تبیان، دستیار زندگی
فرزندان عباس كاتوزیان – هنرمند نقاش – كه بامداد روز 24 فروردین در خانه‌اش درگذشت، تا روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی جاری در تهران گردهم جمع می‌شوند تا پیكر هنرمندی هم‌تراز با كمال‌الملك را به‌خاك بسپارند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشتی برای "عباس كاتوزیان"

عباس كاتوزیان

تا سه‌روز دیگر زمان تشییع و خاك‌سپاری هنرمند نقاش اعلام می‌شود .

فرزندان عباس كاتوزیان – هنرمند نقاش – كه بامداد روز 24 فروردین در خانه‌اش درگذشت، تا روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی جاری در تهران گردهم جمع می‌شوند تا پیكر هنرمندی هم‌تراز با كمال‌الملك را به‌خاك بسپارند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دختر بزرگ عباس كاتوزیان شب گذشته از فرانسه به ایران بازگشته است و دختر كوچك‌تر او نیز چهارشنبه هفته‌ی جاری از آمریكا به تهران می‌آید.

قرار است زمان و مكان تشییع پیكر كاتوزیان در جلسه‌ای كه با حضور فرزندانش تشكیل می‌شود، مشخص و اعلام شود.

پیكر عباس كاتوزیان كه گفته می‌شود به‌دلیل ایست قلبی درگذشته، به پزشكی قانونی تهران منتقل شده است.

صبح روز گذشته ماموران كلانتری منطقه‌ی محل سكونت كاتوزیان - خیابان شریعتی - با اعلام خبری به منزل او مراجعه كرده و ساعت 11:30 صبح روز مطلع شده‌اند كه هنرمند نقاش درگذشته است.

عباس كاتوزیان - هنرمند نقاش 85 ساله - پس از گذشت كمتر از دو روز از گشایش نمایشگاه 50 سال زندگی نقاشانه‌اش‌، به‌خوابی ابدی فرو رفت و طلوع آفتاب 24 فروردین‌ماه را ندید.

شامگاه روز پنج‌شنبه نمایشگاهی از آثار این هنرمند نقاش 85 ساله ایران، پس از 9 سال در نگارخانه‌ی اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا شد كه دربر گیرنده‌ی حدود یك‌صد اثر از طراحی‌ها و نقاشی‌هایی اوست.

نمایش آثار وی تا سوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری ادامه دارد.

فرهنگ‌سرای نیاوران درپی درگذشت این هنرمند نقاش، در حاشیه‌ی برگزاری نمایشگاه نقاشی او، بزرگداشتی را با حضور اهالی هنر و مسوولان فرهنگی كشور تدارك دیده است.

زمان دقیق این بزرگداشت پس از خاك‌سپاری پیكر كاتوزیان اعلام می‌شود.

استاد عباس كاتوزیان كه در سال 1302 در تهران متولد شد؛ هنرجوی هنرستان كمال الملك بود و بعدها در سال 1322 نایب رییس این هنرستان نیز شد.

گفته می‌شود تنها نقاش ایرانی به‌شمار می‌رفت كه در سال 1352 آثارش در كنار آثاراستاد كمال الملك در مجلس شورای ملی به‌معرض تماشا قرار گرفت.

كاتوزیان پنج نمایشگاه در آمریكا، دو نمایشگاه فرانسه، یك نمایشگاه در انگلستان، 28 نمایشگاه انفرادی در تهران و نه نمایشگاه در آبادان برپا كرد و رفت.

برخی از آثار این استاد نقاش در موزه‌های استان قدس رضوی موزه بوداپست، موزه سلطنتی اروپا و... به‌یادگار مانده است.

عباس كاتوزیان در زمینه‌ی نقاشی رئال و فیگوراتیو شهرت داشت. در آخرین نمایشگاهش نیز آثاری را عرضه كرد كه حكایت از عدم پایبندی وی به سبك‌های متداول نقاشی است.