گرفته شده بود اما سینماگران ایتالیایی تهدید به تحریم این جشنواره كردند.

به گزارش همشهری ، دلیل این تحریم كاهش حمایت‌های مالی دولت ایتالیا از فعالیت‌های هنری است. اتفاقی كه با اعتراض گسترده هنرمندان این كشور مواجه شده و تحریم جشنواره ونیز احتمالا فقط یكی از جنبه‌های این حركت اعتراض‌آمیز خواهد بود.

جشنواره ونیز كه در دوره‌های اخیر با نمایش فیلم‌های چالش‌برانگیز به‌دنبال جنجال آفرینی رفته، این بار خود موضوع جنجالی گسترده شده است. باید دید ابعاد این تحریم چگونه خواهد بود.

به گزارش رویترز، دولت سیلویو برلوسكنی نخست‌وزیر ایتالیا با كاهش 130 میلیون یورویی (180 میلیون دلاری) بودجه بخش‌های تولید فیلم، خانه‌های اپرا و تولید و اجرای موسیقی، امسال 380 میلیون یورو به این بخش‌ها اختصاص داده و موجی از اعتراض را در میان هنرمندان ایتالیایی برانگیخته است.

صدها نفر از فعالان صنعت فیلمسازی در كشور ایتالیا روز دوشنبه با در دست داشتن بادكنك‌های سیاه با اجتماع مقابل پارلمان این كشور از نمایندگان و دولت خواستند درباره بودجه فعالیت‌های هنری تجدید نظر كند. ماریو مونیچلی فیلمساز نامدار ایتالیایی در این باره گفت: كشوری كه به فرهنگ علاقه ندارد، كشوری است كه به فرهنگسازان هم علاقه نخواهد داشت.

دولت سیلویو برلوسكنی نخست‌وزیر ایتالیا با كاهش 130 میلیون یورویی (180 میلیون دلاری) بودجه بخش‌های تولید فیلم، خانه‌های اپرا و تولید و اجرای موسیقی، امسال 380 میلیون یورو به این بخش‌ها اختصاص داده و موجی از اعتراض را در میان هنرمندان ایتالیایی برانگیخته است.

والتر ولترونی، شهردار پیشین رم، هم در اظهار نظری جالب اعلام كرد بیش از 200 هزار نفر در بخش‌های هنری ایتالیا فعالیت می‌كنند و كاهش بودجه این بخش به بیكاری بخش زیادی از این جمعیت خواهد انجامید.

او گفت: اگر بخش فرهنگ تعطیل شود، گویی كارخانه خودروسازی فیات تعطیل شده است.برخی از فعالان سرشناس صنعت سینمای ایتالیا یكی از راه‌های اعتراض به تصمیم جنجالی دولت را تحریم شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز می‌دانند كه یكی از 3 رویداد برتر سینمای جهان در كنار كن و برلین است.

این در حالی است كه برخی گمانه‌‌زنی‌ها از حضور پررنگ و گسترده فیلم‌های آمریكایی و حضور احتمالی 2 تا 3 فیلم از سینمای آسیا در این دوره حكایت دارد.

جشنواره فیلم ونیز امسال روز دوم سپتامبر(چهارشنبه 11شهریور) با نمایش آخرین فیلم تورناتوره ایتالیایی آغاز می‌شود و ماركو مولر مدیر هنری ونیز تا اواخر ماه جاری میلادی اسامی برخی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد معتبر سینمایی را اعلام می‌كند.

نكته جالب درباره ونیز 2009 اینكه احتمال دارد نسخه انگلیسی‌زبان «همه خوبند» تورناتوره به كارگردانی كرك جونز در این دوره به نمایش درآید. در نسخه ایتالیایی مارچلو ماسترویانی نقش اصلی را بازی كرده و در فیلم جونز رابرت دنیرو نقش اصلی را بر عهده دارد. كیت بكینسل و درو باریمور دیگر بازیگران همه خوبند تولید مشترك ایتالیا و آمریكا هستند.

برادران كوئن كه فیلمسازان محبوب جشنواره ونیز هستند، امسال احتمالا با كمدی «یك مرد جدی» پا به لیدو می‌گذارند. استیون سودربرگ دیگر چهره‌ای است كه به‌نظر می‌رسد با «خبرچین» با بازی مت دیمن در ونیز حضور داشته باشد و جورج كلونی«بالا در آسمان» جیسن ریتمن را در این جشنواره مهم، خواهد داشت.

برادران كوئن كه فیلمسازان محبوب جشنواره ونیز هستند، امسال احتمالا با كمدی «یك مرد جدی» پا به لیدو می‌گذارند. استیون سودربرگ دیگر چهره‌ای است كه به‌نظر می‌رسد با «خبرچین» با بازی مت دیمن در ونیز حضور داشته باشد و جورج كلونی«بالا در آسمان» جیسن ریتمن را در این جشنواره مهم، خواهد داشت.

تاد سولوندز با كمدی «زندگی در دوران جنگ»، هیلاری سوانك با «آملیا» به كارگردانی میرا نایر در نقش آملیا ارهارت، ریچارد گیر و كریستوفر اكلستن با فیلم وحشتناك «جعبه» به كارگردانی ریچارد كلی و كامرون دیاز و جیمز مارسدن با «یك مرد تنها»، نخستین تجربه كارگردانی تام فورد دیگر نمایندگان احتمالی سینمای آمریكا در بخش مسابقه ونیز 66 هستند.

اما سینمای آسیا كه حضوری گسترده و چشمگیر در شصت و دومین دوره جشنواره فیلم كن داشت، به‌نظر می‌رسد در این دوره جشنواره ونیز حداكثر 3نماینده داشته باشد. درام حماسی «جنگجو و گرگ» با بازی مگی كیو به مذاق مدیر ونیز خوش آمده و «مثل یك رویا» ساخته كلارا لو و «شاهزاده اشك‌ها» هم دیگر نمایندگان آسیا در لیدو خواهند بود.

سینمای فرانسه ـ همان‌طور كه پیش‌تر اعلام شده بود ـ امسال یك نماینده قطعی در ونیز دارد و آن كسی نیست جز ژاك ریوت 81 ساله كه نخستین حضور خود را در ونیز با «36 نما از قله سن لو» جشن می‌گیرد. برونو دومون، سیلون شومه، ژاكو ون دورمل، سدریك كان، پاتریس شرو و كلر دنس با «مواد سفید» با بازی ایزابل هوپر دیگر نمایندگان احتمالی فرانسه در ایتالیا هستند.

«درمان‌ناپذیر» دنیس تانوویچ، «اوندین» نیل جردن، انیمیشن «آقای فوكس شگفت‌انگیز» به كارگردانی وس اندرسن با صدای بیل مورای، جورج كلونی و مریل استریپ، «پرنسس و قورباغه» استودیو دیسنی و... دیگر فیلم‌هایی هستند كه احتمال حضور و نمایش آنها در بخش مسابقه جشنواره ونیز وجود دارد.

علاقه‌مندان سینمای دنیا برای دانستن قطعی نام فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز باید تا روز 30 ژوئیه (8مرداد) منتظر بمانند تا در نشست خبری ماركو مولر اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه و رقبای شیر طلایی ونیز معرفی شوند. اگر مدیر هنری ونیز بتواند نیمی از فیلم‌های این فهرست را در این دوره به نمایش بگذارد، كاری بزرگ كرده است.

ریاست هیات داوران شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز را آنگ لی فیلمساز تایوانی برنده اسكار بر عهده دارد كه 2بار در 2005 و 2007 برنده شیر طلایی شده است. پارسال شیر طلایی به «كشتی‌گیر» دارن آرونوفسكی با بازی میكی رورك در نقش اصلی رسید.

تنظیم برای تبیان : مسعود رضا عجمی