تبیان، دستیار زندگی
برای صنعت سینمای آمریكا و كمپانی‌های فیلمسازی و هنرمندان دست‌اندركار آن، موفقیت یا عدم‌موفقیت كلی یك‌سال سینما، زمانی مشخص می‌شود كه با اكران عمومی فیلم‌ها در 2 ماه آخر سال میلادی روبه‌رو می‌شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین امیدهای گیشه درسال ‌2009

سینمای جهان

برای صنعت سینمای آمریكا و كمپانی‌های فیلمسازی و هنرمندان دست‌اندركار آن، موفقیت یا عدم‌موفقیت كلی یك‌سال سینما، زمانی مشخص می‌شود كه با اكران عمومی فیلم‌ها در 2 ماه آخر سال میلادی روبه‌رو می‌شویم.

به اعتقاد اهل فن و تحلیل‌گران اقتصادی سینما، این 2ماه از اهمیت زیادی برخوردار است. البته فصل تابستان همیشه مهم‌ترین فصل برای اكران عمومی فیلم‌های سینمایی بوده است‌ اما این 2 ماه آخر سال كه با تعطیلات نیز همراه است، اهمیتی همپای فصل تابستان دارد. این فصل مهم سینمایی آخر سال از یك هفته قبل از ایام تعطیلات روز شكرگزاری شروع می‌شود و تا اولین هفته سال جدید میلادی ادامه دارد.

البته در این ایام برخلاف فصل تابستان، تماشاگران كمتر شاهد نمایش عمومی فیلم‌های پرسروصدا، اكشن و كمیك استریپی و ابرقهرمانانه خواهند بود.همانطور كه در ایام كریسمس همه چیز رو به تازه شدن می‌رود، تعطیلات مربوط به آن به صنعت سینما امكان آن را می‌دهد كه تعدادی از فیلم‌های خوب و سرگرم‌ كننده خود را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل، تولید و توزیع‌كنندگان محصولات سینمایی با اشتیاق تمام در رقابت سالم و هیجان‌انگیزی شركت می‌كنند كه در آن، فیلم‌های كمدی، خانوادگی و حتی اكشن خود را روانه پرده سینماها می‌كنند. همه آنها امیدوارند با نزدیك‌شدن به خط پایان سال سینمایی، محصولات‌شان با فروش‌هایی بالا در صدر جدول گیشه فروش و نمایش قرار بگیرند و پایان خوشی را برای یك‌سال تحرك و دوندگی رقم بزنند.

معمولا فیلم‌هایی كه در فصل تعطیلات آخر سال به نمایش در می‌آیند، در دو دسته جداگانه جای می‌گیرند: دسته اول فیلم‌هایی با ظرفیت بالای تجاری و عامه‌پسند هستند كه احتمالا از مضامینی استفاده كرده‌اند كه در ارتباط با همین ایام تعطیلات است.

معمولا فیلم‌هایی كه در فصل تعطیلات آخر سال به نمایش در می‌آیند، در دو دسته جداگانه جای می‌گیرند: دسته اول فیلم‌هایی با ظرفیت بالای تجاری و عامه‌پسند هستند كه احتمالا از مضامینی استفاده كرده‌اند كه در ارتباط با همین ایام تعطیلات است. در نقطه مقابل، دسته دوم فیلم‌هایی را تشكیل می‌دهند كه از آنها به عنوان كارهای جدی و عمیق اسم برده می‌شود. اما این فیلم‌ها هم مثل دسته اول جزو كارهایی هستند كه موردپسند و علاقه تماشاگران قرار می‌گیرند.

تعدادی از فیلم‌های عامه‌پسند و تجاری به قدری دیر در ایام تعطیلات اكران عمومی می‌شوند كه صحبت درباره وضعیت كلی فروش آنها در جدول گیشه نمایش به سال بعد منتقل می‌شود. این فیلم‌ها جزو كارهای دووجهی به حساب می‌آیند كه هم محصول سال جاری میلادی هستند و هم سال جدید میلادی!

اما با توجه به فروش‌های افتتاحیه بالا و عظیم فیلم‌های سینمایی در ماه‌های اخیر، حتی فیلم‌هایی كه در روزهای مربوط به جشن كریسمس اكران عمومی می‌شوند هم می‌توانند در فهرست فیلم‌های سال جاری، مقام ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. در حقیقت، جدول گیشه نمایش سالانه به‌مدد همین فروش‌های بالای افتتاحیه، موفق به ركوردشكنی‌های خوبی می‌شود. وقتی صحبت از موفقیت مالی محصولات سینمایی در سال2009 می‌شود، بلافاصله نام 2 كمپانی برادران وارنر و پارامونت مطرح می‌شود. این دو كمپانی با فیلم‌های موفق خود، در صدر تولیدكنندگان موفق صنعت سینما هستند.

برادران وارنر 20درصد از فروش بازار سینما را در اختیار خود دارد. این موفقیت، ناشی از فروش 6/1میلیارد دلاری محصولات آن در خاك آمریكا و كانادا است. موفقیت فوق در شرایطی نصیب این كمپانی شده كه هنوز یكی از محصولات پرسروصدای آن در سال2009 به نمایش عمومی درنیامده است. منظور نسخه جدید سینمایی «شرلوك هلمز» است كه برای 25دسامبر اكران عمومی خواهد شد. رابرت داونی‌جونیور مرد آهنی سینما در این فیلم به جای كمك‌گرفتن از زور بازو و اكشن‌كاری‌های ریز و درشت، از عقل و هوش‌خود كمك می‌گیرد تا در نقش شرلوك هلمز- كارآگاه نكته‌سنج قدیمی انگلیسی-  به كشف رمز و رازهای درون چند جنایت پیچیده بپردازد. جودلا هم در نقش دكتر واتسن دوست صمیمی هلمز به كمك او می‌آید.

سینمای جهان

كمپانی پارامونت با اختصاص‌دادن 17درصد از فروش گیشه نمایش در سال جاری میلادی، تا به امروز دومین كمپانی تولید و توزیع فیلم‌های سینمایی است. محصولات پارامونت از آغاز سال جاری میلادی تا به حال حدود 3/1میلیارد دلار فروش كرده‌اند. در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال، این كمپانی فیلم تجاری و عامه‌پسندی را روانه پرده سینماها نخواهد كرد. محصولات جدید پارامونت جزو كارهای سنگین و جدی هستند كه مخاطب خاص را مدنظر دارند و حتی می‌توان گفت چشم به جوایز اسكار دوخته‌اند.

این كمپانی چهارم دسامبر فیلم جدید جرج‌كلونی «بالا در آسمان» را در چند سینمای محدود اكران عمومی می‌كند. سپس از آن نوبت «استخوان‌های دوست‌داشتنی» اثر پیتر جكسن (خالق فیلم اسكاری «ارباب حلقه‌ها») است كه در روز یازدهم دسامبر روی پرده سینماها برود.

شركت سونی هم برای ماه‌های پایانی سال، برنامه وسیعی را تدارك دیده است. این شركت فیلمسازی كه 13درصد فروش كلی جدول سالانه گیشه نمایش را از آن خود كرده، با فروش فیلم‌هایش به یك رقم فروش یك میلیارد دلاری دست پیدا كرده است. اما مسئولین این كمپانی با اطمینان می‌گویند این رقم تا پایان سال افزایش چشمگیری پیدا خواهد كرد. برگ برنده آنها در این رابطه، درام ماجراجویانه و علمی- تخیلی «2012» است. رونالد آمریخ، كارگردان این فیلم‌ در دنباله ساخته‌های قبلی‌اش «روز استقلال» و «روزی پس  از فردا»، در این فیلم‌ هم كره خاكی را به سمت نابودی كامل می‌برد و هیجان تازه‌ای برای تماشاگران سینما فراهم می‌كند.

اما كمپانی فوكس قرن بیستم مدعی است كه بهترین مهره سینمایی را در اختیار دارد. این كمپانی كه به صورت مشترك با كمپانی والت‌دیزنی، 13درصد از كل فروش سالانه جدول گیشه نمایش را در اختیار دارد، می‌گوید نباید به این سرعت و زود جدول فوق را بست. هر دو كمپانی در سال جاری نزدیك به یك میلیارد دلار فروش داشته‌اند. فوكس به احتمال زیاد می‌تواند موفقیت خیره‌كننده‌ای را تجربه كند. این موفقیت خیره‌كننده قرار است با اكشن علمی- تخیلی «آواتار» اثر جیمز كامرون فراهم شود.

10سال پس از اكران عمومی فیلم پر سروصدای «تایتانیك» (كه با فروشی 600میلیون دلاری، هنوز پرفروش‌ترین محصول كل تاریخ سینمای آمریكاست)، منتقدان سینمایی، تماشاگران و حتی اهالی سینما بی‌صبرانه در انتظار نمایش عمومی اولین فیلم بلند داستانی كامرون هستند كه پس از «تایتانیك» كارگردانی كرده است. فیلم كه هجدهم دسامبر روی پرده سینماها می‌رود، در دو نسخه سه‌بعدی و دوبعدی به دیدار تماشاگران می‌آید. تحلیل‌گران سینمایی برای این فیلم پیش‌بینی موفقیت مالی بالایی می‌كنند و می‌گویند اكران عمومی آن تا مدت‌زمانی طولانی، ادامه خواهد داشت. اما سؤالی كه مطرح است این است كه آیا «آواتار» می‌تواند موفقیت 600میلیون دلاری «تایتانیك» را در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكای‌شمالی تكرار كند؟

در نقطه مقابل، دسته دوم فیلم‌هایی را تشكیل می‌دهند كه از آنها به عنوان كارهای جدی و عمیق اسم برده می‌شود. اما این فیلم‌ها هم مثل دسته اول جزو كارهایی هستند كه موردپسند و علاقه تماشاگران قرار می‌گیرند.

كمپانی فوكس در كنار «آواتار» قسمت دوم «آلوین و سنجاب‌ها» را نیز تا قبل از پایان سال جاری میلادی اكران عمومی خواهد كرد. فیلم «روز كریسمس» در آمریكای شمالی اكران عمومی می‌شود و برای آن پیش‌بینی موفقیت‌آمیزی  می‌شود. قسمت اول فیلم در كمال حیرت تحلیل‌گران سینمایی 217 میلیون دلار درخاك آمریكا و كانادا فروش كرد و فوكس امیدوار است قسمت جدید آن هم به همین اندازه فروش كند. كمپانی دیزنی هم مطرح‌ترین فیلم آخرین فصل سینمایی سال خود را با سر و صدای زیاد اكران عمومی خواهد كرد. این فیلم «یك سرود كریسمسی» نام دارد، كه همانطور كه از نام آن پیداست فیلمی خاص دوران تعطیلات و كریسمس است. فیلم كه روز ششم نوامبر روی پرده سینماها می‌رود، مثل «آواتار» در دو نسخه سه بعدی و دو بعدی اكران عمومی خواهد شد.

جیم كری نقش اصلی فیلم را بازی كرده و مسئولان دیزنی می‌گویند آن را برای جمع خانواده‌ها ساخته‌اند و یك قشر سنی خاص، بیننده آن نیست. این فیلم به صورت زنده و انیمیشن ساخته شده و از تمام عوامل فانتزی، كمدی و   اكشن كمك گرفته تا بتواند تماشاچی خود را جذب قصه و ماجراجویی‌های كاراكترهای اصلی آن كند. نكته جالب در مورد هر دو فیلم «آواتار» و «یك سرود كریسمسی» این است كه تعداد سالن‌های نمایش دهنده فیلم سه بعدی و دو بعدی برابر خواهد بود.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما از حالا برای «آواتار» پیش‌بینی یك افتتاحیه 75میلیون دلاری در 3روز اول نمایش آن می‌كنند. فیلم در 3500سالن سینما به نمایش عمومی درمی‌آید. این در حالی است كه « تایتانیك» 10سال قبل با یك افتتاحیه معمولی نمایش خود را آغاز كرد و در كمال تعجب همگان،  از هفته چهارم نمایش شاهد افزایش فروش هفتگی خود بود.

این اتفاق نادر در شرایطی رخ داد كه فیلم‌های سینمایی با یك رقم فروش مناسب و بالا نمایش عمومی خود را آغاز می‌كنند و به صورت طبیعی، در هفته‌های بعدی نمایش با افت 20درصدی فروش روبه‌رو می‌شوند. بروس سیدنی، مدیر واحد توزیع كمپانی فوكس می‌گوید:«پیش‌بینی قبلی و اولیه ما این بود كه برای هر دو فیلم «آواتار» و «آلوین و سنجاب‌ها» تا حد امكان، تعداد بیشتری سالن سینما را برای نمایش در اختیار داشته باشیم. هر سال در ایام كریسمس ما با كمبود سالن نمایش روبه‌رو می‌شویم.

علت آن هم طبیعی است؛  تعداد زیادی فیلم پرسرو صدا در این ایام می‌خواهد اكران عمومی شود و همه سالن‌های نمایش را برای محصولات خود می‌خواهند. به همین دلیل، ما از قبل به گونه‌ای برنامه‌ریزی كردیم كه بتوانیم حداقل 3500سالن نمایش را به هر یك از آنها اختصاص بدهیم.»بحث نمایش عمومی این دو محصول جدید كمپانی فوكس در شرایطی مضمون اصلی بحث‌های مسئولان آن است كه شركت فوكس سرچلایت كه وابسته به این كمپانی است انیمیشن «آقای فوكس فانتزی» را آماده نمایش كرده است. این فیلم كه  روز سیزدهم دسامبر راهی پرده سینماها می‌شود، صدای یك دوجین بازیگر معروف – و از جمله جرج كلونی و مریل استریپ- را قرض گرفته، تا به جای كاراكترهای اصلی آن صحبت كنند.

‌منتقدان سینمایی با نگاهی به مجموعه فیلم‌هایی كه در ایام تعطیلات اكران عمومی می‌شوند، اینطور اظهارنظر می‌كنند كه این فیلم‌ها تلفیق خوبی از هنر و تجارت هستند و جدول گیشه نمایش به صورت همزمان با محصولاتی روبه‌رو می‌شود كه در كنار حفظ جاذبه‌های تجاری، حرف‌هایی هم برای گفتن دارند و درباره مضامینی جدی با بینندگان خود صحبت می‌كنند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی