تبیان، دستیار زندگی
انتصاب جواد شمقدری به عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همان آغاز راه بازتاب نسبتا وسیعی در میان اهالی سینما داشت بطوری که می توان آن را به عنوان فرش قرمز صنعت سینما، بویژه سینمای دفاع مقدس، زیرپای آقای معاون تعبیر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمقدری و انتظارات سینماگران ایران

شمقدری

انتصاب جواد شمقدری به عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همان آغاز راه بازتاب نسبتا وسیعی در میان اهالی سینما داشت بطوری که می توان آن را به عنوان فرش قرمز صنعت سینما، بویژه سینمای دفاع مقدس، زیرپای آقای معاون تعبیر کرد.

به گزارش ایرنا ، شمقدری که پیش از این تجربه مشاور در امور هنری رییس جمهوری را در چهارسال گذشته در کارنامه اش دارد، دارای سابقه روشنی در عرصه سینما و فیلم سازی است.

شاید به دلیل همین تجربیات و سوابق است که از همان اولین باری که نام او به عنوان معاون مطرح شد، انتظارات ویژه ای از او در صنعت سینما شکل گرفت.

از جمله این انتظارات که شمقدری حتما به آن توجه خواهد کرد، ایجاد همگرایی در این حوزه است که اهالی آن، طیف ها و سلیقه های متنوعی را شامل می شود.

"محمد تقی فهیم" سردبیر سینما رسانه ضمن استقبال از این انتخاب وزیر ارشاد دولت دهم، معتقد است: شمقدری در میان دوستان و مخالفانش به عنوان هنرمندی با اخلاق و دارای روحیه انسانی شناخته می شود.

فهیم می گوید، وجود چنین روحیه ای در شمقدری ، امتیازی است که او با اتکا به آن می تواند نظر رییس جمهوری در ایجاد همگرایی در عرصه سینمای کشور را تامین کرده و همچنین به او در تعامل با سلیقه های دیگر کمک کند.

"مهدی کریمی" تهیه کننده سینما نیز مهمترین وظیفه شمقدری را ایجاد وحدت وهمدلی در میان سینماگران می داند و می گوید : نخستین گام شمقدری می بایست رفع اختلافات و ایجاد محیط دوستانه در این حوزه باشد.

انتصاب جواد شمقدری به عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همان آغاز راه بازتاب نسبتا وسیعی در میان اهالی سینما داشت بطوری که می توان آن را به عنوان فرش قرمز صنعت سینما، بویژه سینمای دفاع مقدس، زیرپای آقای معاون تعبیر کرد.

از دیگر توقعات بجا در این حوزه از هنر، تصمیم گیری و سیاست گذاری ها بدور از اعمال سلایق شخصی است ؛ بطوری که مهدی کریمی اعتقاد دارد : معاون امور سینمایی می تواند به دور از اعمال سلیقه شخصی و تبعیض قائل نشدن ، شرایط مناسبی در حوزه سینما ایجاد کند که بدور از جنجال موجبات تعالی سینمای ایران را فراهم کند.

"امیر حسین شریفی" دیگر تهیه کننده سینمای کشور نیز با انتقاد از مسوولان قبلی این حوزه، معتقد است شمقدری می بایست با تمام گروههای سینمایی با گرایش های مختلف تعامل مناسب برقرار کرده و از عملکرد سیلقه ای پرهیز کند.

شریفی می گوید : سینماگران ایرانی ، با هر جهت گیری که داشته باشند، طی سالهای گذشته تلاشی گسترده داشته و نقش اساسی در این عرصه ایفا کرده اند.

مهدی کریمی هم ابراز امیدواری می کند که با حضور شمقدری در معاونت امور سینمایی ، تنها نظرات یک گروه خاص بر سینما غالب نشود که این امر از جذابیت های سینما خواهد کاست و حیات آن را به خطر خواهد انداخت.

اما در این میان، شمقدری که خود از فیلم سازان حوزه دفاع مقدس می باشد، یک توقع مهمتر هم در میان همکارانش ایجاد کرده و آن رونق بخشی به سینمای دفاع مقدس است.

اکنون چند سالی است که از آثار و شاهکارهای این گونه (ژانر) سینمایی خبر چندانی نیست. آژانس شیشه ای تکرار نمی شود ، سفر به چزابه و از کرخه تا راینی تولید نشد و حتی در کلاس دیده بان که فیلمی متعلق به زمان خود بود، اثری ساخته نشد.

نخستین گام شمقدری می بایست رفع اختلافات و ایجاد محیط دوستانه در این حوزه باشد.

البته ، دو قلوهای اخراجی ها کار مسعود ده نمکی کارگردان تازه کار سینمای کشور که رکورد فروش را در سینمای ایران شکسته است نیز فیلمی که انتظارات از این حوزه را برآورده سازد، تلقی نشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر هنرمندان، به آسیب شناسی آثار هنری در حوزه دفاع مقدس پرداختند و اینگونه فرمودند که "اشکال در مضمون و محتوا نیست، اشکال در ساخت است، در قالب است، در کیفیت است، در مایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى کمِ هنرى است که به خرج داده می شود و در یک اثر به کار می رود و طبعاً طالب پیدا نمی کند..."

بنابراین شمقدری، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص هنر و ادبیات جنگ و دفاع مقدس، مسوولیت سنگین تری را باید بر دوش خود تعریف کند.

نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهالی هنر کشور را به آن توجه دادند، مساله حضور در عرصه های بین المللی و جستجوی مخاطبینی خارج از مرزهای جغرافیایی کشور است که بی شک این محور نیز می بایست از هم اکنون در دستور کار آقای معاون قرار گرفته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: یکى از نقصهاى کار ما هم البته این است که ما آثارمان امکان انعکاس بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللى، کمتر پیدا کرد. البته دلائلى دارد؛ این جشنواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللى، کارهایى را که حقیقتاً راوى خوب و درستى از دفاع مقدس یا از انقلاب یا از ارزشهاى نظام جمهورى اسلامى باشد، مطلقاً به خود راه نمی دهند و دوست ندارند؛ مگر وقتى مجبور باشند یک چیزى را در مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى کار خودشان راه بدهند. سیاست جشنواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللى، سیاست برخلاف و برعکس این است؛ اما بالاخره مستمع به این جشنواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اختصاص ندارد و می توان مستمعینى، طالبانى، خوانندگانى براى کتابها، بینندگانى براى فیلمهاى دفاع مقدس پیدا کرد؛ در صورتى که براى کار و اثر ترجمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى درست و خوبى انجام بگیرد که به نظر من یکى از عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى کار این است.

معاون امور سینمایی می تواند به دور از اعمال سلیقه شخصی و تبعیض قائل نشدن ، شرایط مناسبی در حوزه سینما ایجاد کند که بدور از جنجال موجبات تعالی سینمای ایران را فراهم کند.

همانطور که گفته شد، مسوولیت آقای شمقدری با این تاکیدات مقام معظم رهبری، دوچندان خواهد بود.

امیر حسین شریفی در این خصوص امیدهای زیادی به معاون سینمایی وزیر ارشاد دارد و می گوید ، امیدوار است که با حضور شمقدری شاهد احیای سینمای دفاع مقدس باشیم.

البته سینمای ایران انتظارات و توقعات دیگری هم از آقای معاون دارند که یکی از آنها انتخاب مدیران سینمایی، بویژه در بنیاد فارابی و اداره کل نظارت و ارزشیابی است.

به هرحال، شمقدری پا در عرصه دشواری گذاشته، چرا که سینما محل تجمیع گروههای خاص اجتماعی است که با توجه به قرارداشتن در حوزه هنر، از تنوعات فکری و سلیقه ای و تنوع دیدگاه قابل ملاحظه ای برخوردار است، بطوری که یک سوی این حوزه را طرفداران گیشه و آثار تجاری اشغال کرده اند و در سوی دیگر آن صاحبان اندیشه و تفکر قرار دارند که برای خود نوعی مسوولیت اجتماعی نیز قائل هستند و میان این دو طیف، گروههای مختلفی وجود دارند که هر کدام نگاه خود را به مسایل اجتماعی ، هنر و صحنه های بین المللی دارند.

بنابراین تامین نظرات همه سینماگران و نزدیک کردن نگاه آنان به رویکردهای مدیریتی جدید کار چندان ساده ای نخواهد بود.

به هرحال اکنون این آقای معاون است که در معرض آزمونی حساس قرار گرفته است؛ آزمونی که قدرت مدیریت وی را در نزدیک کردن دیدگاههای متنوع در عرصه سینما با جهت گیری های نظام اسلامی نشان خواهد داد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی